Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp fra Horg 1814

Sigmund Pettersen
 Del

Recommended Posts

Ønsker hjelp til tyding av tekst i forbindelse med en dåp fra Horg i 1814, det dreier seg om dåpen til Ole Andersen som står nede på høyre side i lenken under:

https://media.digitalarkivet.no/view/16241/59 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 692/L1107: Klokkerbok nr. 692C02, 1809-1824

Jeg klarer å trekke ut en del detaljer, som at "faderen er * * * Anders Eliasen Østlyngen, Soldat av det Melhuiske(?) Compagni og Moderen er Marit Olsdatter *"

Videre at dette var "hendes 1ste lejermaal og hans 2det lejermål".

Er datoen 25. februar Oles fødselsdato?

Og hva er stedsnavnet Marit Olsdatter kommer fra?

Videre tror jeg det står noe om en pige født 5 år tidligere, men klarer ikke tyde resten. Dette er av interesse fordi denne jenta sannsynligvis er min tipp-tipp-tipp-oldemor Karen Andersdatter, så alle detaljer som kan fortelle noe om fødested, slekt osv. er av interesse.

For litt kontekst er Anders Eliasen også nevnt i et par bøker:

* Lauglo, Erling. ''Leinstrand: Et lite stykke Norge 1''. Leinstrand, Kommunen, 1957. Page 383 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030648555?page=385

* Haukdal, Jens. ''Busetnad og folkeliv i Horg: Gard og grend II''. Melhus, Kommunen, 1985. Page 254 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013052924007?page=257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Olsdatter Bøeskaftbranten.

"med en pige som tjente for omtrent 5 år siden

paa Bye og som hedder(?) Gurie og hendes Barn hedder(?) Kar...

og dette barn er døbt i Melhuus Prærtegjeld"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er Bøeskaftbrauten. Synes jeg ser en ‹u-krøll› over bokstaven. Jfr. også 1. fadder.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Tror kanskje det er Bøeskaftbrauten. Synes jeg ser en ‹u-krøll› over bokstaven. Jfr. også 1. fadder.

Enig 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen Åsbjørg og Even  🙂. Ser det ligger et sted som heter Røskaftbrauta like sør for Østlyngan, så det er jo en kandidat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider