Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Christen andersen på Nordby i Enebakk, 1765

Marit  Selland
 Del

Recommended Posts

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å tyde et skifte fra 1765? Skiftet er på folie 826, https://www.digitalarkivet.no/sk20090129310838

Jeg leter etter en datter, Boel Kristensdatter, og tror jeg kan se navnet hennes der, (under utlodning på neste side)  men det er det eneste jeg klarer å tyde. Står det noe der om gården Sundby? Og konas navn?

Marit🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent halvparten av første side:

Johan Hiort, Assessor i Overhofretten og Sorenskriver over Nedrerommerige. Giør Vitterligt, at Aar 1765, den 2den November, var man, effter foregaaende Indkaldelse, tilligemed de 2de eedsorne Mænd, Elev Norbye og Ole Kiølstad, forsamlede paa Pladsen Schindfældrud, under Dragun Qvarteret Nordbye i Enebach Præstegield, for at Registeere og Vurdere hvis Midler og Formue der fandtes effter den afdøde Mand, Christen Andersen, til et lovligt Deele og Skifte mellem hands efterladte Encke, Berte Enersdatter, og den Salige Mands i første Ægteskab avlede Børn, nemlig: Niels Christensen Meelgaard, 29 Aar gammel, Anders Christensen, 16 Aar gamel, Hiemme hos Stæd-Moderen; Jngeri Christensdotter, 26 Aar gammel, Aase Christensdatter 22 Aar gammel; Boel Christensdatter 18 Aar gammel. - Tilstæde Ældste Søn, Niels Christensen paa egne og de Umyndiges Vegne. - Overværende Lehnsmand Holm Wiig, som indleverede Indkaldelsen til dette Skifte, saalydende: Effter Christen Andersen, boede og Døde paa Pladsen Schindfeldrud under Gaarden Nordbye i Enebach Sogn, hvis Dødsfald i Dag er anmelt, bliver Skifte foretagen den 2den Novbr førstkommende; til hvilken Tid og Stæd herved indkaldes de U-myndiges nestpaarørende og fødde Værger effter Loven, Debi- og Creditorer, saavelsom alle andre der noget ved samme Skifte kunde have at erindre, da enhver skal skee hva Rett er. Hof, den 26d Febr. 1765, Hiort. - 1765, den 27de October, er denne Skifte Proclama lydelig læst og Publicæret ved Enebachs Kirke, effter Guds Tjenestens forretning, for den da tilstædeværende Almue, ligesaa den 1t November ved Marie Kirke, for den der Kirkesøgende Almue. Test. H. Wiig. - osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! Helt fantastisk at du klarer å lese dette 😉 Jeg er ikke så interessert i hva han etterlater seg, bare info om familieforhold. Står det noe om Boels ektemann? Han heter Hans Andersen Kjensli?

Igjen, tusen takk 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider