Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde en dåp i kirkebok for Kinn 24.07.1808. Barnet ble døpt Lars.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Et lite tillegg.

Jeg vet ikke om det hadde betydning i saken at Bertes mor var død på dette tidspunktet og i så måte var ikke Martinus og Berte i slekt, i alle fall ikke blods slekt.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Henrik Hillersøy skrev:

Er det slik å forstå av teksten at barnemora tilstod under fødselen?

Eg tolkar det i alle fall slik, og som eg nemner ovanfor: Dette var ein heilt vanleg måte å tvinge fram opplysninga på når det var snakk om jenter som ikkje var i noko kjent forhold. Det vikarierande argumentet var at smertene skulle bli mindre av å nemne barnefaren, men det var nok berre eit laust påfunn for å få tilfredsstilt nysgjerrigheita. I eiga lokalhistorie har eg fleire fortal om dette, av typen "jente føder med store smerter, nærkonene seier at ho må nemne barnefaren, ho gjer det, og straks letnar verken".  

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.