Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Hvor var Anne Dorthe/Dorthea Larsdtr. ca. 1835 født? Rønhovde/Valestrand, Hordaland. Far Lars Michelsen

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har problemer med å plassere Anne Dorthe/Dorthea Larsdtr. Hun skal være født rundt 1835.

I noen sammenhenger er det angitt at hun skal være født på Askøy.

Da hun giftet seg 22.06.1855 i Haus, Hordaland med Lars Larsen fra Arna, er far hennes oppgitt til Lars Larsen Rønhovde.

Men jeg klarer ikke å finne Anne født verken i Askøy, Haus, Hamre, Hosanger eller Manger.

Det har også vært antydet at hun kom fra Ask på Askøy, men jeg har altså ikke klart å finne hennes fødsel.

Gården Rønhovde skal være omtalt i et av de gamle bindene om Hamre, men bind II er ikke tilgjengelig i Nasjonalbiblioteket.

Så dersom noen skulle ha kjennskap til denne Anne Dorthe eller har tilgang til bygdeboka som omtaler Rønhovde , så er jeg svært interessert i opplysninger om fødested og foreldre.

Hun døde 25.05.1915 og ektemannen 12.02.1905 i Indre Arna. Han jobbet på fabrikken i Indre Arna.

Folketellingen 1900, Indre Arna, fødested Haus  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037325003085

Folketellingen 1910, fødested Strudshavn, Askøy. Fødselsdato oppgitt til 13.02.1834  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036694003598

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten, og takk for innspillet ditt.

Fødselsdatoen stemmer, men 1 år forskjell. Nå er det ikke første gang jeg eventuelt opplever at feil farsnavn er skrevet i kirkebøkene. Jeg får se om jeg kan knytte denne Lars Michelsen til Rønhovde.

Håper ellers  på at noen med tilgang til bind II av bygdeboken for Hamre kan trø til med opplysninger fr a boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da hun giftet seg 22.06.1855 i Haus, Hordaland med Lars Larsen fra Arna, er far hennes oppgitt til Lars Larsen Rønhovde.

https://media.digitalarkivet.no/view/1912/38

Faren er Lars Vallestrand, Lars Larsen Rønhovde er en av forloverne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Det er rett at kirkeboka bare beskriver faren som Lars Valestrand.

Jeg har fått opplyst at han het Lars Larsen, men kan ikke dokumentere det.

Når det gjelder Lars Michelsen og Ingrid Pedersdtr. ser jeg av FamilySearch at et par med disse navnene fikk 6 barn i perioden 1825-1838. De tre første på Voss og de tre siste på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein.

Nå ser det ut til at vi nærmer oss noe her. Du har altså knyttet den jenta Carsten fant, til Valestrand gjennom flyttingen i 1843. Og når jeg blar bakover i oversikten, ser jeg at hele familien flyttet til Valestrand det året.

Da må jeg se om det er mulig å finne familien igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Da må jeg se om det er mulig å finne familien igjen der.

Men det er nok same bygdeboka (som Rønhovde/Runnhovde) er eg redd for.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel ikke annet å vente 🙂 .

Ellers er det trolig enken Ingrid Pedersdtr. f. 1799 på Voss som befinner seg på gården Botnen i Haus i 1865 hos sønnen Peder og hans familie. Peder var født på Voss i 1826 og er således ett av tre barn født der mellom 1825 og 1828.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038242000889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp nr 7:

SAB, Askøy Sokneprestembete, H/Ha/Haa/Haaa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1825-1845, s. 88
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319650338

Lagt til :

Beklager Carsten - jeg så ikke at det var denne du hadde funnet......

Endret av Jostein Stokke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du Ingrid Pedersdtr. i 1875 i Indre Arna hos Anne og ektemannen Lars. Der står det klart og tydelig at hun er Annes moder.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052286004507

Dermed er det rett dåp dere fant Carsten og Jostein.

Og jeg har fått svar på det jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Hvor var Anne Dorthe/Dorthea Larsdtr. ca. 1835 født? Rønhovde/Valestrand, Hordaland. Far Lars Michelsen

Under Haugland i Haus finner jeg såvidt deler av familien nevnt. Lars Michelsen Olsvik 1797-1861, ikke navn på hustru. Tre barn nevnt. Peder som nevnt i forrige innlegg og Torkjel som ble født 1843 på Valestrand og som senere skal ha emigrert til Usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hun kommer fra gården Hole, litt usikker på hvordan jeg skal lese gårdsnavnet hans.

Jeg leser Fjolye men kan det være det som idag heter Fjeli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

Takk for innspillet ditt.

Jeg har akkurat sjekket ut bygdeboka for Vossestrand og gården Fjeli, og der fant jeg Lars og foreldrene hans. Jeg skal til å sjekke opplysningene der opp mot kirkebøkene for Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

BB for Hamre II Valestrand:

Lars Mikkelsen Fjeli 1797(forældre Mikkel Nilsen Grindeland 1755 og Guri Larsdtr. Øyjorden , busett på Fjeli) gm Ingrid Pedersdtr. Hole 1795-1886. Ho døyde i Ådna  hjå sonen Per.(Forældre Per Jonsen Hole 1762 og Sigvor Torkildsdtr. Lund) Barn: Per 1826-1883 Haugland 130B og Ådna 210, Sigvor 1828-1902, i 1805 til Bergen Y.A.fabrikst. 120. Fødd på Gulbrå, konf. Valestrand i 1845, Mikkel 1832-, Fødd på Kobbeltveit i Årstad, konf. i 1847 Valestrand. En Mikkel Larsen Søre Valestrand , 22 år og ungkar flyttet til Bergen i 1848, mest trulig samme karen, Anna Dorothea 1834-1915 Ådna 207, Johannes 1837-, Kristian 1841-, Selvik gbr, gift 2g. i 1880 med Severine Olsdtr. Sæterstøl (1857-dtr. til Ole Olsen), Torkild(Tørkel) 1843-, Fødd på Valestrand. Familien budde på Gullbrå i 1828. I 1842 Kom dei til Valestrand frå Erdal på Askøy. Barna a,d,e, og f var med då. Lars Nemnd paktar  på Valestrand. Ei Guri Larsdtr. Søre Valestrand 22 år flytte i 1846 til Lien i Haus, sjå Y.A.fabrik.st. 48. Der nemnd at Guri 1825-1900 skal være fødd i Vinje sokn , Vossestrand. Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Hjertelig takk for oppslag. Det bekrefter de funn jeg etter hvert har gjort enten ved hjelp her i forumet eller egne oppslag i kirkebøker etc. Men her var mye utfyllende informasjon.

Mange takk skal du ha.

Kan jeg be deg om et oppslag til på Rønhovde.

Det er et ektepar Lars Johannessen ca 1784 - 1879 som var gift med Brita Pedersdtr. Rønhovde  ca 1794 - 1880. Men i 1801 er der to Lars Johannesson på omtrent samme alder på Rønhovde, men jeg klarer ikke å fastslå hvem som er den rette. Det ville ha vært helt topp om du kunne ha avklart det for meg.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to LØST!!! Hvor var Anne Dorthe/Dorthea Larsdtr. ca. 1835 født? Rønhovde/Valestrand, Hordaland. Far Lars Michelsen