Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne kilder til norske sjøfolk på utenlandske (engelske)skip?

Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg har leita etter min grandonkel i veldig mange år. Han skal ha seilt fra Arendal sammen med broren til London, eller i alle fall England. Der gikk de ombord i hvert sitt skip. Min grandonkel ville til New Zealand eller Australia, men skipet forsvant og kom aldri fra til bestemmelsesstedet. Jeg tenker at det må være skipslister, passasjerlister og mannskapslister i arkiv i England der dette finnes. Det kan også hende at aviser har skrevet om dette. Jeg har leita litt på nettet med disse tankene i bakhodet, men jeg er ikke i stad til å finne fram, forstå språket osv. Håper noen kan hjelpe meg, fordi jeg regner ikke med at jeg er den enste her inne som søker slike svar.

Broren som han seilte sammen med fra Norge, reiste til Amerika og kom hjem igjen.

Hvis noen trenger flere opplysninger om mannen jeg søker legger jeg det ut ved behov.

mvh

Bjørg Marit Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Hei Bjørg

Du skriver ikke i hvilke tidsperiode det dreier seg om, men her er hvertfall en søkebase som strekker seg fra siste halvdel av 1800 tallet og et stykke ut på 1900 tallet.

https://www.crewlist.org.uk/people/crew

Mvh

Ivar

Beklager at jeg glemte det. Jeg har funnet millitærtjeneste og sjømannsrulle fram til 1898, så jeg har en tanke om tidsperioden 1898 - 1910 ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørg Marit Baustad Grastveit said:

Beklager at jeg glemte det. Jeg har funnet millitærtjeneste og sjømannsrulle fram til 1898, så jeg har en tanke om tidsperioden 1898 - 1910 ++

Har du et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Har du et navn?

Reinert Olai Olsen Økland f. 31. okt 1876 i Valestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bjørg Marit Baustad Grastveit said:

Reinert Olai Olsen Økland f. 31. okt 1876 i Valestrand

Finn ingen Reinert Økland eller Okland. 

Finn bare denne mannen.

Reinert Olsen

in the UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960

Name:Reinert Olsen

Birth Date:abt 1877

Departure Date:25 Feb 1903

Port of Departure:Liverpool, England

Destination Port:New York, USA

Ship Name:Oceanic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis denne ankomsten.

Reinert Olsen

in the New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Reinert Olsen

Arrival Date:5 Mar 1903

Birth Date:abt 1877

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Oceanic

ScreenShot20210204at.png

f4dScreenShot20210204at.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Utvandret. Probably this man. 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000293267

Ingen andre gode kandidater.

Okay, men dette er også veldig usikkert. Det er veldig mange Reinert Olsen født i Valestrand. Rart jeg ikke har funnet han før, da jeg har funnet 3 av hans brødre i USA. Jeg hadde håpet han ikke brukte det navnet, for han ville vært lettere å finne med noen av de andre navnene sine. Er det funnet en Gunnar eller Gunder Martin Olsen Økland i samme liste? Skal følge dette sporet litt og se. Takk så langt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Bjørg Marit Baustad Grastveit said:

Er det funnet en Gunnar eller Gunder Martin Olsen Økland i samme liste? Skal følge dette sporet litt og se. Takk så langt.

mvh

For ordens skyld:

1891 F'T 

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01052962001046

Nei, finn ingen Gunder Martin Økland. Finn mange Okland og Oakland i utvandringslister. Bare en kandidat født ca 1876.

M Okland

Name:M Okland

Birth Date:abt 1878

Departure Date:26 Mar 1898

Ship Name:Lucania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastin Okland

in the New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Mastin Okland

Arrival Date:2 Apr 1898

f32ScreenShot20210204at.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Mastin Okland

Name:Mastin Okland

Arrival Date:2 Apr 1898

f32ScreenShot20210204at.png

Ja, dette er den samme som jeg også fant flere år tilbake, men som jeg er veldig usikker på. Han brukte mye Gunder i den perioden har jeg sett. Derfor er det litt uvant med Martin. Videre er det slik at i sjømannsrullene står det både Gunnar Martin Olsen Økland og tilsvarende for broren Reinert Olai Olsen Økland. 

Nei, det ser ut til vi kan leite til vi blir både gule og blå uten å være sikre på at det er dem. Når jeg har funnet brødrene deres i USA har det etter en stund blitt helt sikkert at jeg har funnet de riktige ut fra f.eks små detaljer som kommer fram i folketellinger. Men takk for at du holder på 🙂 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker for Reinert er at etter det som er blitt fortalt (i hovedinnlegg) skal han gå mer i retning av New Zealand/Australia. Det er kommet noen treff på ancestry.com, men jeg er ikke medlem der, så jeg får ikke sjekket før jeg bestemmer meg for om jeg skal ta et 14 dagers prøveabonnement. Litt skeptisk, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anton Hagelee skrev:

For ordens skyld:

1891 F'T 

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01052962001046

Nei, finn ingen Gunder Martin Økland. Finn mange Okland og Oakland i utvandringslister. Bare en kandidat født ca 1876.

M Okland

Name:M Okland

Departure Date:26 Mar 1898

Ja, det er denne familien jeg skriver bok om, men ser du en relasjon mellom denne familien og den Martin du har funnet? Finnes er ingen andre Martin i Valestrand, slik jeg har tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2021 den 17.18, Ivar Moe skrev:

Hei Bjørg

Du skriver ikke i hvilke tidsperiode det dreier seg om, men her er hvertfall en søkebase som strekker seg fra siste halvdel av 1800 tallet og et stykke ut på 1900 tallet.

https://www.crewlist.org.uk/people/crew

Mvh

Ivar

Her fikk jeg ingen treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider