Gå til innhold
Arkivverket

Lars Larsen, husmann Møkkeland i Trondenes 1816-1841. Hvor kom han fra?

Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

La ut dette spørsmålet på Slektsforum Slekt og Data i 2018 uten å komme nærmere svaret da. Prøver igjen her på Digitalarkivet.

Søker fødsel, fødested og foreldre til Lars Larsen ca.1790-1841. 

Han dukker opp i Trondenes i folketellingen 1801 som 10 år gammel fostsønn hos handelskone Elisabeth Strøm på Ytre Elgsnes, husstand 02, nr. 20 https://www.digitalarkivet.no/pf01058493000523 

I 1816 gifter han seg med Elen Halvorsdatter og de blir husmannsfolk på Ytre Møkkeland. Gift den 20.oktober 1816 ungkarl Lars Larsøn av ytre Elsnes og pigen Ellen Halvorsdatter av sammesteds (Ministerialbok nr. 5, Trondenes prestegjeld, Trondenes sokn, 1804-1820, Kronologisk liste 1816, side 166) https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640429 

I 1841 bli han oppsagt som husmann og dør straks etter på Ervigen (Ministerialbok, Trondenes sokn, 1841-1852, side 234, nr. 47) https://www.digitalarkivet.no/kb20070227710222 

Lars Larsen var morfar til Hans Nilsen (Heggelund Grunnvasbotn). Har imidlertid ikke funnet noen dokumenterbar opprinnelse til bestefaren i de deler av hans "Sldktsopptegnelser fra det gamle Trondenes prestegjeld", som jeg har fått sett. Mulig at det er en del 2 av disse opptegnelser, som ikke var på mikrofilmen på Harstad bibliotek, som kan inneholde noe konkret om Lars Larsens opprinnelse? 

Er spent på om det er noen eksperter på slektene i Trondenes, som kan noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Trondenes BB: Lars Larsen (f.1784, d.1841) fra gården Bommen i Sparbu fikk ca 1815 festebrev som husmann på halvparten av ytre M (dvs Møkkeland, min kommentar). Hans mor kom nordover da gutten var liten, og Lars ble oppfostret på Ytre Elgsnes. Han ble g.m. Elen Halvorsdatter (f.1787. d.1861), som kom fra Storelvdal med sine foreldre til Tennvassåsen. Da Ole Taraldsen flyttet til M, ble Lars oppsagt fra plassen sin og døde kort tid etter i Ervik."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfred Tangen skriver det samme.

Men jeg lurer på om ho var av den store Halvorsætta som kom

fra Storelvdal til Kaltdalen  ca 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Slektsforum: 

Hei, takk for innspill. Har imidlertid tidligere gjort en betydelig innsats for se om påstanden i bygdeboka om opprinnelsen til Lars Larsen kan verifiseres. Dette har ikke vært mulig. Finner ingen gård benevnt Bommen i Sparbu og omegn. Og finner ingen dåp av en Lars Larsen, som på noen måte kan passe med vår husmann. 

Om det ikke finnes referanser for påstanden til Trygve Lysaker i bygdeboka, er den tilsynelatende ren spekulasjon. 

-----------

Beklager, Mads. Har ikke sett svaret ditt tidligere. Lysaker er med andre ord et blindspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anita Aamo skrev:

Sitat fra Slektsforum: 

Hei, takk for innspill. Har imidlertid tidligere gjort en betydelig innsats for se om påstanden i bygdeboka om opprinnelsen til Lars Larsen kan verifiseres. Dette har ikke vært mulig. Finner ingen gård benevnt Bommen i Sparbu og omegn. Og finner ingen dåp av en Lars Larsen, som på noen måte kan passe med vår husmann. 

Om det ikke finnes referanser for påstanden til Trygve Lysaker i bygdeboka, er den tilsynelatende ren spekulasjon. 

-----------

Beklager, Mads. Har ikke sett svaret ditt tidligere. Lysaker er med andre ord et blindspor!

Anita Aamo, helt i orden, likevel takk for responsen.

Jeg klarer fortsatt ikke å verifisere denne påstanden om at Lars Larsen skulle komme fra Sparbu. Har heller ikke klart å verifisere hypotesen til Hans Nilsen om at hans bestefar kanskje skulle ha komt fra Snåsa. 

Harstad bibliotek, mikrofilm, Hans Nilsens Håndskrevne samling, rull 1, Skrivebøker nr. 1-36, 51-59. (Gs. No. 1936221) Gårds-og slektshistorie, nr. 15. Møkkeland. Ervig 1, person nr. 29:

Lars Larsen som gikk under navnet Bomme var født 1784 døde 16/11 1841. Vist navnet Bommen var gaardsnavnet var han antakelig fra gaarden Bommen i Snaasens prestegjeld da dette er det eneste gaardsnavn i Norges land der kan hentyde til Bomme. De gamle har ingen rede på hvor Lars Larsen Bomme var fra og det har heller ikke lyktes meg (hans dattersønn) endnu at udfinne hvor min morfader var fra. (Se 2 del side 118, 122, 340-46)

Lars Larsen Bomme skulle som 9 års gammel gutt komme fra Trondhjem til Westeraalen hvor moderen skulle dø i Bjørnskind sokn (Nordland)straks efter og være begraven på Kvalhaukans gravplass paa Hindøyens landside i Risøysundet.

Lars Larsen Bomme skulle være uekte født.

Grunvasbotn den 18/12 1906

H.N.N.G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Odd Einar Tømmerås skrev:

Alfred Tangen skriver det samme.

Men jeg lurer på om ho var av den store Halvorsætta som kom

fra Storelvdal til Kaltdalen  ca 1790

Slekten til kona til Elen Halvorsdatter er grei å dokumentere både bakover og fremover.

Halvor Pedersen Koppang eller Tresengen, født 1744 på Nordstu Koppang i Stor-Elvdal og død 1798 på Tennvassåsen i Kvæfjord, gift i Stor-Elvdal i 1777 med Kirsten Audensdatter Lien, født i 1754 på Lien i Ytre Rendal og død 1832 i Kaltdalen i Trondenes, kom til 1795/96 til Tennvassåsen med sine 3 barn

1. Margrethe Halvorsdatter, født 1778 i Stor-Elvdal, gift i Trondenes med husmann Jon Pedersen og død 1851 i Kaltdalen i Trondenes

2. Peder Halvorsen, født 1782 i Stor-Elvdal, gift 1806 i Trondenes med Marit Pedersdatter og død i 1807 som husmann i Kaltdalen

3. Elen Halvorsdatter, født 1787 i Stor-Elvdal, gift 1816 i Trondenes med husmann Lars Larsen på Møkkeland og død 1861 i Grunnvassbotten i Trondenes

Det var forøvrig også søster til Kirsten Audensdatter Lien, Eli Audensdatter Lien født 1750 i Ytre Rendal, som kom til Trondenes. Hun giftet seg 1776 i Rendalen med Halvor Olsen Aas fra Ytre Rendal. De kom til Trondenes på 1790-tallet og slo seg ned på en plass i Kaltdalen, som visstnok ble kaldt Skredderbakken etter Halvor, som var skredder. Halvor Olsen døde i 1814 og Elen Audensdatter døde i 1822.  

Endret av Mads Rongen Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Larsen - Opphav?

Folketelling 1801        Registrert alder 10 år             Beregnet fødselsår ca 1791

Konfirmasjon 1807     Registrert alder 17 år             Beregnet fødselsår ca 1790

Død 1841                    Registrert alder 57 år             Beregnet fødselsår ca 1784

Hans Nilsen skriver (Harstad bibliotek, mikrofilm, Hans Nilsens Håndskrevne samling, rull 1, Skrivebøker nr. 1-36, 51-59. (Gs. No. 1936221) Gårds-og slektshistorie, nr. 15. Møkkeland. Ervig 1, person nr. 29): ........ Lars Larsen Bomme skulle som 9 års gammel gutt komme fra Trondhjem til Westeraalen hvor moderen skulle dø i Bjørnskind sokn straks efter og være begraven på Kvalhaukans gravplass paa Hindøyens landside i Risøysundet. Lars Larsen Bomme skulle være uekte født.

Ved folketellingen i 1801 ble han registrert som 10 år gammel "fostsøn" hos den 48 år gamle handelskone og enke Elisabeth (Hevitte) Strøm på handelsstedet Elsnes i Trondenes.

I arkiver fra Elsnes fra denne tiden ville det kanskje være notert noen opplysninger om denne foreldreløse gutten, som kom til handelsstedet formodentlig omkring 1799-1801 (ref. Hans Nilsen). Finnes slike arkiver i dag og hvor vil de evt. være oppbevart?

Hvis det er riktig som Hans Nilsen skriver, at alenemoren til Lars Larsen døde i Bjørnskind sokn straks etter at hun kom dit, formodentlig omkring 1799-1801, vil man kanskje kunne finne en død/begravet kvinne i kirkeboken, som kan tolkes i retning av å være moren. Men da må nok flere øyne lete, lese og tolke for å få med alle nyanser. Nordland fylke, Dvergberg prestegjeld, Bjørnskinn sokn, SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 897/L1394: Ministerialbok nr. 897A02, 1788-1820, s. 58-59

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108650484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet 2 i Snåsa som må sjekkes ut

L.L.   28.12.1789  foreldre Lars oLS. og Kiersten Olsdtr  bosatt Neset,Nordli ,Snåsa.denne er jo bang on

L.L.13.7.1788   Lars Ols. og Sara Joensdtr  bosatt Solberg,Nordli , Snåsa

Mora til L.L. kunne ha vært enke da hun kom nordover.

Å leite etter to kvinnenavn i Bjørnskinn er bedre enn å lete på måfå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Einar, takk for at du tester denne veien, synd at ikke det første parret passa. Jeg hiver meg på en ny runde av dødeboken i Bjørnskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tråla gjennom kirkebøker lett utvida periode.

Snåsa--Sparbu--Inderøy--Bjørnskinn-Trondenes--Kvæfjord og Kvæfjord bygdebok.

Ikirkebok for Trondenes fant jeg en L.L født 1784 i Tennvassåsen,men fant han ikke igjen i bygdeboka.

I kirkeboka for T fant jeg Elen som fadder noen uker før giftemålet.Da var hun på Røchenes gaard ,Røkenes.

Elsnes heter Elgsnes nå.

Kanskje Røkenes gård har ett arkiv. Hvis det finnes ett arkiv så finnes det muligens på Sør-Troms Distriktsmuseum

Jeg gir ikke opp, er selv etterkommer av Halvorsætta, tar en par dagers fri.

Kommer tilbake

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads

Nå har jeg bladd  i hver kirkebøker for Sparbu og Snåsa og omkringliggende prestegjeld og sammenligna

med ft 1801. Og noen andre.Ingenting. Perioden 1780-1800.

Å søke etter mannen kan jeg bare si som 10 åringen min sier,pappa du sug.

Håper at noen flinke folk kan ta tak i dette om Lars Larsøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Einar

Ja, han gode Lars Larsen er et mysterium. Nå bekrefter du mine egne tidligere undersøkelser i kirkebøkene i Sparbu og Snåsa, så påstandene fra bygdebokforfatterne og hypotesen fra Hans Nilsen kan vel nå legges til side. Selv har jeg gått en ny runde i kirkeboken for Bjørnskinn for om mulig å spore dødsfallet til moren til Lars Larsen der. Men finner ingen kandidater jeg har tro på å gå videre med.

Før jeg gir opp, skal jeg prøve å finne ut av om det finnes arkiver fra handelsstedet på Ytre Elgsnes i perioden omkring 1800, da enken Elisabeth Strøm ble notert som handelskone og husmoder på borgerstedet. I folkettellingen 1801 er Lars Larsen registrert som "Huusmoderes fostsøn" 10 år gammel. Om det finne tilgjengelige arkiver fra Elgsnes, må det sjekkes om det finnes noen notater om denne foreldreløse gutten, som straks før århundreskiftet tilsynelatende dukker opp fra inntet. Sør-Troms museum kan vel være et greit sted å starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå har jeg søkt ikke bladd gjennom hele Trøndelag i perioden 1785-1800 etter Lars Larsen .

128 treff hvorav 118 ble raskt kassert. 2 Snåsa-6 Inderøy-2 andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretisk

10 mødre en av dem x2 altså 9 stk mødre somkan ligge hauglagt i Bjørnskinn

Johanne Ols.  fra Watten,Inderøy

Ane Anders.       fra Ner Salberg,Inderøy

Sara Joens.       Solberg--Nordli,Snåsa

Kiersten Ols      Neset,Nordli,Såsa

Kari Peders        Kvalsjord

Anne Kristoffers   Neder  Stokkan

Ragnil Jons           Flachenberg--og Tronhus--Inderøen

Guru Jens            Wang,Inderøen

Berit Lars             Austad-Inderøen

En av disse mødrene burde teoretisk finnes gravlagt på Bjørnskinn på Andenes hvis teorien stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

@Mads Rongen Jensen - kan dette være din Lars?

Lars ble døpt i Trondheim Domkirke 21. nov. 1790. Hans foreldre var Lars Larssen Bohmen (Bommen) og festepike (forlovede) Maren Olsdatter. Dåpsbarnets faster, Catharina Larsdatter Ejmers, var fadder.

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1790, Side 91

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680255

Lars Larsen Bommen var sønn av Lars Larsen Bommen og Frantzvis Pedersdatter Høydal og døpt 2. juli 1751 i Svorkmo.

Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1751, Side 411-412

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070906660081

Hvis dette er din Lars, ætter han fra bergverksfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann og skomaker Lars Larsen Bohmen og Maren Olsdatter ble trolovet 29. okt. 1789. I margen står det at han døde før de rakk og gifte seg.

Det kan jo forklare hvorfor sønnen ble bortsatt.

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Trolovede 1789, Side 334

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680092

Edit:

Ved trolovelsen kommer det fram at hans avdøde kone het Helle Jonsdatter.

Vitnene var Simon Raade og Jon Larssøn

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for superspennende innlegg som absolutt må studeres nærmere. Det passer jo forsåvidt godt mot Hans Nilsens notater:

Hans Nilsen skriver (Harstad bibliotek, mikrofilm, Hans Nilsens Håndskrevne samling, rull 1, Skrivebøker nr. 1-36, 51-59. (Gs. No. 1936221) Gårds-og slektshistorie, nr. 15. Møkkeland. Ervig 1, person nr. 29): ........ Lars Larsen Bomme skulle som 9 års gammel gutt komme fra Trondhjem til Westeraalen hvor moderen skulle dø i Bjørnskind sokn straks efter og være begraven på Kvalhaukans gravplass paa Hindøyens landside i Risøysundet. Lars Larsen Bomme skulle være uekte født.

Mvh Mads

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Lars' mor Maren Olsdatter. Ved FT1801 på Elnes er Lars Larssen ført som fostersønn til Anne Olsdatter, 70 år (er det rett alder?). I husholdningen finner vi også tjenestejenta Maren Olsdatter, 43 år.

Kan dette være Lars sin mor, og er hun i slekt med Anne Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være samme Maren?

Enken Maren Olsd: Yttre Elsnæs 50 aar ble begravet i Trondenes den 3. Søndag e. Paaske (26.april) 1801 https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640334

Men går man videre på dette sporet, beveger vi oss vekk fra fra notatet til Hans Nilsen hvor han mener at moren døde Bjørnskinn sokn (Dvergberg prestegjeld i Nordland). Har imidlertid ennå ikke vært i stand til å finne noen begravelse av en Maren Olsdatter der.

Mvh Mads

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grete Singstad skrev:

Angående Lars' mor Maren Olsdatter. Ved FT1801 på Elnes er Lars Larssen ført som fostersønn til Anne Olsdatter, 70 år (er det rett alder?). I husholdningen finner vi også tjenestejenta Maren Olsdatter, 43 år.

Kan dette være Lars sin mor, og er hun i slekt med Anne Olsdatter?

Ser at jeg tolket feil. Lars var altså Elisabeth Strøms fostersønn. Hun var enke etter Ole Normann.

Det bør finnes en forbindelse et sted, for hvorfor skulle han ende her. Hva vet du om overnevnte par?

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Statlig folketelling nr. 63 (1801-1801), Protokollside, Side 55b-56a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090807320262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var hva jeg noterte om Ole Normann og Elisabeth Strøm, da jeg for noen år siden arbeidet med Lars Larsen og hans familie og etterkommere:

.... Lars vokste deretter opp som fosterbarn på gården og handelsstedet Ytre Elgsnes i Trondenes hos handelskone Elisabeth Strøm, enke etter handelsborger Ole Normann (1755-1795). Vi må vel tro at han, som «fosterbarn», inngikk i tjenerstaben på handelsstedet. Elisabeth Strøm døde i 1810 og sønnen Nikolai Normann overtok stedet. Lars Larsen var på Elgsnes, til han i 1816 giftet seg ca. 26 år gammel.

Normann-folkene var jo trondhjemsborgere. Som sådan kan det selvfølgelig en form for kontakt mellom dem og Maren Olsdatter og/eller hennes familie. Men at Lars er skrevet som fosterbarn hos Elisabeth Strøm, finner jeg i seg selv ikke som noe spesiell tegn på en relasjon mellom moren og handelsfolkene på Yttre Elgsnes. Som du ser i folketellingen, var det flere fosterbarn på handelsstedet. 

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider