Gå til innhold
Arkivverket

Slektning på Amerikabåd til Iowa i mai 1911

Maia Mack
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg henvender meg til dere i håp om at noen fra dere kanskje kan hjelpe meg på vei i min slektsforskning, eventuelt at dere vet hvor jeg kan henvende meg videre.

Jeg har vært så heldig og finne fram mye dokumentasjon rundt min noe mystiske oldefar. Nå har jeg funnet fram til at han hadde en sønn som reiste til USA og Iowa (?) 5 mai 1911. Jeg klarer dessverre ikke å google meg fram til hva skipet kan ha hett, og hvor jeg kan lete videre i forhold til å søke opp denne mannen.
er
Legger ved link fra Digitalarkivet fra det jeg har funnet, så håper jeg at kanskje noen hos dere kan ha noen innspill videre.

logo200.png
Digitalarkivet er Arkivverkets publiseringskanal for arkivmateriale. Digitalarkivet er gratis å bruke og tilgjengelig for alle.
www.digitalarkivet.no

På forhånd takk! ☺️

Mvh
Maia Mack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Så fantastisk. Tusen hjertelig takk. Er så takknemlig, da har jeg litt mer å gå ut fra. :-) Vet du noe mer om hvordan man finner fram til slektninger i USA evenutelt.

Mvh Maia Mack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Maia Mack said:

Jeg fant, jeg fant! Og jeg har deg å takke for dette. Du aner ikke hvor betydningsfullt dette er og hvor stor hjelp du har vært til. Ha en forstatt fin søndag. Mvh Maia https://www.findagrave.com/memorial/113596629/hans-olson 

Hei! Jeg tror nok du har funnet feil Hans. Hans som dør her er født 11.05.1891 i Danmark

U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 - Ancestry.com

image.thumb.png.e1c25c566577ae6ff0206f636e8b2e69.png

1930 United States Federal Census - Ancestry.com

image.thumb.png.ef0c5ee12f4695747ee759e693c47342.png

image.png.60ca09ec5b73bb442de18977e20396d3.png

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans er født 12. februar 1891, så den Hans Olson du har funnet i Find a grave, er sannsynligvis en annen, sjøl om han er død i Iowa. Hans Olsen er jo et svært vanlig navn i Norge, og også blant norske immigranter til USA. Det er viktig å være kritisk her, og ikke gi seg før man er ihvertfall 99,5% sikker på at man har riktig person/familie.  Jeg kan også anbefale et abonnement på kortere eller lengre tid på tjenester som Ancestry eller My heritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slektre på Ancestry sier at Hans Olsen giftet seg med irske Hannah Sharkey. Da er dette vielsen:

New York, New York, U.S., Marriage License Indexes, 1907-2018 - Ancestry.com

image.png.9b644d7a44f077c5168172a5279eb2b7.png

Her er ekteparet i Census 1930:

image.thumb.png.26c4e26b3ab49e39092f7a217469dffb.png

image.png.e0ec64dc39573c191796f5a637528527.png

Kommentar: Det er nokså vanlig at immigrasjonsår og alder ved ekteskap avviker en del i disse folketellingene. 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, guri. Du har rett hva angår fødselsdato. Men ser at denne Henz Olsen, skal ha kommet til USA i 1907. Vet at den Hans Kasper Olsen Finsrud jeg leter etter ankom Ellis Island 16 mai 1911....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Maia Mack said:

Ja, guri. Du har rett hva angår fødselsdato. Men ser at denne Henz Olsen, skal ha kommet til USA i 1907. Vet at den Hans Kasper Olsen Finsrud jeg leter etter ankom Ellis Island 16 mai 1911....

Det er ganske vanlig at immigrasjonsåret i de amerikanske folketellingene avviker fra det reelle immigrasjonsåret. Dette ble notert etter hukommelsen, gjerne mange tiår etterpå, og da er det lett for at årene går litt i surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det  høres plausibelt ut. Og tusen, tusen takk for all hjelp. Dette er kjempespennende. Håper jeg klarer å finne ut videre om min mystiske slektning her - ukjent bror av min kjære farfar viser det seg. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider