Gå til innhold
Arkivverket

Anna Byrkjeland F- 5.11.1924

Robert Byrkjeland Haga
 Del

Recommended Posts

Hei.

Eg leter etter søskenbarnet ( mann)  til min mor. Eg vet ingenting om han.
Vist han lever er han mellom 75-80 år.
Rykte sier at han bor i Stavanger. 

Hans mor Anna Byrkjeland Født 5.11.1924 (Kvam)

Anna sin far Jan Byrkjeland f-1903.
(min oldefar)
Anna si mor Konstanse Byrkjeland 
Født Sørflaten.
f- 5.8.1900. ( min oldemor)

Anna /Tanten til min mor ble jaget hemmenfra ( Sveio)  under krigen da hun ble gravid med en tysker.
Hun flyttet til et pikeheim i bergen.
Hun fødet en sønn i bergen.
Hun døde 1948.
Etter å ha vært syk av toberkulose. Og vært innlagt på sanatorium i Sand.

Eg har fått opplyst at det var Rødekors som drev dette sanatoriet.

Vet dere hvor eg kan lete etter henne og evt. Sønnen.

Er det noe pasient liste over sanatoriet?

Opplysning ang. Hennes døds år. Fant eg i gards og ættesoge bok fra Sveio.

Eg har prøvd å leite litt på internett. Men uten hell og finne noen spor etter Anna og evt. Sønnen.
Men eg er ikke noe spesielt teknisk på data.

Eg setter veldig stor pris på hjelp.
Evt. Hvor eg skal søke videre.

Anna sin bror Ola Byrkjeland ( min morfar er død og eg har ikke noen å spørre i min familie)

Med vennlig hilsen,
Robert Byrkjeland Haga.
Sveio/ Valevåg
Tlf. 92299916
Mail : kkkrutte@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du heter Robert Byrkjeland, men du står oppført med brukernavnet Anna Byrkjeland, og Anna Byrkjeland er også personen du har som har nevnt i tittelen for temaet/tråden du har opprettet. Brukernavnet ditt skal vel være Robert Byrkjeland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fant en interessant artikkel om sanatoriet på Sand, skrevet av en som antagelig lå der samtidig med din Anna. Der står det at dødende  pasienter fra Hiismoen i Sand kommune (jeg antar at dette er 'Sand' som du viser til), dvs. nåværende Suldal, stort sett ble brakt til et pleiehjem.

"det var sjelden pasienter døde på Himsmoen. Når de ble for dårlige, og ingenting mer kunne gjøres for dem, ble de sendt til pleiehjem. Et av dem var Haugesund Sanitetsforenings pleiehjem i Førresfjorden."

http://haugalandmuseet.no/wp-content/uploads/2019/01/Tuberkolose-et-nifst-gjenferd-av-Kristian-Magnus-Vikse.pdf

Er dette Annas bror? https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003670877

Og mor? https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002051760

Hvis gutten ble adoptert bort - og det er vel det mest sannsynlige - fikk han trolig nytt navn, og opplysninger om adopsjon er klausulert i 100 år (med visse unntak, slik som for den adopterte selv eller dennes etterkommere.)

Opplysninger om fødslen, dersom det ikke står noe i kirkeboken om adopsjon, har antagelig en sperre på 60 år. Den skulle være over for fødselens vedkommende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun fikk barn med en tysker. Det kan kanskje være en potensiell krigsbarnsak, men bare en antakelse. I så fall regnes også dette som saker som inneholder sensitive opplysninger, og det bare partene i saken som har rett til innsyn så lenge taushetsplikten varer. Jeg konkluderer altså ikke med at det er en krigsbarnsak, men heller til det Inger Hohler skriver om at gutten kan være adopter bort, og om hvem som i så fall har rett til innsyn, iht adopsjonsloven § 39: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Inger og Grethe

Takk for god info. 

Linkene du sendte Inger stemte.

Bror og mor til Anna stemmer.

Mor konstanse er min oldemor.

Og bror til Anna altså ola er min morfar. 

5 av 6 barn til min morfar, deriblant min mor lever. Og er rundt 58-68 år. Men dem vet ikke noe mer i saken, og har kansje ikke den store interessen. Men eg vil gjerne vite historien til Anna etter at hun ble forvist hjemmenfra og til finne ut at hun faktisk døde. Og funnet sønnen som kansje lever og fortalt han hvor han kommer fra hadde vært kjekt. 

Eg setter stor pris på hjelpen dere jir meg på veien,

Mvh

Robert Byrkjeland Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsannonsen til Anna. alikevel om hun ble "jaget" så ordnet familien dødsannonse.

Haugesunds avis, onsdag 8.9.1948 side 5

image.png.99b79fddda923d624a1599190fa1c54a.png

Du nevnte Ola, men hva med  Johan og Helga og eventuelt deres etterkommere kanskje de vet noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott Oddgeir! 

Tusen takk! Det var bra! 

Anna var elst. Søskeno med blant annet min morfar Ola så er alle døde. Eg interesert meg ikke for slekt på den måten da morfar døde for ca 7 år siden. Så eg rakk aldri å spørre han om detre. Eg har bare følt at dette har ikke vært snakket om så mye. Da det nok var tabu og få barn med en tysker. Og der hun i tillegg døde. Så var det nok ikke noe kjekt å snakke om. Men mor sier at morfar ola og et søsken var å besøkte Anna i Sand. 

Men vi vet desverre ikke mye fakta om Anna og sønnen. Evt. Tyskeren.

Det var utroligt kjekt å få dødsannonsen. Fordi eg har grublet på om hun ble jager bort og sakt at hun døde. Men at dette bare en dekk historie fordi dei ikke ville ha noe med henne å gjøre. Men nå kan eg klarere ut det.

Eg vet heller ikke hvor hun er begravet.

Mvh

Robert B. Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Åsbjørg,

Eg skal rett heim på kjerkegården og se om eg finner steinen. Eg tror ikke noen i familien vet at hun ligger der. Dette var kjempe gode nyheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anna Byrkjeland skrev:

Eg skal rett heim på kjerkegården og se om eg finner steinen. Eg tror ikke noen i familien vet at hun ligger der. Dette var kjempe gode nyheter. 

Tror ikke der er stein. Gravplassen er fotografert...

Se denne:

https://slektogdata.no/gravminner/grav/d4ce833c-57d7-43cc-9d80-ced05ca33289

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott! Eg så det sto en komentar på dåps papiret til presten. Men eg forsto det ikke. Eg tor skjembilde av det og skulle vise det til far og mor. Tusen takk for info! Eg notere meg ned familien til konstanse og tar dem med i slekstret. 

Mvh Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravsteinen til min oldefar og oldemor var eg på ved Jul. Jan og konstanse. Så den vet eg om. Men eg var ikke klar over at datteren deres Anna var gravlagt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål Åsbjørg:

Du sendt meg en link fra slekt og data.

Ang. Gravlagt på Ulveraker.

Når eg trykker på linken. Så kommer eg til rett person med fødsel og døds dato. Men eg skjønner ikke for det står at hun heter Anna J. Byrkjeland. 

Og at hun heter J til mellom navn det har eg ikke lest noe plasser før??

Hvor kan den komme fra?

Mvh Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anna Byrkjeland skrev:

Gravsteinen til min oldefar og oldemor var eg på ved Jul. Jan og konstanse. Så den vet eg om. Men eg var ikke klar over at datteren deres Anna var gravlagt der. 

Der er også en Johanne født og død 1929 uten stein på felt 1. Kanskje en søster?

https://slektogdata.no/gravminner/grav/ea9e608a-25e6-4f19-84e3-f4ff90529de0

Ola og Jan Olaf ligg på felt 2

Ser Ola er født samme dag som Johanna døde... Er det din morfar? Tvillingsøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert hvis du tar kontakt med kirkevergen i Sveilo, så har de sikkert oversikt over hvor hun ligger gravlagt på kirkegården.

Send en mail eller ring til de og gi opp navn, døds og begravelses dato så hjelper de deg sikkert.

Sveiokyrkja > Kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Åsbjørg, eg viste at morfar Ola var tvilling og at hun johanne døde rett etterpå. Men kjempe flott at du gav meg dato og gravsted for det vist eg ikke. Og takk for info Oddgeir eg skal ta kontakt med kirkevege i sveio for hjelp. Dette var volsom gode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anna Byrkjeland skrev:

Og at hun heter J til mellom navn det har eg ikke lest noe plasser før??

Hvor kan den komme fra?

4 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Robert hvis du tar kontakt med kirkevergen i Sveilo, så har de sikkert oversikt over hvor hun ligger gravlagt på kirkegården.

Kirkevergen kan kanskje også sjekke kirkebok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være så enkelt at J stå for Jansdtr.? 

Har sett flere tilfelle av slikt når det flere med samme for og etternavn navn i et området 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt stemme. Men det er kun vi byrkjeland som heter det i sveio. Slekten oldefar jan byrkjeland er fra kommer i fra Kvam/byrkjeland i hardanger. Så det er ikke andre tror eg som heter Anna Byrkjeland i valevåg. Men det kan godt være. Vi må kansje se å finne orginale begravelse papirer fra presten. Og se om det kan være mulig skrivefeil/eller misforståelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eg traff en kar på jobb Offshore. Han var veldigt god på sleksgransking. Eg spurte han om hjelp etter hbor det ble av Anna Byrkjeland. 

Han var inne på noen sider/arkiv på innlagte på sand sanatorium. Og søkte etter Anna. Men eg har ikke navnet på han eg traff og ikke tlf. Nummer. 

Er det noen som vet om Arkiv eller pasient lister på innlagte på norske Sanatorium. Eg tror hun vsr innlagt på hiimsmoen i sand.

Eg har søkt mye men ikke funnet noen sider.

Eg har sendt henvenelse til Arkivverket. Så eg venter på svar der.

Men eg sko gjerne vist hva arkiv/lister han kolegaen eg møtte offshore søkt i på nette. 

Mvh Robert Byrkjeland Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider