Gå til innhold
Arkivverket

Livstidsfange på Akershus - hvor begravet?

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har tips til hvor det er naturlig å lete etter begravelsesinnførsel til en livstidsfange på Akershus - når han ikke er å finne i kirkeboka for Akershus festningskirke?

Det gjelder Hans Andersen Stoheien (ikke Stoheim, som det står i ft 1875):

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052055000378

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Hans benådet?

image.png.f8cc86af8c2ffee92df2e24c7d414da8.png

LINK -> Morgenbladet

EDIT: Men dette er jo i 1868. I FT1875 er han fortsatt i fangenskap

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han ble ikke benådet - men fikk dødsstraffen omgjort til livstidsstraff da saken var til behandling i Høyesterett.  Jeg har god oversikt - både over forbrytelsen (han kvalte sin kone) - og behandlingen i rettsapparatet.  Jeg skulle imidlertid gjerne ha visst når han døde. Siste livstegn jeg har funnet, er ft 1875 - samt fangeprotokollen for Akershus festningsslaveri 1844-1885. I fangeprotokollen er han ikke notert som død, men jeg vet ikke om det betyr at han levde helt til protokollen ble avsluttet i 1885.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

Nei, han ble ikke benådet - men fikk dødsstraffen omgjort til livstidsstraff da saken var til behandling i Høyesterett.  Jeg har god oversikt - både over forbrytelsen (han kvalte sin kone) - og behandlingen i rettsapparatet.  Jeg skulle imidlertid gjerne ha visst når han døde. Siste livstegn jeg har funnet, er ft 1875 - samt fangeprotokollen for Akershus festningsslaveri 1844-1885. I fangeprotokollen er han ikke notert som død, men jeg vet ikke om det betyr at han levde helt til protokollen ble avsluttet i 1885.

Jeg ser han ikke nevnt i den etterfølgende protokollen 1885-1887, men den hadde du kanskje allerede undersøkt? Han kan jo ha blitt overført til et annet sted? Ellers har du kanskje også sett etter han i Polititidende? Er jo ikke sikkert at han er nevnt med Stoheien i begravelsen og da er det ikke lett å vite om man har riktig "Hans Andersen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, David Widerberg Howden skrev:

Jeg ser han ikke nevnt i den etterfølgende protokollen 1885-1887, men den hadde du kanskje allerede undersøkt? Han kan jo ha blitt overført til et annet sted? Ellers har du kanskje også sett etter han i Polititidende? Er jo ikke sikkert at han er nevnt med Stoheien i begravelsen og da er det ikke lett å vite om man har riktig "Hans Andersen".

Nei, han er ikke nevnt i den etterfølgende protokollen, og jeg tviler vel på om han er overført til et annet fengsel. Polititidende har jeg ikke sjekket, men jeg har saumfart kirkebøkene for Akershus festningsslaveris prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket Polititidende også, og der fant jeg ham ikke. Jeg hadde for så vidt heller ikke forventet det, siden første nummer av polititidende kom ut i 1886. Jeg er npkså sikker på at Hans Andersen Stoheien må være død mellom 1875 og 1885 (finner ham ikke i ft 1885).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

SKudd i blinde, men kan Hans Andersen ha tatt etternavnet Wesseltorn?

Dagbladet (nb.no)

Dagbladet 07.08.1884:

image.png.77b36961e6c1fbb0e7e616b3edc7644d.png

Det er nok en annen Hans Andersen. Jeg kan ikke se noen logikk i at "min" Hans skulle operere med et slikt navn.  Navnet Stoheien refererer til bruksnavnet der han bodde - som i dag en del av et boligområde i Arendal). Det finnes fremdeles en liten gatestubb der som heter Stoheia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider