Gå til innhold
Arkivverket

Tapt innhold i tilsynelatende ulesbare dokumenter. Ikke tapt allikevel?

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Var metallet i blekket som ble anvendt i eldre tider magnetisk eller kan gjøres magnetisk?

Magnetiser de tilsynelatende usynlige metallpartiklene på dokumentet  og strø fint jernfilspon på dokumentet.

VIOLA....eller kanskje ikke? (virker nok uansett ikke der blekket har sivet utover (vannskade).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere metoder for å se blekede blekkrester. Man kan belyse siden med en UV-lampe og ta bilde av resultatet. Det hjelper visstnok for blekk med jern-galle, som fluoriscerer i UV-lys. Eller øke forskjeller på kontrast med diverse tegneprogrammer.  http://www.ala.org/alcts/preservationweek/advice/restoringink

Jeg tror ikke det blir lett å lese noe med jernfilspon på toppen, selv om det skulle være magnetisme der. Hvis det setter seg der, kan resultatet fort bli enda mer uleselig, siden jernfilspon ofte legger seg litt utenfor kantene av en magnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg lager pdf-filer av dokumenter som er vanskelige å tyde. Når jeg så markerer hele siden, får jeg blåaktig bakgrunn istedenfor hvit. Da synes jeg det ofte blir lettere å lese den svarte teksten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Inger Hohler said:

Det finnes flere metoder for å se blekede blekkrester. Man kan belyse siden med en UV-lampe og ta bilde av resultatet. Det hjelper visstnok for blekk med jern-galle, som fluoriscerer i UV-lys. Eller øke forskjeller på kontrast med diverse tegneprogrammer.  http://www.ala.org/alcts/preservationweek/advice/restoringink

Jeg tror ikke det blir lett å lese noe med jernfilspon på toppen, selv om det skulle være magnetisme der. Hvis det setter seg der, kan resultatet fort bli enda mer uleselig, siden jernfilspon ofte legger seg litt utenfor kantene av en magnet.

hei. 🙂 Glem jernfilspon. kun magnetisering og deretter bruk av sensor (induktiv scanner) for lesing. Ett av problemene vil kanskje være å hindre metallet i å trekkes til magneten, men det kan kanskje løses i vakum eller tildekkelse av aktuell dokument.

En annen mulighet, som krever original/avskift dokument er  kanskje sammme metode benyttet for mynter. pennesplitter etterlot seg preg/spor i papiret. Hvis disse spor fremdees sitter kan lys sendes inn fra en lyskilde. Til en best mulig visning ved en vinkel mellom lyskilde og papir. (dette fungerer meget bra gjeldende, i utgangspunktet uleselige mynter). Hvis sistnevnte skulle virke, vil denne metode kianskje avlese vannskadede dokumenter da det er konturer og ikke blekket som gir resultater mvh

mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Inger Hohler said:

hei. Prøvde noe her vdr. kontrast/lys/filter: Tydedelen av forumet.

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider