Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan foregikk stort sett et skifteoppgjør på 1800-tallet?

Borgny Hjelen
 Del

Recommended Posts

I skifter fra denne tiden er boets verdier registrert med fast eiendom, rede penger, husdyr og innbo med verdifastsettelse av hver enkelt "gjenstand". Ved oppgjøret tildeles de som har krav i boet "gjenstander" tilsvarende den verdien de har til gode. Hvordan ble dette ordnet i praksis? Ble det holdt auksjon etter skifteoppgjøret, eller overtok kreditorene angjeldende "gjenstander"?  

Jeg har et eksempel fra Røros der enken (med 4 mindreårige barn) blir tildelt 15/20-deler  av den eneste kua hun har (kua var verdsatt til 20 Rdl) som bidrag til hennes egen begravelse når den tid skulle komme, mens en av kreditorene skal ha de siste 5/20-delene. Hele resten av boet med hus, eiendommer, 1 sau med lam og innbo - alt fra møbler til melkebøtter, går til kreditorene. Jeg ser for meg tre løsninger når det gjelder f.eks. denne kua. 1.) Den blir solgt for 20 Rdl og enken og kreditoren får henholdsvis 15 og 5 Rdl.  2.) Kreditoren overtar kua og betaler enken 15 Rdl.  3.) Enken beholder kua og betaler kreditoren avdrag i form av melk til de 5 Rdl. er betalt. 

Jeg tenker at det er noen som vet mye mer om disse tingene enn jeg gjør, eller som har tips om hvor jeg kan lete for å finne ut av det.

Jeg har også luftet dette i Slektsforum, men ikke fått noen respons der. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=156293&highlight=  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke uvanlig at det ble holdt auksjon over løsøre (og eiendom, for den sakens skyld). Da vil det gjerne gå fram av skiftet, for da ville taksten på løsøret utgå til fordel for overskuddet av auksjonen. Hver enkelt gjenstand ble ikke nødvendigvis solgt til takst, så etter en auksjon kunne boets netto verdi ha endret seg siden takseringa. Så kunne man dekke gjeld, utlegg og arvelodder med auksjonspenger i stedet for gjenstander.

Det hendte nok at kreditorene tok verdigjenstander ut av boene som dekning for sine krav. Men i ditt eksempel med kua ville en mulig løsning være at kreditoren lot familien beholde kua, men på slik måte at kua var sikkerhet for det uinnfridde kravet. Det blir en variant av 3), men jeg tviler på at kreditoren ønsket avdrag i form av melk. Pengekravet ble nok stående til det ble før eller senere ble innfridd, og fikk kreditoren kalde føtter, kunne han nok forlange kua solgt, slik at han kunne få dekket sitt krav umiddelbart.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ifølge det du sier, ser det ut som at kreditorene tok med seg eiendelene i dette tilfellet. Ser i alle fall ikke ut som det ble holdt auksjon.

Endret av Borgny Hjelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.