Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av branntakst

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Hei! Setter stor pris på om noen vil fortolke denne branntaksten, på høyre side fra 1877 angående en Kiær sin branntakst. Lurer også på om det faktisk står Høvikkollen her;

SAO, Norges brannkasse, branntakster Bærum, F/Fa/L0001b: Branntakstprotokoll, 1867-1892
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/as50000045300194

Og venstre side fra 1876;

SAO, Norges brannkasse, branntakster Bærum, F/Fa/L0001b: Branntakstprotokoll, 1867-1892
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/as50000045300172

mvh

viktoria

Endret av Viktoria Wettergreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første Taksten er over Bureauchef Kjærs Landsted Høvigkollen af Gaarden Høvig LN 14 . . .

Den andre over Doctor Kjærs Landsted paa Gaarden Høvig. LN 14b . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Første Taksten er over Bureauchef Kjærs Landsted Høvigkollen af Gaarden Høvig LN 14 . . .

Den andre over Doctor Kjærs Landsted paa Gaarden Høvig. LN 14b . . .

Tusen takk! Det kan nok potensielt også stå Høvik Holmen.. men takk igjen. Jeg får lete videre. 🙂👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Nei, det står ganske bestemt -kollen.

Mvh

Jo, du har rett.. jeg blir litt forvirret fordi jeg kom over isted at Kiær (Direktøren en og doktor den andre) eide landsted på Høvikholmen Hmm.. 

Da må denne branntaksten gjelde det vi leter etter.. branntaksten er relativt kort, handler dette om en oppdatering av eldre branntakst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg klarer ikke å se at det står noe byggteknisk, er det med? Slike ting som grunnmur og om det er tømmerhus eller reisverk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet bygningsteknisk på hovedhuset bortsett fra husets bredde, antall kakkelovner (4), komfyrer (3), kaminer (2) og en bryggerpanne. Kjelleren ser ut til å ha 3 rum og 4 dører. Men ingen strykeovn. Meget mangelfullt beskrevet. Merkelig.

Uthuset derimot sies å være av bindingsverk med bordkledning, tekket med sten på bord, og fulle mål (br. l. h.) oppgies. Innholdet likeså: Vedskur, vognskur og stall. Og grunnmur.

Ai, ved nøyere gjennomlesning ser det ut som det står i parentes: Beskrivelse som Dr. Kjærs Bygning for(?) 166 1/2. Det kan være forklaringen. To identiske (nesten) hus? Eller at dette var doktor Kjærs hus som beskrevet i takst 2? Bare tilføyd en ny uthusbyning?

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den merknaden så jeg.. det må nok dreie seg om en tilføyning eller utbedring av bygget nok til nyere takst.

Det var to brødre Kiær (en doktor og en direktør) som satte opp landsteder på hver sin parsell på Høvik holmen, men ser nå ut som en av de var her oppe og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider