Gå til innhold
Arkivverket

Tyde konfirmasjonsinnførsel – Hovin sokn i Tinn 1822 – Vid.?? den ældre Ministerialbog …

Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Side 248b 1822 nr. 1 Østen Jonsen Bakka, konfirmant

Merknad i rubrikk for alder:

05.07 1806 Mæls Kirke. Vid. den ældre Ministerialbog Pag. 390.

Kva kan dette «Vid.» vera forkorting for?

SAKO, Gransherad kirkebøker, F/Fb/L0002: Ministerialbok nr. II 2, 1815-1843, s. 249

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310193

(Dette er eitt av fleire skrifttolkingsspørsmål som gjeld denne kyrkjeboka – Hovin sokn. Siste sjekk før oversending og publisering i Digitalarkivet. Eg har her dessverre ikke utsnitt av foto frå originalprotokollen å leggje ved.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, er vi inne i latinen no? Den var uventa her. Men mange takk for å setja meg på eit nytt tankespor!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anfinn Bernaas skrev:

Oi, er vi inne i latinen no? Den var uventa her. Men mange takk for å setja meg på eit nytt tankespor!

Ja jeg tror dét, men som evig usikker ber jeg deg ikke legge for mye vekt på mine formodninger.

Mvh

Edit – PS: Enkelte prester syntes vel kanskje det var litt stas å ‹flashe› latinkunnskapene sine, selv så ‹sent› som 1822 😉

Beklager – flåseri, igjen. 🙂

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Edit – PS: Enkelte prester syntes vel kanskje det var litt stas å ‹flashe› latinkunnskapene sine, selv så ‹sent› som 1822 😉

hm.. skal vi sjå... "Edit" er... ?  "post scriptum" (PS) er ...?  "flashe" ....?   (kunne ikkje dy meg)

og ja, "vidē" er latin;  bydeform (imperativ) eintal (singularis, om du vil)  av "vidēre": å sjå, seier ordboka.

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.