Gå til innhold
Arkivverket

Løyst: Tyde dåpsinnførsel – Hovin sokn i Tinn 1825 – Dette Barn blev født, ...lig?? før Forældrene bleve viede.

Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Side 18a nr. 5 1825 døypte – merknad:

Dette Barn blev født, ...lig?? før Forældrene bleve viede.

Jenta (Gunhild) er fødd 15. juli og døypt 7. august, foreldra vigde 6. august.

SAKO, Gransherad kirkebøker, F/Fb/L0002: Ministerialbok nr. II 2, 1815-1843, s. 18
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310108

(Dette er eitt av fleire skrifttolkingsspørsmål som gjeld denne kyrkjeboka – Hovin sokn. Siste sjekk før oversending og publisering i Digitalarkivet. Eg legg ved utsnitt av foto frå originalprotokollen.)

IMG_5316.jpg

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det vera. y-en er noko ukurant ved at opp-streken ved avslutninga av bokstaven går høgt opp mot sky istaden for som vanleg å bøygje ned mot neste bokstav, men det kan jo vera at nedbøygjinga er utelaten sidan skrivaren her har valt å dele ordet og føre -lig på neste line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Det kan det vera. y-en er noko ukurant ved at opp-streken ved avslutninga av bokstaven går høgt opp mot sky istaden for som vanleg å bøygje ned mot neste bokstav, men det kan jo vera at nedbøygjinga er utelaten sidan skrivaren her har valt å dele ordet og føre -lig på neste line.

Helt enig. Men han kan ha ment å sette en prikk eller to over den formodete y, også ‹gikk det litt unna›. Men dette er mer spekulasjon fra min side enn reell tyding.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gunnar Sigdestad skrev:

Enig med Even; nylig.

Gunnar

Nok en gang min ‹skinnende ridder›! 

(Det var litt i overkant, for all del 😉 )  Bare et forsøk på å uttrykke min glede over at en av de ‹gotiske trollmenn› på øverste hylle er enig med denne amatøren som aldri ser ut til å kunne fullføre utdannelsen 😉

Takk!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Anfinn Bernaas changed the title to Løyst: Tyde dåpsinnførsel – Hovin sokn i Tinn 1825 – Dette Barn blev født, ...lig?? før Forældrene bleve viede.
19 timer siden, Even Stormoen skrev:

Gunnar

Nok en gang min ‹skinnende ridder›! 

(Det var litt i overkant, for all del 😉 )  Bare et forsøk på å uttrykke min glede over at en av de ‹gotiske trollmenn› på øverste hylle er enig med denne amatøren som aldri ser ut til å kunne fullføre utdannelsen 😉

Takk!

Mvh

Det er berre å innsjå Even; om ikkje du sjølv, så har vi andre forlengst plassert deg på øverste hylle, som du seier, og der blir du! 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå fikk jeg faktisk ‹dugg på linsen›. Selv om det er (med vilje) flåsete sagt, så er det reellt. Bare prøver å ‹tøffe meg›. Store gutter griner ikke.

Tusen hjertelig takk for gode og vennlige ord, Gunnar! De setter jeg umåtelig stor pris på.

Selv om jeg, som du ganske riktig påpeker, så avgjort ikke hverken ansér eller innsér meg selv som verdig den ‹hyllen› – eller hyllesten.

Men strever stadig for å klatre oppover ‹reolen› 😉

Takk, igjen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider