Gå til innhold
Arkivverket

Drukning i Bergen, 1918. noen med medisinsk kompetanse her?

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Fikk i går tilsendt politirapporter på min farmors søster som 15 august 1918 druknet på Nordnes i Bergen. Men ut fra det jeg leser så skurrer det litt synes jeg.

Håper det er noen som har litt bedre greie på det medisinske enn det jeg har.

Den 16.08.1918 blir Magda Feie, min farmors søster, meldt savnet av sin arbeidsgiver hvor hun hadde huspost. Det var da beskrevet hvilke klær hun hadde på seg og ca, hvor mye kontanter hun hadde i vesken. Det står også at hun hadde vært hos lege den 15.08.1918 hvor hun så hadde fått bekreftet at hun var gravid, sikkert ikke morsomt for en ung ugift pike på den tiden. Lørdag 17.08.1918 finner to gutter en hatt og en veske som tilhørte henne et stykke sør for Nordnes sjøbad. Liket av henne ble funnet 24.08 om morgenen.

Men så er det noe jeg stusser på, det står følgende: Hodet var så blodig og forslått at hun ikke kunne identifiseres på ansiktstrekkene, men ut i fra de klær hun hadde på seg.

Om noen hopper på sjøen og drukner seg, så er det vel ikke så vanlig at man i hodet og ansikt skal bli så forslått at man ikke kan identifiseres?

Jeg syntes at noe skurret her, men har ikke medisinsk kompetanse så håper noen har noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje medisinsk kompetanse, men tenker at skader i hovud og ansikt kan vel oppstå dersom ho event. ved feilberekning kasta seg ut i sjøen på ein grunn og steinete plass, eller datt utfor ein steinete skrent ned i sjøen. 

Eg fann hendinga kortfatta kommentert i aviser, men det har du kanskje frå før:

image.png.5a8cf0ff802df4fbd7bdc8ce83b0739f.png

Bergens Tiende 23.8.1918

og 

image.png.d8b7928f9b0536aee57ee730d6e0b051.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liket ble først funnet en uke etter at hatten og vesken hennes ble oppdaget. Det betyr at hun med stor sikkerhet har vært død i minst en uke. Da er det ikke det minste rart at hun var vanskelig å kjenne igjen. Kanskje det rett og slett var mer akseptabelt å skrive 'blodig og forslått' enn 'råtnende lik oppsvulmet av dekomposisjonsgasser'.

1) Selv i moderne tid er det ikke alltid "gullstandard" følges, og diagnosen er fortsatt ikke helt liketil. Se Diagnose: Drukning En retrospektiv studie av drukningsdødsfall i et rettsmedisinsk materiale.
2) Hvis det bare er hodet som er så skadet at man ikke kan kjenne henne igjen, er det mistenkelig. Vi må anta at hvis liket har slått mot stener, er det mer enn hodet som vil være stygt skadet. Men det er ikke sikkert at rapporten ville ha nevnt at resten av liket også var skadet, siden det ikke hadde betydning for gjenkjennelsen.
3) Hvis liket "gav inntrykk av å ha ligget lenge i sjøen" er det overraskende at ansiktet er "blodig". Men igjen, hvis det som menes er at ansiktet er svært oppskrapt (møte med rur?) og oppsvumlet og forslått er det ikke sikkert at avisen bruker presist nok språk.

Endret av Inger Hohler
Endet 'avisene' til 'rapporten'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo verdt å merke seg at drukning er den antatte dødsårsak etter obduksjon. Da har de jo tross alt vurdert ytre vold som mindre sannsynlig, selv med skadene som er påpekt annetsteds.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Men tiden i sjøen må da ha vært fra ettermiddag/kveld den 15 til den 23 om morgenen. Så det blir da ca. 1 uke, eller 8 dager. Men når det da i politirapporten står det kun at hodet var så blodig og forslått at man ikke kunne kjenne henne igjen på trekkene, men kun identifisere henne på de klærne hun hadde på. Synes likevel det er litt rart at man ikke skal kunne kjenne noen igjen etter 1 uke i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lik som ligg i sjøen vil ganske raskt bli ete av, av fisk og diverse sjødyr, det første som går med er auge og anna blautvev i andletet. Det tar ikkje mange dagane før andletet då blir vanskeleg eller heilt ugjenkjenneleg. Etter noen dagar, avhengig av temperaturen i sjøen, flyt liket opp og blir ført med straum og bølgjer, bølgjer kan slå liket opp mot skarpe steinar slik at ubeskytta delar av liket (hovud, andlet) blir endå meir skadde og gjer identifikasjon endå vanskelegare.

Obduksjonen skjedde mest truleg ved Gades institutt (https://no.wikipedia.org/wiki/Gades_Institutt). Politirapporten er nok basert på ein obduksjonsrapport som kanskje kan oppsporast. 

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/how-long-does-it-take-for-a-body-to-decompose-at-sea/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker og informasjon Richard Johan Natvig. Det stemmer at hun ble obdusert ved Gades Institutt, det står i papirene. Jeg skal ta kontakt med dem i morgen å høre om det er mulig å få en kopi av den rapporten også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider