Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om innsyn i registre om en person har født en sønn eller ikke.

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

hei. Fant nylig ut at jeg har en ukjent far eller farfar via MyHeritage dna-treff med en slekt av disse og kirkebøker.

Et innsyn i adopsjonsarkiv kan vise om det er min far eller farfar eller ikke.

Personen som det stilles spørsmål om kan ha født, eventuelt adoptert bort, en sønn (min biologiske far)  er født 1894 og død 1967.

Har jeg rett til innsyn i adopsjonsarkiver for å avklare ovennevnte? (Jo, jeg har kontaktet BufDir for nesten 3mndr. siden og svaret jeg fikk på telefon i dag var at

de hadde lest gjennom brevet.....etter 3mndr. Har jeg rett på en begrunnelse i deres kommende svar?

Jeg har behov for å vite hvem jeg kan henvende meg til for å avklare ovennevnte rettighet. (Ikke BufDir).

Noen som vet når det gjelder innsyn i aktuelle registre for å få bekreftet om nevnte person har født en sønn eller ikke?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-48

§ 39.Adoptivbarnets og etterkommernes rett til opplysninger

Et adoptivbarn som har fylt 18 år, har rett til å få opplyst fra adopsjonsmyndigheten hvem de opprinnelige foreldrene er. Adoptivbarnet skal få nødvendig veiledning i denne sammenhengen.

Når et adoptivbarn har fylt 18 år, skal adopsjonsmyndigheten skriftlig informere barnet om at det har rett til opplysninger etter loven her, og om innsynsretten etter forvaltningsloven §§ 18 til 21.

Lever ikke adoptivbarnet, har adoptivbarnets etterkommere rett til å få opplyst hvem de opprinnelige foreldrene til adoptivbarnet er.

Du har gjort helt riktig da du henvendte deg til Bufdir. Jeg ser at Arkivverket ikke kan gi opplysninger om adopsjon og henviser blant annet til Bufdir: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon?q=adopsjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet tidligere i en annen tråd i 2011 av Yngve Nedrebø

Oversikten over norske adopsjoner 1917-d.d. er å finne i det som het Statens Adopsjonskontor, nå Statens ungdoms- og adopsjonskontor:

"Siden opprettelsen i 1987 har Statens adopsjonskontor, nå Statens ungdoms- og adopsjonskontor, vært det sentrale forvaltningsorgan i adopsjonssaker. Kontoret er direkte underlagt Barne- og familiedepartementet, og skal i følge sitt mandat behandle saker etter lov om adopsjon og utøve myndighet i samsvar med det som er bestemt ved lov, forskrift, Stortingsvedtak og etter pålegg fra departementet. Begrunnelsen for å opprette Statens adopsjonskontor var behovet for forenkling av tidligere ordning - særlig for utenlandsadopsjonene - samt ønsket om å avlaste departementet og fylkesmennene for arbeidet med enkeltsakene." (http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/19971998/otprp-nr-63-1997-98-/1/4.html?id=304054)

Tidligere lå materialet i Justisdepartementet.

Den første adopsjonsloven i Norge kom i 1917, men den åpnet bare for "svak" adopsjon: der båndet mellom barn og biologiske foreldre ikke ble juridisk brutt. Med lovendring i 1935 ble det innført "sterk" adopsjon, der båndene brytes, og der det skal være ukjent for biologiske foreldre hvem som ble adoptivforeldre, og motsatt, men svak adopsjon bestod som mulighet. Ved lovendring i 1956 ble svak adopsjon fjernet. Ved lovendring i 1986 fikk barnet lovbestemt rett til å få opplysninger om biologisk opphav:

"§ 12. Adoptivforeldre skal så snart som tilrådelig fortelle adoptivbarnet at det er adoptert.

Fra barnet er 18 år har det krav på å få opplyst fra departementet hvem de opprinnelige foreldre er."

Justisdepartementet har bestemt at opplysninger om adopsjon er undergitt taushetsplikt i 100 år.

Det var lokale kontor som formidlet ("ordnet") adopsjon, men registreringen og de juridiske tillatelsene tillå det Justisdepartementet og etter hvert Fylkesmennene å ta seg av.

Hvor er Norges adopsjons-arkiver ? - Brukernes eget forum - Arkivverket

Andre med mer kunnskap om emne kan sikkert svare om dette fortsatt er gyldig, mener at TV serien Tore på Sporet noen ganger var borti adoptivsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar.

a) Egentlig er det her snakk om å få vite om denne personen, min mulige farmor, har født en sønn, i perioden ca. 1908-1930. Hvis så kan vedkommende barn være min biologiske far. Poenget er at jeg selv ikke er adoptert da min juridiske far skrev under på farskap ved min fødsel. (kan hende, uten å vite at han ikke var min biologiske far).

b) Hvis dette barnet er født, er sannsynligheten stor for at barnet ble bortadoptert/satt bort i pleie da vedkommende ikke har vokst opp hos sin mor.

Derfor spørsmålet til BufDir innen pkt. b, Et svar på dette vil lette mitt arbeide i videre søking.

På bakgrunn av ovennevnte i pkt. b, har jeg rett til innsyn i aktuelle offentlige registre?

Finnes det noen kilder jeg kan søke adgang til innsyn eller må jeg, som tidligere gjort, søke gjennom samtlige kirkebøker i sannsynlige områder denne personen har opphold/slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om du får hjelp eller om de kan/har lov til å  hjelpe utfra et så tynt grunnlag som et dna treff på MyHeritage.

Blir litt " comme ci comme ça "

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Moe said:

Tviler på om du får hjelp eller om de kan/har lov til å  hjelpe utfra et så tynt grunnlag som et dna treff på MyHeritage.

Blir litt " comme ci comme ça "

Ivar

Takk for svar,

(Et Universitetssykehus i Norge har tidligere pr. telefon bekreftet at MyHeritage testen er minst like god for test av halvsøsken.).

Ellers viser dna-treff, kirkebøker og beregninger fra en ekstern erfaren slektsgransker at dersom vedkommende kvinne har født en gutt er denne gutten min far. Hvis ikke er partneren til kvinnen min far.

Vil dette være mer aktuelt dersom jeg tok dna test ved ett sykehus (godkjent laboratorium)?

(antar at jeg ikke er eneste i denne problemstillingen etter hvert som dna testing blir mer vanlig blandt folk flest?).

Dette har muligens ikke tidligere, vært en sak for eksempelvis BufDir?

Så det minste jeg har behov for å vite fra BufDir er om denne kvinnen født for over 100 år siden, har født/bortadoptert/bortplassert en gutt. Identiteten er ikke nødvendig  (i første omgang),

mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert på DNA, det er sikkert andre her på forumet som har mer kunnskap.

Du skriver at du har DNA-treff med andre på MyHeritage, er de som du har treff med også en mannslinje?

Grunnen til mitt spørsmål er at Myheritage så vidt meg bekjent er en autosomal test som er både DNA fra far og mor mens det er noen som tilbyr en Y-DNA test som bare følger fars-linjen bakover. Se figuren nedenfor.  Hvis du får treff på en Y-DNA test da har du eliminert mange muligheter for en forbindelse.

image.png.60ba8a77937d37111ce5e12a4ea13426.png

Hvis du tar en Y-DNA test og noen andre i den antatte treff siden også tar en Y-DNA test og dere har treff er det meget interesant. DNA lyver ikke, men kirkebøker kan ha feil innførsler bevist eller ubevist. Det er nok best om din biologiske farfar har en manns linje  etter seg eller hvis du går ett eller to ledd bakover for å finne en mannslinje på denne siden.

Du skriver også at fødselen er i 1894 altså er det ikke berørt av spreetiden på kildene. Da vil det være mulig å finne personhistoriske informasjon i tilgjengelige kilder, det være kirkebøker og folketellinger etc. Da vil slektsforskning med leting etter søsken og søskenbarn til din far og spor etter din antatt biologiske farfar være mulig. Her må det sikkert en del leting og «detektivarbeide» til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg litt Jan. Har dine evnt. søsken ikke samme DNA som du har ? Hvis ikke det er sjekket så kan jo denne saken snues helt på hodet. Dvs at vedkommende du får treff på kan være din far/farfars sønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Oddgeir Fossli said:

Jeg er ikke noen ekspert på DNA, det er sikkert andre her på forumet som har mer kunnskap.

Du skriver at du har DNA-treff med andre på MyHeritage, er de som du har treff med også en mannslinje?

Grunnen til mitt spørsmål er at Myheritage så vidt meg bekjent er en autosomal test som er både DNA fra far og mor mens det er noen som tilbyr en Y-DNA test som bare følger fars-linjen bakover. Se figuren nedenfor.  Hvis du får treff på en Y-DNA test da har du eliminert mange muligheter for en forbindelse.

image.png.60ba8a77937d37111ce5e12a4ea13426.png

Hvis du tar en Y-DNA test og noen andre i den antatte treff siden også tar en Y-DNA test og dere har treff er det meget interesant. DNA lyver ikke, men kirkebøker kan ha feil innførsler bevist eller ubevist. Det er nok best om din biologiske farfar har en manns linje  etter seg eller hvis du går ett eller to ledd bakover for å finne en mannslinje på denne siden.

Du skriver også at fødselen er i 1894 altså er det ikke berørt av spreetiden på kildene. Da vil det være mulig å finne personhistoriske informasjon i tilgjengelige kilder, det være kirkebøker og folketellinger etc. Da vil slektsforskning med leting etter søsken og søskenbarn til din far og spor etter din antatt biologiske farfar være mulig. Her må det sikkert en del leting og «detektivarbeide» til.

Hei og takk for innspill. Nærmeste Y-111 treff ligger ca 10 generasjoner tilbake og min "nye" gjenlevende fetter 1R ønsker ikke å ta denne (av meg betalte  test, noe som kunne ytterligere forsterke tilhørighet til farslinja hvis treff.

Jeg har bladd gjennom en aktuell 12års periode for samtlige kirkebøker i hittil potensielle tenkelig fylker uten funn. Et evt. svar fra Bufdir KAN avkrefte/bekrefte mye.

Denne og noen andre henvendelser er gjprt av meg . men "arbeidet" i denne saken foregår videre med en en ekstern erfaren slektsgransker 🙂 

mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ivar Moe said:

Mulig jeg misforstår deg litt Jan. Har dine evnt. søsken ikke samme DNA som du har ? Hvis ikke det er sjekket så kan jo denne saken snues helt på hodet. Dvs at vedkommende du får treff på kan være din far/farfars sønn ?

Dna 1086cM treffet med "nye" familie er enten min kusine eller grandniese iflg. MyHeritage.

Hun var vennliig nok til å spørre BufDir om det samme spørsmål jeg stillte vdr. hennes mormor (kvinnen  det er spørsmål om har født en gutt), men denne delen av spørsmålene ble  ikke besvart av BufDir. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Moe said:

Ble nok "nedgradert" til halvbror 🙂  (felles mor)  ette denne dna testen(Overraskelser lurer visst i hver krok av denne hobbyen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider