Gå til innhold
Arkivverket

Husförhör Bäve 1826-1834 Prestens "tillegsopplysninger" ?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Bäve kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13076/A I/3 (1826-1834) - Riksarkivet - Sök i arkiven

Side 212 - venstre side. Slåtterna og familien er grei og kjent. Men dette er siste gang de står i husförhörslängdene og presten har skrevet enkelte ting med bred pennesplitt til høyre for navnene som jeg ikke forstår.

Den første ender med "dat 25/11-1833" men hva gjelder det?

den neste ser ut til å gå over to linjer og avslutter med "d. 10 Dec 1834"

Til slutt står det noe utenfor fadr Engelbr Olsson  - "uform et-eller annet???" og senere "død 7/10 - 1831".

Jeg finner ikke (flere av) begravelsene og håper på hint om hva som skjedde etter at de flyttet (og når) i teksten(e) jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er kanskje:

"fåt frägd betyg at resas på"? Meininga er i alle fall at han har fått attest i samband med reising (flytting, antakeleg)

(frägd, sjå her: https://forum.rotter.se/index.php?topic=126563.0)

Den andre ?????

Den tredje;

"oförm"? = Oförmuande"?

Og elles er eg heilt i villreide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK! Både for tolkning - og for lenke.

Jeg tenkte kanskje at gården/plassen ble "oppsagt" i 1833 og at de flyttet i 1834. og håpet på et hint om hvor. Og "oförmuande" er sikkert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest desse husförhörslängdene er vanskeleg å trenga inn i. Uansett, eg kan ikkje sjå at det kan stå noe "flytta-til-stadnamn" her.

Er denne Johannes Engelnregtsson "din"?

image.png.7710367a9e37f57062b6934b6a542e79.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg tro - "min" Johannes Engelbrektsson er født 27/2-1793. Jeg har "funnet" er par med tre-fire års differanse (dødsdato minus alder) som det ikke har vært. Men du ser ut til å ha truffet blink.

1000 TAKK!

Endret av tom askerøi
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider