Gå til innhold
Arkivverket

Olof Estensson og Sara Eriksdotter, Sverige

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Jeg har noen Svenske aner som jeg lurer på om det kan finnes noe mer opplysninger om. Olof Estensson og Sara Eriksdotter var fra Sverige, hvor vet jeg ikke. Men ca. 1662 får de sønnen Benjamin Olofson, han er født i Edsåsen, Undersåker, Jämtland, Sverige. Benjamin igjen gifter seg 1693 i Kall, Jämtland, Sverige med Anna Pedersdotter. Benjamin og Anna får 6 barn som er født i Sverige før de reiser over grensen og bosetter seg i Selbu, Sør-Trøndelag på gården Dyrdalsplassen, der får de så 3 barn til. Jeg vil helst vite om man kan finne ut hvem Olof og Sara sine foreldre er.

Takknemlig for all hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kontakt Landsarkivet i Østersund. En stund siden jeg var der siste, men de skal ha en forening for Jämtland som kan være verdt å kontakte.

https://riksarkivet.se/ostersund

Ellers så er det et årkiv på Statsarkivet i Trondheim som inneholder mye informasjon om immrerte svensker til norge på den tiden.

Arkivet etter Oddvar Grønli, 

https://genealogi.no/wiki/index.php/Oddvar_Grønli

(det står der ar hans arkiv er deponert på NTNUs bibliotek i Trondheim, det stemmer ikke det er flyttet til arkivet på Dora)

Han samlet også inn et stort materiale om innflyttingen fra Jemtland.

Han skrev hovedoppgave om dette og samlet materiale for en høyrere grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de tipsene da skal jeg forsøke det i Sverige. Om det er Statsarkivet i Trondheim så må man vel ta turen selv 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da sendte jeg email til Riksarkivet i Sverige i går og i dag kom svaret. (Det var raskt levert) De fant noen opplysninger men skal da ha betalt for å søke mer. Men de ba meg se på Lalander slekten, noen som har kjennskap til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider