Gå til innhold
Nasjonalarkivet

tyding av forskjellige ting

Recommended Posts

Hei. Jeg må be om hjelp igjen. 

RA, Folketelling 1870 for 0101 Fredrikshald kjøpstad, 1870, s. 63
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft60044662000063

Hva er fornavnet til personen under Stina? og hva står det i merknadsfeltet?

Hva gjør Ragnar? og hva står det i merknadsfeltet?

Hva gjør H. Stang? og hva står det i merknadsfeltet for han også?

Det står noe i merkadsfeltet til Oline også😏

Hilsen Beate.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/264387-tyding-av-forskjellige-ting/
Del på andre sider

Hjeronimus er fornavnet, og hvilket merknadsfelt? Han er handelsbetjent med Opholdsted Kill, afvigte 10de Marts 1870.

Ragnar tror jeg er Skoledreng og Ankom hid 1867 – 22. Septbr.

H. Stang er Skibscaptain og Logeret her i Huset i 18 Aar.

Oline har Opholdt sig i Huset fra Oct 1867.

Mvh

• Takk 1
8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Paaveien til China(?)

afreiste 22 Oct 1870

Tror eg også 🙂

Og bare til info; Even er en av mine ufrivillige og ubetalte lærere. Ev. faktura blir ikke betalt 😄

• Haha 2
2 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Tror eg også 🙂

Og bare til info; Even er en av mine ufrivillige og ubetalte lærere. Ev. faktura blir ikke betalt 😄

Jeg kan forsikre deg om at den sølle ‹undervisning› jeg eventuellt kan bidra med er høyst frivillig. Og jeg har snoket rundt i tydningene til Else B., Gunnar S., Ivar S., etc. etc. i årevis. Så læremetoden er probat. 🙂 Forøvrig er det en dyp sannhet i at man lærer så lenge man har elever. 😉

Mvh

• Liker 1
  • Haha 1
2 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Tenk vis alle skulle sendt meg regning🤪. Da hadde jeg vært konkurs for lenge siden.😅

jeg lærer så god og fort jeg kan. Har bare holdt på med tyding siden i mai 2020.

Keep up the good work! 🙂

Mvh

• Takk 1
42 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Kan han ha afreise til Kiel?

Det synes jeg virker som et sannsynlig reisemål. Enten så har skriveren skrevet feil Kill, men kan også være at e-en i farten har blitt litt i største laget. Altså at det skal være Kiel.

Mvh

• Takk 1
21 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Og jeg har snoket rundt i tydningene til Else B., Gunnar S., Ivar S., etc. etc. i årevis. Så læremetoden er probat.

Else B er i mitt hode overlæreren og den første eg begynte "stalke". Siden har det bare balt på seg med stadig flere 😄

Beste måte å lære på.

Akkurat nå, Åsbjørg Susort skrev:

Else B er i mitt hode overlæreren og den første eg begynte "stalke". Siden har det bare balt på seg med stadig flere 😄

Beste måte å lære på.

Kunne ikke vært mer enig!

Holder fortsatt på med å bruke den ‹metoden›. Og veksler mellom å bli skikkelig nedstemt over hvor feil jeg til tider kan ta og hvor treig jeg er i læringen, – og litt i overkant fornøyd med meg selv når ‹fasiten› stemmer med det jeg har kommet frem til. 😉 Arti' er'e lell. 🙂

Mvh

• Liker 2
  • Haha 1
47 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

jeg har også dristet meg til china..

men reiste de dit i 1870?

Europerne begynte å reise til Kina tidlig 1500-tallet, men det tok sin tid å komme frem. Hadde det ikke så travelt den gang 😄

• Haha 1
15 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Skoleelev...

Absolutt! Takk.

Mvh

PS: Dette ble korrigert av Åsbjørg x-antall poster høyere opp. Skjønner ikke hvorfor DA har fjernet nummereringen av postene, som gjorde henvisning til tidligere sådanne så uhorvelig mye enklere.

DS

Edit: Og nå så jeg at dette var avklart før. Beklager.

Endret av Even Stormoen
15 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Uffameg!😡  Jeg så ikke at Åsbjørg hadde allerede svart!

13 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

du er tilgitt💖

3 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Så absolutt 😄

Tiltredes! 🙂

Mvh

• Haha 1
22 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Jeg er vel der at alle svar jeg får er verdifulle.

Selvsagt, og takk for det.

Det jeg mente var at når man gjør som meg:  Tar for seg spørsmål om tyding som er svart på av andre her i forumet, en for en bakover i tid, prøver å tyde selv (uten å se på svaret/svarene i emnet) og så scroller ned og ser hva ‹svareren› har kommet frem til, – så veksler humøret (mitt) mellom de nevnte ytterpunkter, alt etter som hvor ‹treffsikker› eller ‹ute på viddene› jeg har vært.

Og dette var vel setningen sin! (Pusteøvelse?) 😉

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.