Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan lese brudens fødested? 1847, ikke gotisk. Enten i Mo i Rana eller i Øyer i Oppland.

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Du har rett i at alder ikke stemmer.

Nå har jeg sjekket videre i kirkeboka, fra Nr. 19 Mari og fram til 1827.

På side 43 i samme kirkebok finner du

nr. 231:  19/7 - dpt. 6/8 1826 Mari, Ole Larsen og Kari Olsdt. Præstegaarden.

Det finnes ingen andre fram til 1827. Så Mari og Maria er nok samme person.

FT 1875 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052419000302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Du har rett i at alder ikke stemmer.

Nå har jeg sjekket videre i kirkeboka, fra Nr. 19 Mari og fram til 1827.

På side 43 i samme kirkebok finner du

nr. 231:  19/7 - dpt. 6/8 1826 Mari, Ole Larsen og Kari Olsdt. Præstegaarden.

Det finnes ingen andre fram til 1827. Så Mari og Maria er nok samme person.

FT 1875 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052419000302

Ok, da skriver jeg Maria/ Mari i treet. Tusen takk for letingen! Bodde de i prestegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rette Mari er nok hun som er født 19/7-1826 i Tretten Prestegård. Det var to prestegårder i Tretten Anneks den tiden.  Hovedsognet i Øyer/Øjer/Øier pr.gj. hadde en prestegård.

Ole Larsen og Kari Olsdatter hadde 4 barn.  Jeg har ikke etterslekt på noen av de per dato.  Når mora Kari døde har jeg ikke registrert, men faren Ole Larsen gifter seg for andre gang i 1856 med Sigri Amundsdatter v/Tande.  De får sønnen Kristian i 1857.  Kristian har etterslekt her på Tretten i dag. Faktisk eier og beboer av Tretten Prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tordis Trønnes skrev:

Den rette Mari er nok hun som er født 19/7-1826 i Tretten Prestegård. Det var to prestegårder i Tretten Anneks den tiden.  Hovedsognet i Øyer/Øjer/Øier pr.gj. hadde en prestegård.

Ole Larsen og Kari Olsdatter hadde 4 barn.  Jeg har ikke etterslekt på noen av de per dato.  Når mora Kari døde har jeg ikke registrert, men faren Ole Larsen gifter seg for andre gang i 1856 med Sigri Amundsdatter v/Tande.  De får sønnen Kristian i 1857.  Kristian har etterslekt her på Tretten i dag. Faktisk eier og beboer av Tretten Prestegård.

Akkurat; flotte greier! Tusen takk for alle opplysningene! Det er jo det som er moroa med slektsforskning; å finne både folkene og ikke minst, litt av historiene deres! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.