Gå til innhold
Arkivverket

Tyde innhold skifte fra 1818

Bernt-Gunnar Østerkløft
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan tyde noe av innholdet i skiftet nr 66 av 1. okt 1818 etter Anders Andersen i Vestvatnli i Skjerstad? 

Jeg trenger ikke hele innholdet. Arvingene har jeg oversikt over. Jeg vil vite litt om hva eiendelene hans var og som kanskje sier litt om hva han var slags kar. Står det noe om reindrift, gårdsdrift, spesielle eiendeler. Og kanskje hva de største gjeldspostene var. Det er viktig for meg ettersom jeg skriver om forfedrene mine og livene deres.

Her er skiftet: 

https://media.digitalarkivet.no/view/24975/269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendelene er ikke listet her, det refereres bare til registreringen av disse. Enken sier at alt er ført med unntak av et sølvbeger av verdi 3rd som var pantsatt til Johannes Pedersen Indre Furne(?).

Hva fordringer angår, så får jeg ikke helt sammenhengen, men det ser ut som boet skylder presten Junghans for diverse kornleveranser fra et par år bakover, tilsammen 32rd. Pluss renter. I tillegg ser det ut som om boet skylder ‹husleie› til samme prest  for seks år – 5rd og noe (Uklart hvilken ‹valuta› det opereres med her, ser vekselsvis ut som rd og Spd) Videre skylder boet diverse summer til Hans Jonsen Wolden, Lars Pedersen Hovland, Henrik Normann Svane, [Sande?] Daniel Olsen Lødding og førnevnte Johannes Pedersen Indre (??). Noe av denne gjelden bestrides av enken og vergen.

På grunn av den store gjelden ble boets eiendeler solgt på offentlig auksjon 28 Juli for 83 og noe rd/Spd. Noe forble usolgt, bl.a. en ku verdt 9rd. Tilsammen verdier for 13rd 4ort 16s (her går det endelig an å lese ‹valutaen›). Skiftet blir utsatt, og gjennopptaes 13 nov. hvor det meldes at sølvbegeret er solgt på auksjon. Så forhandles det om ‹bestridelsene› og endelig er boets inntekt fastsatt til 102rd(?) 22s.

Gjelden/utgiften er på 90 – 4 – 17 pluss omkostninger, tilsammen 105 – 3 – 19. Boet er fallitt. Så fordeles det usolgte bl.a. kuen på kreditorene. Enken får allikevel ‹dekket› begravelsesomkostningene  bl.a. ved en andel i kuen, et bord, en bøtte og en «Dall med Laag».

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!🤗

Er det opplagt hvor den "inventarlista" bør finnes?

Slik disse folkene streifet så burde de ha reindrift. Håpet det var noe i boet som bekreftet det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bernt-Gunnar Østerkløft skrev:

Er det opplagt hvor den "inventarlista" bør finnes?

Det aner jeg rett og slett ikke 😞

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider