Gå til innhold
Arkivverket

Solveig "Sunny/Sunshine" Jarmann, f 1908, skuespiller og millionærfrue i New York og England

Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en fascinerende historie i slekten til min tante. Solveig Jarmann ble født den 3 juli 1908 i New York, men året har også blitt oppgitt som 1910 og 1911. Hun var datter til Harald Theodor og Lilly Jarmann, født Hjort. Hun gikk også under navnene Sunshine og Sunny, en grei oversettelse av Solveig.

Jeg legger ikke ut alle kilder her, det meste av det som er funnet ligger som kilder på FamilySearch. https://www.familysearch.org/tree/person/details/GHJ8-R9F

Sunny eller Sunshine Jarman ble en skuespiller eller danser i musicals, og reiste senere til England. her ble hun gift med Francis Francis (litt av et navn), som var en offiser, golfer, pilot og en av arvingene til Standard Oil formuen. Han var forøvrig halvbror av Joe Carstairs, en ganske fargerik engelsk kvinnelig speed båt racer. https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Carstairs

Sunny og sønnene Francis og Peter (kanskje fortsatt i live, de var henholdsvis født i 2 juli 1933 i Friburg og i 1936 i London) var i USA under krigen, og kom tilbake til England i 1945. Imidertidig ble de skilt, og Francis giftet seg på nytt med en annen skuespillerinne, Patricia Leonard.

Francis og Sunny bygde sammen et sted utenfor Geneve som ble kalt Chateau Solveig https://issuu.com/acanthus_press/docs/jansen_decoration_excerpt/44

Det er i denne artikkelen jeg ser at Sunny og Francis ble skilt, og at hun døde i 1984.

Sønnen Francis Francis ble senere en racerbilkjører som deltok i noen Grand Prix races i 1960 årene, men jeg har ikke funnet noe om ham eller broren siden. Ville være interessant å vite hvor det ble av moren Sunny, hvordan hun levde mellom 1945 og 1984, og hva det ble av sønnene.

Dette bir jo nesten litt Se og Hør, men det er jo en fascinerende histore. Det er altså etter 1945 jeg leter etter informasjon.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Per.H.Skaug changed the title to Solveig "Sunny/Sunshine" Jarmann, f 1908, skuespiller og millionærfrue i New York og England