Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte Stjørdal 1744

Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Ja, skiftet er etter ham du nevner, og enken er Jngebor Siversdatter.
Barna:

1. Ole Guttormssen (21)
2. Siver Guttormsøn (19)
3. Anders Guttormss. (8)
4. Gunder Guttormss. (6)
5. Anne Guttormsdr. (12)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Ja, skiftet er etter ham du nevner, og enken er Jngebor Siversdatter.
Barna:

1. Ole Guttormssen (21)
2. Siver Guttormsøn (19)
3. Anders Guttormss. (8)
4. Gunder Guttormss. (6)
5. Anne Guttormsdr. (12)

Tusen takk for tydehjelp :)

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Sissel, er du en etterkommer av Guttorm? Han var min 7-tippoldefar.

Iflg. bygdeboka hadde han to barn i tillegg til de nevnte. Ett av dem var død før farens dødsfall, men ett av dem døde 6 år etter faren.

Dette altså ifølge bygdeboka, jeg blir i tvil om jeg skal stole på den og heller prøve å finne skifter.  Men jeg finner dem meget vanskelig å tyde.

Kunne vært interessant å høre din erfaring.

Wenche

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2022 den 19.26, Wenche Sekse skrev:

Hei Sissel, er du en etterkommer av Guttorm? Han var min 7-tippoldefar.

Iflg. bygdeboka hadde han to barn i tillegg til de nevnte. Ett av dem var død før farens dødsfall, men ett av dem døde 6 år etter faren.

Dette altså ifølge bygdeboka, jeg blir i tvil om jeg skal stole på den og heller prøve å finne skifter.  Men jeg finner dem meget vanskelig å tyde.

Kunne vært interessant å høre din erfaring.

Wenche

Hei! Beklager seint svar. Har barnebarn på besøk, og det krever tid og oppmerksomhet :) Det er min mann, Jan Terje Andresen, som er etterkommer av Guttorm. Guttorm er hans 6xtippoldefar. Guttorm - Ole Guttormsen Boraas - Guttorm Olsen Boraas - Guro Guttormsdatter Boraas - Mali Olsdatter Lilleby - Guruanna Larsdatter Okkelberg - Herman Olsen Bremseth - Petra Ottilie Hermansdatter Hoelshagen - Jan Terjes bestefar - Jan Terjes far - Jan Terje.

Skifter er en vanskelig sak ja, og jeg hadde ikke klart meg uten tydehjelpen her i forumet. Men  jeg forholder meg bare til skifter og kirkebøker. Bygdebøkene er gode som et første innblikk og hjelp til å finne ut hvor jeg skal lete videre.. Men jeg fører ingenting inn i slektstreet vårt som kun har bygdebøker som kilde. 

Hyggelig å høre fra deg! Har du tatt DNA-test? Da har du muligens treff med mannen min.

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.