Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Kolsrud f. 1843 fra Sigdal

Wenche Søgaard
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut litt mer om far til min farfar Hans Marinius Olsen. Da han ble døpt i 1888 var moren enke og faren Ole Olsen Kolsrud ungkarl. De giftet seg aldri men oldemor ble seinere gift med en enkemann. Ole var gårdsgutt på gården Hoff, men født i Sigdal i 1843.  Vi som er etterkommerne har ingen kjennskap til hvor det ble av ham, men nå som jeg har blitt interessert slektsgransking er han etter hvert blitt den jeg vet minst om og som jeg har fått veldig lyst til å bli litt mer kjent med historien til

Jeg finner en Ole Olsen født 21.03.1843, døpt 02.04.1843 i Sigdal. Foreldrene Ole Olsen og Anne Nielsdatter er registrert med oppholdssted Kolsrud.

Ved folketellingen for Drammen 1875 er det registrert en Ole Olsen Kolsrud, som ugift, losjerende tjenestedreng, født i 1843 i Sigdal. Jeg finner ham ikke i Drammen ved folketellingen i 1885.

Ved folketellingene for Hurum i 1891 og 1900 finnes en Ole Olsen Kolsrud, født 1843 i Sigdal, men ikke ved tellingen i 1910.

Derimot finner jeg i 1910 Ole Olsen Kolsrud f. 21.03.1843 i Sigdal, som midlertidig bosatt hos gårdbrukerske Johanne Sæterhagen i Sigdal. Yrket hans er Handelskar, Skræppehandel, og som  sedvanlig bosted står det: Reisende Handelskar, Hurum?

03. juli 1912 dør en Ole Olsen Kolsrud i Sigdal. Han er ugift skreppekræmmer, født i 1843 og med fødested Kolsrud. 

Jeg vil bli utrolig glad noen kan hjelpe meg med opplysninger som kan understøtte at alt dette dreier seg om samme Ole Olsen Kolsrud, min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dødsfallprotokollen, nummer 19

Buskerud fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 3 (1907-1927), Dødsfallsprotokollside, Side 48
Permanent bilde-ID: sk10101211191052
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10101211191052
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk10101211191052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marinius Olsen ble konfirmert i Hurum 1902, nummer 21

Buskerud fylke, Hurum i Hurum, Ministerialbok nr. 15 (1896-1908), Konfirmerte 1902, Side 188
Permanent bilde-ID: kb20060531020192
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060531020192
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060531020192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....  Neppe "riktig" Ole Olsen på Madse-Myre, se forrige innlegg.  Navnet på moren stemmer ikke.....  Ei heller i 1865-tellingen.

Nåja, bare å leite videre....

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger bør en sjekke litt mer, gitt.  Se bort fra mitt 2 innlegg med henvisning til Madse-Myre.  Det ER riktig familie.  Ole Olsen d.e. ble enkemann

og giftet seg på nytt med Kari Tostensdatter, jfr. opplysningene i 1865-tellingen (som følgelig også er korrekt).  DUMME MEG!

Står endel om familien under Kolsrud i bygdeboka og det stemmer at "vår" Ole døde i 1912, jfr innlegg 1 og opplysningene fra dødsfallprotokollen.

MEN om det er riktig Ole som er faren til Hans Marinius vites fortsatt ikke....

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle gode hjelpere som har bidratt så langt. 

Også da min farfar giftet seg er Ole Olsen Kolsrud oppgitt som hans far.

Jeg har forgjeves lett etter data om utflytting og innflytting for Ole Olsen Kolsrud fra Sigdal som bodde og arbeidet på Hurum i mange år, og som altså ble far til min farfar, men de var kanskje ikke alltid så nøye med å melde dette den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med historien fra Lier, selv om både far og sønn her kalles Ola, ikke Ole. Det er altså denne familien Stablum jeg finner Ole Olsen Kolsrud registrert sammen med på Øvre Bragernes i Drammen ved folketellingen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heisan!

Gitt at du etter hvert får bekreftet at overstående er rette linker bakover, så legger jeg ved et par sider av den kommende Hurum gårds- og slektshistorie, som sier litt om Kolsruds-folkets liv og leven på Hurum.

Håper det er intr, selv om det er mer om din oldefars eventuelle forfedre og deres familie.

PS: jeg ser vi må kikke litt mer i Sigdals-boka, da vi mangler endel detaljer om søskenflokken til Ole Olsen Kolsrud (f. 1810), samt om hans periode i Lier.

Ole Olsen Kolsrud d_e_ på Hurum.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Dette var interessant. Jeg føler meg nå nesten sikker på det jeg har kommet fram til stemmer: 

Ole Olsen Kolsrud fra Sigdal, født i 1843, som er oppført som min farfars far, er sønn av Anne og Ole. 

Hun døde da hun var 37 år og Oles far, Ole, giftet seg på nytt etter noen år. Han døde i 1868 mens han bodde på gården Myhre. Kari flyttet til Sigdal.

Etter å ha bodd sammen med søsteren Gunhild og hennes familie i Drammen tror jeg min oldefar flyttet til Hurum hvor han var gårdsgutt/tjener på gården Hoff hos Ole Olsen Killingstads datter Live (som var min oldefars kusine) og mannen Ole Kittilsen Hoff.(Da min bestefar ble født i 1888 og ved folketellingen 1900), og hos hennes bror Andreas på Ugstad. (Ved folketellingen 1891).

Seinere var han skreppehandler og bosatt i Sigdal hvor han døde i 1912. Ingen sønn er oppgitt som arving, og han har heller ikke hatt noen plass i min familiehistorie. Min farfars mor som var enke da han ble født, og som hadde mistet to barn, giftet seg med en enkemann med barn.

Hvis det jeg har kommet fram til høres feil ut er jeg glad for å bli korrigert.

Jeg finner i en kirkebok for Hurum en Ole Olsen Kolsrud som døde på Hoff i 1844, men klarer ikke finne om denne er i slekt med "min" Ole Olsen Kolsrud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ikke det skal kunne misforstås; det er Ole Olsen Kolsrud som ikke har hatt noen plass i min familiehistorie, ikke min farfar. Han har absolutt hatt en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, igjen.

Men drev han Killingstad som en del av Hoff?  I Hurums historie, bind 2, er en Ole Olsen Kolsrud beskrevet som eier av Hoff, og det var han som sørget for litt orden når det gjaldt husmannsplassene i Bogen. Dette var på den tiden den driftige sognepresten Neuman var ansatt på Hurum. 

Ved folketellingen i 1865 var det tydeligvis tre Hoff-gårder, 66a1, 66a2 og 66a3, og plassene i Bogen var delt mellom dem.  Eierne var Kittil Larsen og Bereth Olsdatter, Andreas Olsen og Else Nilsdatter, og consul Bache fra Drammen som hadde en forpakter til å drive gården for seg.

Kittil Larsen var far til Ole Kittilsen Hoff som giftet seg med Live, datteren til Ole Olsen Killingstad. Denne Ole, var født i Sigdal hvor også den eldste sønnen Ole ble født, mens de tre andre barna, Live, Nils og Andreas ble født i Hurum. Jeg regner med at han tok Killingstadnavnet etter å ha bodd på den gården.

Så kjøpte han gården  Vestre Bergskoug og Myhre i Lier i 1857, og Ole Olsen Kolsrud født i 1810 kjøpte samme år Østre Bergskoug og Myhre. Førstnevnte overlot sin del til sønnen Ole rundt 1870. Han solgte gården i 1878 og er seinere å finne som gårdbruker i Sigdal. Ole Olsen Kolsruds del ble overtatt av svigersønnen ved auksjon i 1867. Han var gift med datteren Gunhild. Den ble solgt i 1874, og de flyttet til Bragernes i Drammen hvor han var slakter.  Da Ole dør i 1868 er bostedet Myhre.

Ved folketellingen for Hurum i 1875 finner jeg Ole Olsen Killingstad med kona Kirsti og sønnene Nils og Andreas bosatt på gården Østern nordre og søndre. Live er da gift. Andreas ble også gift, og da Ole og Kirsti dør i 1889 og 1895 er de bosatt hos han på Ugstad. Det framgår av folketellinger at Nils også bodde også hos ham.

Hvis jeg forstår dette rett ble min oldefar Ole Olsen Kolsrud f. i 1843 gårdsgutt og tjener hos kusinen sin på Hoff, en gård som bestefaren Ole Olsen Kolsrud tidligere hadde eid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se at Trond Fagerli i dag har huspostillen som er avbildet. Jeg bodde på Hurum til jeg giftet meg og vet godt hvem han er. Min bror er gift med datter på nabogården og har drevet den i mange år. 

Tronds far het Andreas og var sønn av Johan Fagerli som giftet seg med Ovidia, datter av Andreas Olsen Killingstad. Andreas Fagerli hadde en bror som het Nils, og han jobbet jeg sammen med på Hurum likningskontor før jeg giftet meg. Som man pleier si, verden er ikke stor.

Det er forresten veldig mye oppkalling i den slekten. Ole Olsen Kolsrud og Ole Olsen Killingstad hadde begge barn med navnene Ole, Live, Nils og Andreas. Ikke alltid enkelt for den som skal finne ut dette.

Jeg kan legge til at min farfars mor, Trine Gustava Hansdatter f. 1857, var budeie hos Live Olsdatter og Ole Kittilsen Hoff på Killingstad ved folketellingen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest utdraget fra boka litt nøyere og forstår det slik at det er den eldste av de tre brødrene, Ole født i 1810, som kjøper Hov (Hoff) men ikke flytter dit. Det må jo være min oldefars far? Utrolig at han som 27-åring kunne kjøpe en gård han ikke skulle bruke?

Takknemlig for å bli hjulpet ut av forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erik Bjune

Hei

Du henviser til en kommende bok om Hurums gårds- og slektshistorie. Den vil absolutt være av interesse for meg. Er det en bok dom kommer snart?

Vennlig hilsen

Wenche Søgaard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår må det være en feil i det tilsendte utsnittet fra boken, for under overskriften Killingstad står det at Ole Olsen d.y. (Ole Olsen Killingstad) kom tilbake til Hurum i 1884. Men han overlot gården Myhre til sønnen Ole rundt 1870 og er selv å finne på gården Østern nordre og søndre i Hurum ved folketellingen 1875, sammen med kona Kirsti og sønnene Nils og Andreas. Datteren Live som giftet seg i 1872 bor på Killingstad ved denne tellingen. Seinere er Ole og familien å finne på Ugstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2021 den 12.01, Wenche Søgaard skrev:

Til Erik Bjune

Hei

Du henviser til en kommende bok om Hurums gårds- og slektshistorie. Den vil absolutt være av interesse for meg. Er det en bok dom kommer snart?

Vennlig hilsen

Wenche Søgaard 

Ja, den er planlagt å komme ut i 3 bind; 2 bind høsten 2022 og et bind året etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2021 den 12.17, Wenche Søgaard skrev:

Etter det jeg forstår må det være en feil i det tilsendte utsnittet fra boken, for under overskriften Killingstad står det at Ole Olsen d.y. (Ole Olsen Killingstad) kom tilbake til Hurum i 1884. Men han overlot gården Myhre til sønnen Ole rundt 1870 og er selv å finne på gården Østern nordre og søndre i Hurum ved folketellingen 1875, sammen med kona Kirsti og sønnene Nils og Andreas. Datteren Live som giftet seg i 1872 bor på Killingstad ved denne tellingen. Seinere er Ole og familien å finne på Ugstad.

Hei, ja her er det noe unøyaktigheter, vi skal få sett på det (det er viktig å understreke at vedlegget over er et utkast og således ikke endelig ennå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!

Jeg fant ut at jeg kunne nevne det for henne som er leder for dette i Hurum historielag. Hun takket for innspillet og sa det var en glipp som vil bli rettet opp. 
Jeg stilte også spørsmål angående gården Hov (Hoff), for jeg ser at ved folketellingen i 1865 er den delt mellom tre selveiere, hvorav den ene forpaktet bort sin del. Jeg stilte spørsmål om den ble delt før eller etter at Anders Olsen fikk skjøte på gården i 1862. Svaret var at de ikke har kapasitet til å besvare slike spørsmål, de må konsentrere seg om gårdshistorien. Det har jeg forståelse for, men jeg synes fortsatt det er rart at denne delingen ikke er tatt med i avsnittet som gjelder Hov når andre delinger og fradelinger er omtalt.

Jeg skal ikke plage deg med flere spørsmål, men igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg. Jeg synes jeg nå har blitt litt bedre kjent med familien til min oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2021 den 11.39, Wenche Søgaard skrev:

Jeg fant ut at jeg kunne nevne det for henne som er leder for dette i Hurum historielag. Hun takket for innspillet og sa det var en glipp som vil bli rettet opp. 
Jeg stilte også spørsmål angående gården Hov (Hoff), for jeg ser at ved folketellingen i 1865 er den delt mellom tre selveiere, hvorav den ene forpaktet bort sin del. Jeg stilte spørsmål om den ble delt før eller etter at Anders Olsen fikk skjøte på gården i 1862. Svaret var at de ikke har kapasitet til å besvare slike spørsmål, de må konsentrere seg om gårdshistorien. Det har jeg forståelse for, men jeg synes fortsatt det er rart at denne delingen ikke er tatt med i avsnittet som gjelder Hov når andre delinger og fradelinger er omtalt.

Hei igjen!

Hovedbølet på Hov ble delt opp i 1853. Delingen er behørig omtalt på siden etter den siden jeg tidl la ved om Hov.

Kittil Larsens del fikk etterhvert bnr 4 (søndre del), mens konsul Baches del fikk bnr 3 (Ryggen, altså nede ved Verket). Her var det Helge Ellingsen som kjøpte dette i 1853.

KIttil og Helge var Anders Olsens svogere.

Bnr 1 (Anders Olsen) defineres som nordre del.

Så Torunn mente å svare at vi ikke i detalj har kapasitet til å svare eksterne spørsmål, men at delingssaken selvflg utredes i bokverket:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 12.14, Wenche Søgaard skrev:

Men drev han Killingstad som en del av Hoff?  I Hurums historie, bind 2, er en Ole Olsen Kolsrud beskrevet som eier av Hoff, og det var han som sørget for litt orden når det gjaldt husmannsplassene i Bogen. Dette var på den tiden den driftige sognepresten Neuman var ansatt på Hurum. 

Du fant kanskje ut av det meste ved å lese teksten nøye, dog for ordens skyld;

Killingstad og Hov er nabogårder, ganske store sådanne. De har alltid vært drevet hver for seg.

Det var altså Ole d.e. f. 1810 som kjøpte både Hov og Killingstad på auksjon i 1837. Han ble (i første omgang) boende i Sigdal og fikk heller sin bror Ole d.y. f. 1817 til å bruke Hov og sin far Ole f. 1779 til å bruke Killingstad. Slik stod det seg frem til 1844, da far Ole døde.  Ole d.y. flyttet da bort til Killingstad og ble bruker der (frem til 1857), mens en annen bror, Anders, kom inn som bruker på Hov. Han satt på Hov til 1885 da han solgte til Kirkedept, hvorpå gården ble ny prestegård på Hurum.

At det formelt sett var junior som kjøpte i 1837 og far kom flyttende ned til Hurum, var nok mest formalia. Det er tydelig at dette var en gårdsfamilie fra Sigdal med MYE ressurser og kjøpet av Hov og Killingstad var nok nøye koordinert av far Ole f. 1779 og hans tre sønner. Døtrene / søstrene havnet jo også i stor grad rett i nærheten på Hurum.

Det var Ole d.e f. 1810 som var den Ole som ryddet opp med husmennene i Bogen. Han var også din oldefars far, riktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider