Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde en dåp i kirkebok for Kinn 24.07.1808. Barnet ble døpt Lars.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Den 24.07.1808 blir Lars døpt på Hovdetræet i Kinn. Han var født utenom ekteskap an enkemann Martinus Larsen og Berthe Jonsdtr. Men jeg hadde knapt nok klart å tyde det om jeg ikke visste at det var det som sto der.

Men jeg trenger hjelp til å tyde hele innføringen i kirkeboka inkl. fadderne.

Det er den første dåpen øverst på venstre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/11533/224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt bare snakke for meg selv, men dette må da være den j..ligste skriften noensinne? Jeg klarer i hvert fall ikke å tyde – enn si gjette omtrent en eneste bokstav. Bortsett fra begynnelsen: 24de Julii et uægte (??) Baren N: Lasse(?)  . . . og blandt fadderne tror jeg at jeg skimter  Lars Torsøn, Synneve NielsDtr og muligens Olave MichelsDtr. og så er det jamnt slutt.

Men jeg har den verbale laurbærkransen klar i tilfelle andre skulle få det til. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

dette må da være den j..ligste skriften noensinne?

Tiltredes! Det blir ingen verbal laurbærkrans på meg, ser eg. Noe av det er tyda her men det er vel kjent:

https://www.digitalarkivet.no/pd00000001842577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge to.

Ja, enkelte prester prøvde så godt de kunne å gjøre livet surt for ettertidens hobby granskere 🙂

Det som er digitalisert har jeg kontroll på, men det var såpass mye tekst i forbindelse med denne dåpen, at jeg gjerne skulle ha visst hva presten skrev.

Det som er litt spesielt her er at faren, Martinus Larsen giftet seg med en enke Sara Andersdtr. Hun hadde en datter Berthe Jonsdtr. f. 1775. Sara døde i 1806 og i 1808 får altså enkemannen en sønn utenom ekteskap med en Berte Jonsdtr., som har tilhold på samme gården. Det vi lurer på er om dette er enkens datter, eller en annen med samme navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er til noe hjelp i det heile tatt:

Faddarane er nemnde før foreldra, før dei som Even har tyda er det i linje 2 ein Eliasen?.  Synneve skal vel strengt tatt vera Sønneve/a;

lenger nede, rett under (i 5. linje) "Olave Michels Dat:" står det (i 6. linje) "Barnets Moder at Være Qvin-", og under der igjen (7. linje) "-demennisket Berte Jons Datter, og"

og på slutten av linje 10/starten av linje 11 står farens namn: ".Fader Var Enkemanden Martins Lar-søn Hovdetræen"

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Om det er til noe hjelp i det heile tatt:

Faddarane er nemnde før foreldra, før dei som Even har tyda er det i linje 2 ein Eliasen?.  Synneve skal vel strengt tatt vera Sønneve/a;

lenger nede, rett under (i 5. linje) "Olave Michels Dat:" står det (6. linje) "Barnets Moder at", og under der igjen (7. linje) "Berte Johns Datter, og"

og på slutten av linje 10/starten av linje 11 står farens namn: "Martins Lar-søn Hovdetræen"

Kan bare bøye meg i støvet og drysse laurbær, om ikke hele kransen, så i hvertfall brorparten av den. 😉

Mvh 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokneprest Claus Finde; kva handskrift angår, non plus ultra! 😄
Eg har for moro skuld blada meg attende, og kan berre konstatere at han skreiv omlag slik heile livet.
Kan han ha hatt ein sjukdom i motorikken? Men økonomisk sans, hadde han, som ein av dei rikaste
prestane på Vestlandet saman med syskenbarnet sitt, Davik-presten Claus Frimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble vel kanskje rik av å spare på blekk og papir 🙂

Ellers er det den delen etter moras navn jeg fortvilet prøver å få noen mening i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlite meir:

6  ............. Barnets Moder at Være Qvin-

7  demennisket Berte Jons Datter, og ...

8  ... fødsels? .....................

9  ......................................at Barnets

10 Fader Var Enkemanden Martins Lar-

11 søn Hovdetræen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 8 startar med  "der fødtes" - eller?  Og slutten på linje 7 "og eftter?"

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Linje 8 startar med  "der fødtes", enig?

Kanskje, eg er svært usikker på det meste her. Synest det ser ut som ...ds.. og ikkje ...dt.... , og eg lurte på om ordet framfor er "des", altså siste del av ordet "hendes" som startar på slutten av linja før? Og så lurer eg på om det kan står "Jordemoderens" i linje 7, rett over fødtes/fødsel, men i så fall er d'en i Jordemoderen svært liten. Men så skriv han jo så stygt, og det hadde vore så fint med ei jordmor inne i bildet, her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ordet eg kanskje feil les som "Jordemoderens", trur eg det står "Tilstaaelse".

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje umuleg. Dette er eit typisk døme på skrift som ville vore lettare å lese "in natura" fordi ein då kan få litt rettleiing etter kor sterkt trykket har vore på pennen og i kva rekkjefølgje blekket er lagt på papiret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Etter ordet eg kanskje feil les som "Jordemoderens", trur eg det står "Tilstaaelse".

Ja "Jordemoder" er feil, det står "Barnemoderens", altså:

"eftter barnemoderens Tilstaaelse"

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Aase.

Dette blir som et puslespill hvor man sitter med følelsen av at det mangler en viktig brikke.

Jeg er usikker på hvordan lovverket var på begynnelsen av 1800 tallet. Dersom dette var "stedatteren" han fikk barn med, hadde det noen betydning at hustruen (mora til Berthe) var død før dette barnet ble født?

Jeg vet jo hva barnets mor het, og jeg vet at hun bodde på samme sted som barnefaren i 1808, men jeg vet jo ikke om hun er identisk med Sara Andersdtr. og Jn Edvartsons datter med samme navn som ble født i 1775.

Jeg har lett i tingbøkene 1807-1809 uten å finne noe nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg er usikker på hvordan lovverket var på begynnelsen av 1800 tallet. Dersom dette var "stedatteren" han fikk barn med, hadde det noen betydning at hustruen (mora til Berthe) var død før dette barnet ble født?

Det skurrar litt for meg at ei eventuell ste-dotter skulle vere qvindemenneske  i forhold til barnefaren - men det kan vere presten sin openbare fortørnelse som skin gjennom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6  Angaves Barnets Moder at Være Qvin-

7  demennisket Berte Jons Datter, og eftter

8  Barnemoderens Tilstaaelse i hen

9  des Fødsels Smerter at Barnets

10 Fader Var Enkemanden Martins Lar-

11 søn Hovdetræen

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Ja, detta var eit kjent gammalt knep når ugifte jenter skulle føde: "Sei no kven som er faren" - så skulle riene angiveleg bli mindre vonde. Men eg trur nok den største effekten kom på det nysgjerrige nasegrevet som stilte spørsmålet!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Richard Johan for den siste tolkningen.

Nå vet vi i alle fall hva presten skrev, men jeg vet fortsatt ikke om Berte Jonsdtr. som her er beskrevet var Martinus Larsens stedatter gjennom ekteskapet med Sara Andersdtr. (død 1806) eller om dette er en helt annen Berte. Om ingen sto frem og fortalte hvordan det hang sammen, så gikk det kanskje under radaren. Problemet er jo at jeg neppe får avklart hvem denne Berte Jonsdtr. egentlig var.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

neppe får avklart hvem denne Berte Jonsdtr. egentlig var

Det ser dårleg ut, ja. Eg antar at heller ikkje konfirmasjonen til Lars avslører noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som eg har like stor interesse av denne oppklaringa som Rune, vil eg få takke for hjelp til tyding! Sjøl om det ikkje førte til den store avsløringa ein hadde håpt det kunne gi. 

Er det slik å forstå av teksten at barnemora tilstod under fødselen?

Etter det eg kan finne ut er den Berte Jonsdtr. vi snakker om den einaste som er fødd med den kombinasjon av fornamn og patronym i Kinn pr.gj. i det aktuelle tidsrommet, dtr. av Jon Edvardsen og Sara Andersdtr. (då busett på eit av Nærøyane, men som flytta til Barekstad i eller før 1780). Barnemora sitt namn, Berte Jonsdtr., er likt ved både dåp og konf.

Er det urealistisk å tru at alle klarte å "holde tett" om kva som var familieforholdet mellom Berte og Martinus, eller at presten ikkje undersøkte saka nærare?

Fins det f.eks. bevis på at det har skjedd i andre tilfeller?

Kva var forresten straffa for å få eit uekte barn der foreldra ikkje var i slekt? Bøter?

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider