Gå til innhold
Arkivverket

Finne rettergangsmateriale fra 1908

Ane Bogfjelldal
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger å vite om/hvor det finnes en protokoll eller kilde der man kan finne en forbrytelse begått av en person i Nordland i 1908. Jeg har prøvd å lete, men ikke funnet noe fra dette året. Er det noen som vet hvor jeg kan lete?

Ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen som ny bruker her på Brukeforumet! 😊

Har du navn på personen og vet du hvor han ble dømt for forbrytelsen og/eller hvor han satt fengslet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:-) Nei. Jeg vet bare når hendelsen skjedde, og i hvilken kommune. Det dreier seg sannsynligvis om en ung kvinne hvis det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grethe Flood skrev:

Har du navn på personen og vet du hvor han ble dømt for forbrytelsen og/eller hvor han satt fengslet? 

8 timer siden, Ane Bogfjelldal skrev:

Takk:-) Nei. Jeg vet bare når hendelsen skjedde, og i hvilken kommune. Det dreier seg sannsynligvis om en ung kvinne hvis det har noe å si. 

Relevant arkivmateriale er ikke digitalisert. Grethe Floods poeng er derfor at du må helst må vite hvilken domstol som har dømt i saken og/eller eventuelt hvor personen var fengslet, for å finne ut hvilke arkiver som må undersøkes.

Siden det er snakk om Nordland, vil det formodentlig være snakk om arkiver som oppbevares ved Statsarkivet i Trondheim, og som kan undersøkes på lesesalen der.

Med navn på personen kan du ha flaks og få treff ved søk i digitaliserte aviser på nb.no, dersom saken ble omtalt i ei avis som senere har blitt digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grane kommune, en kvinne som drepte sitt eget barn. Jeg har søkt på nb etter alle mulige søkeord, og bladd i avisene rundt det aktuelle tidspunktet. Jeg har en mistanke om at det kanskje ikke var en type hendelse som stod i avisene, ettersom det dreide seg om et spedbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje tenkes at hun sonet straffen i Landsfengselet for kvinner, men da må man vite hva kvinnen het for å kunne finne henne i fangeprotokollene. Jeg finner en liten notis om en kvinne som ble overført til dette fengselet - i Bodø Tidende 10.12.1909

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_bodotidende_null_null_19091210_42_99_1

Bodø Tidende 1909.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider