Gå til innhold
Arkivverket

Innflytterlag i Oslo fra Møre og Romsdal

Kenneth Staurset Fåne
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om det finnes arkivmateriale hos Statsarkivet etter følgende innflytterlag i Kristiania/Oslo:

• Romsdalske forening 1840-50-tallet (medlemmer var blant andre Ludvig Daae og Alexander Brinchmann)
  • Romsdalske forening (1886-1899)
  • Romsdal Amts forening (1910-1914)
  • Sunnmøringen (1917-)
  • Nordmørslaget (1922-)
  • Ålesundsklubben (1940-tallet og fram)
  • Kristiansundsklubben (1930-tallet og fram)

Musea i Møre og Romsdal holder på med et forskningsprosjekt som skal omhandle fogderifylket Møre og Romsdal og mitt bidrag er å skrive en fagfellevurdert artikkel om innflytterlag fra fylket i hovedstaden.

På forhånd mange takk for opplysninger om eventuelle funn og svar. Vi har vært i kontakt med Oslo Byarkiv og med Bygdelagssamskipnaden. Håper å finne noe i Statsarkivet i Oslo. Mvh Kenneth Staurset Fåne, konservator ved Romsdalsmuseet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kenneth Staurset Fåne skrev:

Hei

Jeg lurer på om det finnes arkivmateriale hos Statsarkivet etter følgende innflytterlag i Kristiania/Oslo:

• Romsdalske forening 1840-50-tallet (medlemmer var blant andre Ludvig Daae og Alexander Brinchmann)
  • Romsdalske forening (1886-1899)
  • Romsdal Amts forening (1910-1914)
  • Sunnmøringen (1917-)
  • Nordmørslaget (1922-)
  • Ålesundsklubben (1940-tallet og fram)
  • Kristiansundsklubben (1930-tallet og fram)

Musea i Møre og Romsdal holder på med et forskningsprosjekt som skal omhandle fogderifylket Møre og Romsdal og mitt bidrag er å skrive en fagfellevurdert artikkel om innflytterlag fra fylket i hovedstaden.

På forhånd mange takk for opplysninger om eventuelle funn og svar. Vi har vært i kontakt med Oslo Byarkiv og med Bygdelagssamskipnaden. Håper å finne noe i Statsarkivet i Oslo. Mvh Kenneth Staurset Fåne, konservator ved Romsdalsmuseet

Hvis arkiver fra disse lagene oppbevares i Arkivverket, vil de være registrert i Arkivportalen. Du kan søke her: www.arkivportalen.no

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.