Gå til innhold
Arkivverket

DNA 23&ME - eit spørmål frå Amerika som eg ikkje kan svara på! - Har nokon tankar kring dette?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Frå ein slektning av meg i Amerika fekk i ettermiddag følgjande melding, som eg ikkje veit å svara på.  Kanskje nokon andre har ei løysing?

«Hi Lars,

Hope all is well over there. I have a question for you. A woman notified me through 23&ME that she was adopted and knows nothing of her parentage. Through her DNA collection I am listed as her first cousin. Not sure the questions to ask her to help her discover more of her past. I have found in my Tree approximately where she fits (only 23&ME) by comparing DNA from discovered people in my Tree but not exact enough to find a parent.

Any thoughts? Also of interest, while trying to help her another name popped up next to hers in the latest relative list. Another person that shows as my half sister. I messaged her and hers showed me as an uncle. A little checking on my part proved to her that I was in fact her half sister. Hope I am correct as she is recovering from the discovery and seems to be happy to learn more.

Thats it for now,

Cheers,»

Hjarteleg takk på førehand for eventuelle kommentarar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange andre på dette forumet som har drevet mer med DNA enn det jeg har gjort og har mer kunnskap om dette emnet.

Men jeg kan prøve å gi noen råd, da ingen andre har svart.

Først er ikke Ancestry DNA større enn 23AndMe kan gi flere treff i USA? I og med at han allerede har et treff sammen med en halv-søster regner jeg med at han vet om treffet med den ukjente er gjennom far eller mor siden. Og hvis han kjenner noen av sin bestefar eller bestemor søskens etterkommere kan han vel snevre det ned til hvilken besteforelder som er den felles ane.

Når det er gjort er det vel å følge dennes slekt nedover så godt det lar seg gjøre. I mitt hode blir det en kombinasjon av tradisjonell slektsforskning og DNA tester.

Nyttig lenke fra internet:

https://whoareyoumadeof.com/blog/is-your-dna-match-a-first-cousin-or-a-half-sibling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser meldingen så er saken med halvsøsteren allerede løst og det er med kusinen som er spørsmålet. Det er litt lite informasjon til å gi spesifikke råd, men siden kusinen kan sånn ca plasseres i amerikanerens tre så er vel kanskje felles besteforeldre kjent, og det står mellom flere søsken som kan være mor/far. 

Løsningen da blir å teste kandidatene hvis de er i live, eller se om det finnes noen andre barn etter disse kandidatene som er villig til å ta en dna-test. Gjør det ikke det må man begynne å grave i papirer. Hvor ble hun født, var noen av kandidatene i området osv. 

Er enig med Oddgeir at man burde også prøve ancestry da den kan gi flere treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider