Gå til innhold
Arkivverket

Hans Christian Andersen og hustru Margrethe Borgersdatter gift i Moss 1850, døper barn s.s. året etter - og forsvinner fra kildene?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Her er vielsen nederst på siden:

https://media.digitalarkivet.no/view/399/136

og dåpen (Anthon Emil Hansen nr 89):

https://media.digitalarkivet.no/view/399/82

Men siden er jeg ikke i stand til å finne dem i kildene (bare barnet - det kan følges til det døde i Moss 1924).

Noen som har vært borti ekteparet og kjenner deres videre skjebne?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Emils sin familie i 1891:

14 Anton Emil Hansen - 3 - 26 Vestre Kanalgade - 20 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0104 Moss kjøpstad - Digitalarkivet

14 Anton Emil Hansen 1 1849 Moss - hp g Bryggesjauer
15 Henriette Hansen, f. Nicolaisen 1 1847 Moss - hu g -
16 Johan Marinius Hansen 1 1874 Moss - s ug -
17 Anna Marie Hansen 1 1876 Moss - d - -
18 Hanna Nicoline Hansen 1 1878 Moss - d - -
19 Gina Mathilde Hansen 1 1881 Moss - d - -
20 Sigrid Margrethe Hansen 1 1886 Moss - d - -
21 Rolf Hansen 1 00.01.1889 Moss - s - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være riktig Hans i FT 1891? Må sjekkes opp nøye da det er flere Hans Andersen født i Vaaler i same tidsperiod.

001 Hans Andersen - 014 Laksebæk - 06 Ingulstad - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0137 Våler herred - Digitalarkivet

001 Hans Andersen 1 1821 Vaaler - hp g Jordbrugende Husmand m J.
002 Nille Marie Andreasdatter 000 1843 Vaaler - hm g -
003 Inga Hansdatter 000 1880 Vaaler - d - -
004 Axel Hansen 000 1882 Vaaler - s - -

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK for en kjempejobb! Jeg har også funnet en del mulige kandidater, men det er hver gang et eller annet som tilsier at det ikke er samme person. Jeg kastet meg over ditt forslag - og en skulle nesten tro at du har truffet blink - for barna finnes ikke døpt i Våler hvor de er oppgitt som født. Og en skulle nesten tro de har anstrengt seg for ikke å bli funnet. Kanskje de er blitt dissentere eller noe slikt? (Men selv dissentere skal jo være med i folketellingene...)

Men uansett: nok en gang 1000 TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Neida, det er dessverre ikke riktig Hans Andersen. Han er nemlig ungkar ved vielsen - og dessuten er denne Hans Andersens far oppgitt til Anders Thorersen mens "min" Hans Andersens far het Anders Hansen.

Kirkebøker: SAO, Våler prestekontor Kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1878-1896, s. 136 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Da er det bare å lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider