Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr prosentene

Jenny helene
 Del

Recommended Posts

Jeg tok DNA test , og fant ut at jeg var 26,9% engelsk, og restende prosentene var skandinavisk. Det er ingen som er engelsk i min familie. Når det er 26,9%, vil det si st det er nær familie som besteforeldre eller oldeforeldre?

Hilsen Kari Stabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik: Gentesten forteller at i England er det en betydelig del av befolkningen som har de samme genmutasjonene som vi ser mye av i Norge. Dvs. at det ikke går an å se genetisk forskjell på en mangegenerasjonsnordmann og en god porsjon engelskmenn. Det er imidlertid prosentvis flere skandinaver som har de samme mutasjonene som deg, enn det er engelskmenn. I dette tilfellet er det altså litt mer enn dobbelt så sannsynlig at du har nordiske foreldre enn engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kari Elise Stabben skrev:

Jeg tok DNA test , og fant ut at jeg var 26,9% engelsk, og restende prosentene var skandinavisk. Det er ingen som er engelsk i min familie. Når det er 26,9%, vil det si st det er nær familie som besteforeldre eller oldeforeldre?

Hilsen Kari Stabben

Det er ikke uvanlig å ha litt britisk selv om du ikke har noen britiske aner. Grunnen er at Britisk og Skandinavisk er delvis overlappende genetisk. Dette gjelder spesielt hvis man har aner fra Vestlandet eller har tyske eller danske aner. Prosenter kan ikke brukes til mye for å bekrefte slekt, men kan ofte gi oss en indikasjon på at man deler noe genetisk med personer som bor i et område (det betyr ikke at du må ha aner derfra). Mange av de samme befolkningsgruppene befolket både skandinavia og de britiske øyer, kontakten har vært nær over atlanteren og både Anglere, Jyder, Normannere og Vikinger fra Skaninavia har etterlatt seg spor. Prosenten er en kombinasjon av DNA du har arvet fra alle dine 2-tippoldeforeldre og prosenten kan ikke brukes til å finne hvor langt tilbake eller om du har aner derfra. Fokuser på dine treff og tenk på disse prosentene mer som underholdning (prosenten endrer seg også for hver gang det kommer en oppdatering) Vedlagt ser du hvor mye det har variert fra selskap til selskap og mellom versjoner sammenlignet med slektstreet mitt (innen 10. generasjoner)

myorigins.thumb.png.8236ec1185c685679f9ca0fa89f68e3f.png

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en betydelig innvandring - og da særlig til Bergen og Vestlandet - under den såkalte "skottetida" på 1500 og 1600-tallet. Dette kan være noe av forklaringen, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Det var også en betydelig innvandring - og da særlig til Bergen og Vestlandet - under den såkalte "skottetida" på 1500 og 1600-tallet. Dette kan være noe av forklaringen, tenker jeg. 

Det er nok også mulig, men generelt er det mye genetisk overlapp mellom vestlandet og britisk. Sjøveien var ikke den store hindringen og kontakten over atlanteren har vært stor både i eldre og nyere tid. Nå er det også vanskelig å skille mellom nordtysk/nederlandsk/dansk og britisk, så det kan også være kontakt fra de områdene.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kari Elise Stabben skrev:

Treffene fungerer bra, deler 7% dna med datteren til kusinen min, hun er 33% engelsk, og er fra Vestlandet akkurat som meg. 

Så bra, som jeg mistenkte var det noe vestlandsslekt der 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider