Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger Setterstøl ?

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

I Førde kirkebok gifter Christian Nielsen Espeland seg 7/7-1792 med Rachel Iversdatter Setterstøl.

Mitt spørsmål er da hvor ligger Setterstøl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men Iver Sætterstøl døper en sønn Rasmus i 1757.

Dåpen er registrert i Svanøy, men i merknaden står det at dåpen ble utført i Førde

Under konfirmantene på høyre side

SAB, Kinn sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1729-1785, s. 284
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070510610347

Fadderne er fra Svarthumbla og Ramsdal. Det ligger en Sæterlistøyl i det samme området. Kanskje det kan være der?

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=12&lat=6862764.29&lon=2813.59

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 🙂 

Rasmus er sikkert bror til Rachel, men vanskelig å finne noe mere her. Ser gjennom Soga om Flora av Albert Joleik. Men når han ikke har noe med, er det ikke så lett å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også en mulig søster, Salome, som er døpt 11.6.1754, nederst til høyre (og øverst neste side)

SAB, Kinn sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1729-1785, s. 246
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070510610307

Litt uklart for meg, men det kan se ut som denne Salome er uekte datter av Kari Sæterstøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hvis Jo Rune har lett etter stedet, uten å finne noe, så regner jeg med at ikke jeg heller finner hvor plassen ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet noe idag.

3.s.et.påske 1753 i Svanø troloves Iwer Rasmusen Homlestøl med pige Ahlet Rasmusdatter.

St Hans dag 1753 Copuleres Rasmus Iwersen Homlestøl m pige Ahlet Rasmusdatter. (her har presten rotet litt med navn).

Så 5.s.i faste 1755 Svanø, døper Absalon Ramsdalen sin sønn Elias. 

Her er fadderne: Iwer skolemester, Johannes Svarthomle, Iwer Stølen, Anne Swarthomle og Aaleth Stølen.

Så jeg regner med at Salome døpt 11/6-1754, Rasmus f 1758 og Rachel f 1763 er barn av Iwer Homlestøl, eller Sæterstøl,  og Ahlet Rasmusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi nok slå fast at Kari Rasmusdatter Sæterstøl som døper et uekte barn ved Gregoriitider i 1754 er søster av Ahlet eller Iver. Barnets navner ikke nevnt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider