Gå til innhold
Arkivverket

Torvund, Lavik

Christine Tonning
 Del

Recommended Posts

Hei

jeg trenger hjelp til å finne veien videre fra Lovise/Lucie Hansdatter, hun var gift med Ola Gunnersen fra Torvund/Torven, Lavik. De fikk barna Gunnar 1803, Hans 1807, Synneve 1811, Lukris 1812, Brita 1815, Anders og Anne 1817.

Ole sine  foreldre er Gunnar Gunnarsen f 1731 fra Norevik, Lavik og Kari Olsdatter Norevik.

Så det er Lovise/Lucie sine forfedre jeg søker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jostein Stokke skrev:

Kandidaten överst i "Rutledal" er det ikke, da hun gifter sig i 1809 med en "Hermund J. Haugland" i flg. Gulen BB b. 1.

Hun som er tjenestepige er litt vrien da det ikke finnes så mange kandidater i S. & Fj. med far "Hans", bare en döpt 18 juni 1780 i "Leikanger".

I ft 1815 "Lavik" finner jeg "Ole" og "Lucie" men ingen barn? https://www.digitalarkivet.no/nn/census/person/pf01051096000850

Merknad: E: Dåpsår satt inn som fødselsår. Døpt 12.feb 1776

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med bygdebökene "Gulen" b. 1 under gnr. 5 "Rutledal" og "Brekke" b. 3 under gnr. 59 "Fram-Brekke", men blir ikke ikke så mye klokere på denne nötten med "Lucie Hansdtr."🧐😳

Under "Fram-Brekke " finner jeg en "Synneve Lassedtr." f. 1748 g. 1775 m. "Hans Larsen Rutledal" födt 1743? i hans 2 gifte.

Under "Rutledal" finner jeg dette paret med 7 barn, de förstefödte "Lucie" og "Ingeborg" tvillinger födte 1777.

Jeg kan forstå om "Lucie" er konfirmert på "Fram-Brekke" og "Ingeborg" som "Rutledal", v. side överst og nederst https://www.digitalarkivet.no/kb20070228330707

På 2.2.2021 den 14.17, Jostein Stokke skrev:

Hmm, hvor sannsynelig er det att det finnes 2 personer med samme navn og alder i ft 1801 på ca. 1 mils avstand og vere gift med 2 forskjellige?🤓

Kan spörsmålstiller "Christine" komme på banen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "Lucie" i "Gulen" kan vi nå bare glömme da dette var ett riktigt blindspor, så kan det bli i blandt 🧐

Parets förstefödte "Gunder" var födt 1804 på "Löbö" i "Kyrkjebö" : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010451630

I "Kyrkjebö" ättebok finner jeg under "Löbö" en "Ole Gunnarsen" nevnt med kone "Lussi Hansdtr. Ytredal" med 2 sönner "Gunnar" f. 1804 og "Hans" f. 1807, utflyttet.

I samme ättebok under "Ytredal" finner jeg en "Hans Ellingsen Norevik" (1730-1785) og "Brita Andersdtr. Åkre" (1734-1815), 8 barn, den yngste "Lussi" födt 1776.

Under "Hovden" i s. ä. finner jeg att "Lussi" hadde ett uekte barn "Marta" f. 1800 med en "Arne Ivars. Hovden", hun döde ug. legd. i 1871.

Dette burde man ha funnit för, ft 1801 "Vik" : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058392002964

Endret av Svehn Ruskelöv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine !

Ein bør væra noko skeptisk til svenske-opplysningar, men ang Svehn så har eg erfaring med at han har god kunnskap om Ytre Sogn. Så Lussi f 1776, som yngste barn av Hans Ellingson Norevik gift m/ Brita Andersdtr Åkre. Lussi hadde 7 syskjen.

Du kjem ikkje utanom Ættabok for Kyrkjebø, utg 1995, Christine !

Lenke til kommentar
Del på andre sider