Gå til innhold
Arkivverket

Askøy, fradeling fra eiendom Frugården, Ask, gnr 1/26 i 1903 - hvilket gårds- og bruksnummer fikk eiendommen til Jens Larsen Hvidsten?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg leter og jeg leter....

Jens Larsen på Ask, Askøy, kjøper sin bygselede tomt i 1903. Jeg finner ikke ut hvilket gårds og bruksnummer eiendommen fikk. Den var utskilt fra gnr 1/26 og hørte vel inn under Ask Mølle opprinnelig.

Dette står i kjøpekontrakten:

"Undertegnede Marthin A. Frugaarden og Jens Larsen Hvidsteen har afsluttet og oprettet følgende Kjøbekontrakt.

Jeg, undertegnede Marthin A. Frugaarden, eier af Frugarden, gårdsnr. 1, bruksnr. 26, Ask, sælger og afhænder herved af denne min eiendom til Jens Larsen Hvidsteen, det af denne ved fæsteseddel av 7. oktober 1895 bygslede stykke, saaledes som det i festeseddelen er betegnet. Den omforenede kjøbesum, kr. 400,-, er kontant erlagt. Den i fæsteseddelen aftalte bygselavgift bortfalder. Forsaavidt jeg ikke kan skaffe skjøde frit for panteheftelser, forpligter jeg mig tuk at holde kjøberen skadesløs for ....., at den som skal være denne uvedkommende. Denne kontrakt, hvis indhold underskrevdne Jens Larsen Hvidsteen i alle dele vedtager, har vi begge undertegnet in duplo.

Bergen 7. august 1903
Til vitterlighed: August Jensen

Håper je er heldig og får vite dette ,

mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Allan! Jeg lurte også på den, men siden den ble tinglyst før kjøpekontrakten, kan jeg heller ikke få det til å stemme.... Heller ikke med bruk 60 som ble tinglyst i 1907...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Kikket litt i panteregisterne og fant dette om kjøpet https://www.digitalarkivet.no/tl20071211660319 sen nr 21 og du finner festeseddelen fra 1895 på siden foran nr 14. 

Ser ut som det står at bnr er 97 men det stemmer ikke helt da det bruket ble utskilt i 1918. 

Her er og en link til panteboken https://www.digitalarkivet.no/tl20070905051011 se under nr 20. 

Du ser og under FT 1910 så er det oppgitt at bosted er Frugaarden uten matrikkel og at det fortsatt ligger under bnr26.

Kan virke som at det ble opprettet eget bnr for bruket. Har og sett i de gamle grunnbøkene og dette kjøpet er ikke nevnt der.

Lykke til

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider