Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av informasjon i svensk husforhør

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe med å tyde alt som står av titler, navn etc på personene rundt Hans Håkansson født i 68 (1768). 

Dalby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13081/A I/8 (1800-1805) - Riksarkivet - Sök i arkiven

Jeg har funnet en Hans Haagensen fra Aspberget som gifter seg i Norge i 1807 og lurer på om det kan være han og familiemedlemmer jeg har funnet i det svenske arkivet.

Hans Haagensen - Ministerialbok for Elverum prestegjeld 1794-1814 (0427P) - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Hans Håkansson som er dreng på gården er en egen husstand med (avdød) hustru Lisbet Andersdr. og datter Karin. Karin er døpt 12. september 1792: 

Name: Karin
Event Type: Christening
Event Date: 12 Sep 1792
Event Place: Dalby, Värmland, Sweden
Event Place (Original): Dahlby, Varmland, Sweden
Sex: Female
Birth Date: 15 Aug 1792
Father's Name: Hans Hakansson
Mother's Name: Lisa Andersdr

Source Details: 2:ZP80FH
GS Film Number: 81815
Digital Folder Number: 4306298
Indexing Project (Batch) Number: C41167-2
System Origin: VR
Record Number: 2298508

Citing this Record
"Sweden Baptisms, 1611-1920", database, FamilySearch ( https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7JM-LX1 : 23 June 2020), Karin, 1792. 

Dåpen:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0036871_00048#?c=&m=&s=&cv=47&xywh=2990%2C1366%2C1477%2C1773

Hun som står ovenfor, Mod(er) Lisbet Påls. har nok vært gift med en Erik. 

Du er jo på rett sted - Aspberget - og Hans Håkansson drar til Norge en gang etter 1804, så jeg vil tippe at du har funnet rett person.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forklaringer og nye funn! En ting til, - på linjen over Hans Håkansson ser det ut til å stå Karin Andersdr eller Karin Anderson, men hva står det foran Karin? Lurte på om denne Karin kunne være søster til Hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg du har rett i. Hun er også på samme sted litt tidligere. Her tror jeg du finner Lisbet og Karins far, Anders Josefsson, og brødre: Pål og Daniel Andersson. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0036846_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=477%2C425%2C2741%2C2199

Karin lenger ned på siden og der står det at hun flytter til p. 36, som er siden du la inn.

Foran Karins navn står det f(pig)

Usikker på f (familie?) Piga er tjenestejente.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av informasjon i svensk husforhør