Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter fødselsinformasjon for Ella Pedersen Spangberg, f.19.07.1887 i Kristiania, død 22.08.1911 (Kristiania / Trefoldighet)

Petter Stigset
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en pike som skal ha blitt satt bort, privat eller gjennom Fattigvesenet, i 1887. Fattigvesenets protokoller på Byarkivet i Oslo er mangelfulle, men jeg fant en mulig kandidat der, dessverre bare et navn, Ella Hassel. Faren til piken som ble satt bort het Halvor Hassel.

I folketellingene har jeg funnet en (eneste) Ella født i Kristiania i 1887, og prøver å finne ut om det kan være henne:

Ella Pedersen i FT 1891:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052721061781 Ella Pedersen Spangberg i FT 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045043535

Hun dør 22.08.1911 (Trefoldighet) https://media.digitalarkivet.no/view/4142/23136/221 Jeg har lett og lett etter fødselsinformasjon om Ella Pedersen Spangberg, men finner henne ikke. Er det noen andre måter enn å bla i kirkebøkene i alle Oslos sogn?

Hilsen Petter Stigset

Endret av Petter Stigset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Petter Stigset said:

Jeg leter etter en pike som skal ha blitt satt bort, privat eller gjennom Fattigvesenet, i 1887. Fattigvesenets protokoller på Byarkivet i Oslo er mangelfulle, men jeg fant en mulig kandidat der, dessverre bare et navn, Ella Hassel. Faren til piken som ble satt bort het Halvor Hassel.

Hvis det er riktig far, Halvor Hassel så er han far til et barn i 1891 født uten å være gift. (Jeg liker ikke ordet uekte barn)

Harriet Wally Alida - Ministerialbok for Jacob prestegjeld 1880-1895 (0301M7) - Digitalarkivet

Her er Halvor i 1891 tellingen:

007 Halvor Thofsen Hassel - 006 Lille Grandsegade - 015 Lille Grandsegade - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gunnar Sigdestad said:

Ser at Grubbegaten er blitt til Øbervatovgab i transkripsjonen...

Det er bare å se hvem som har transkribert og da vet du hva du kan forvente av kvalitet på transkrieringen.

Jeg har sluttet å kommertere alle feiltranskriberingene til AMF, tror knapt jeg har sett en transkribering til nå som er helt korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddgeir - ja, Halvor Hassel var far til ett, muligens  flere – for å bruke datidens terminologi – uekte barn.

Men nå ser det altså ut til at han ikke var far i dette tilfelle. Jeg skulle svært gjerne ha funnet den virkelige Ella Hassel som ble satt bort gjennom Fattigvesenet, med alt det kunne ha medført av mishandling og smerte. Det eneste stedet jeg har funnet henne, er som nevnt i Fa-registeret fra Fattigvesenet på Byarkivet, men ikke i selve protokollen registeret skal referere til. De opplyser at det ikke er uvanlig - samlingen er ikke komplett.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grethe Flood skrev:

Jeg ser bare at dette er tidligere tråder om en  Halvor Hassel, som har samme navn som far til den Ella du etterlyser. 

OK. Ja, det er samme mann. Den første saken fant jeg svar på på Sognsvann: han tok ingen eksamener ved juridisk fakultet. Takket være god rettledning på dette forumet, fant jeg frem i skiftesaken også. Den pågikk fra 1899 til 1906, et utall møter - alle behørlig refertert i skifteprotokollene. Mye vrien håndskrift der, de må ha skrevet fort.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Petter Stigset skrev:

Fattigvesenets protokoller på Byarkivet i Oslo er mangelfulle, men jeg fant en mulig kandidat der, dessverre bare et navn, Ella Hassel. Faren til piken som ble satt bort het Halvor Hassel.

Var det i hjemstavnsprotokollene du fant opplysningene? Eller var det manntallsprotokollene fra Kontoret for utsatte? De siste protokollene har dessverre ikke noen registre, slik at man må bla seg gjennom protokollene for å finne personen man leter etter. 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=utsatte*

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Var det i hjemstavnsprotokollene du fant opplysningene? Eller var det manntallsprotokollene fra Kontoret for utsatte? De siste protokollene har dessverre ikke noen registre, slik at man må bla seg gjennom protokollene for å finne personen man leter etter. 

Det var Helserådets pleiebarnsprotokoller. Litt forvirrende, må jeg innrømme.

Nå skal jeg prøve å bla meg gjennom disse manntallsprotokollene. Må prøve å forstå strukturen - dvs når de er registrert. Takk for hjelpen, nok en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hei!

Det er vel heldigvis ikke riktig så "svart" som du beskriver situasjonen her, Grethe? Tore Gilbø har laget noen veldig nyttige registre i regnearksform til mantallsprotokollene nr. 3, 4, 5, 6, og 7 fra 3. avdeling, altså utsatte barn. Se her: https://slektogdata.no/nb/slekt-og-data-osloakershus/kontoret-utsatte-fattigvesenet-i-kristiania Jeg har selv hatt stor glede av å bruke disse registrene, men det er mulig man må være medlem av Slekt og Data for å få tilgang.

Vennlig hilsen fra

Marius

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk, det var til stor hjelp.

Jeg fant en mulig ny kandidat i Mantallsprotokoll 1887 - 1897. Afd. III nr.3 (Rad 820 i regnearket): Signe Marie, født 4.6.87. Mor: Anna Johansen. Det kan stemme, Anna Mathea Johansen brukte sjelden mellomnavnet. Ingen far er oppgitt, og svært lite informasjon.

• Det kan se ut som Anna Johansen har rømt? (ikke lett å tolke, se vedlegg).
  • I regnearket, i kolonnen for Sogn, står det "Riks". I protokollen leser jeg "Stift" - kan det være Fødselsstiftelsen?
  • Det er tilføyd med blyant noe jeg leser som  "Ref. Haabol" eller Haabøl. Vet ikke hva det står for (se vedlegg).

Vennlig hilsen

Petter

Mantallsprotokoll 1887 97.pdf Manntallsprotokoll 1887 97 2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider