Gå til innhold
Arkivverket

"Baron Horne"

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

I en tidligere tråd: Emma C. Mogensen - hvor ble det av henne?  kom vi også inn på hennes bror: Hans Thorleif Mogensen, født 1878, død 1971.  Han vervet seg høsten 1896 til den britiske hær - 2 bn i Grenadier Guards.  Han oppgav da delvis feilaktige opplysninger.

Bl.a brukte han navnet William Horne, et navn han forsatte å bruke i Storbritannia gjennom  en lang militær karrierre.   Det har blitt spekulert på hvorfra han tok dette navnet.   En teori har vært eventuell beundring for den skotske general og senere baron Henry Horne, som Hans Thorleif kanskje traff under Boerkrigen.  Men siden Hans Thorleif alt brukte slektsnavnet Horne under vervingen i 1896 finner jeg dette lite sannsynlig.

Det er imidlertid mulig at hans farmor Maria Magdalena Mogensen (1809 -74) hadde Horne som pikenavn.  Hun var født i Danmark.  Under FT i 1865 bodde hun som enke etter Hans Mogensen  sammen med Caroline Horne, også født i Danmark, og sønnen Andreas (f. 1841).  Kanskje var den ugifte Caroline (46 år)  Marias søster?

Jeg har forgjeves forsøkt å finne vielsen mellom Maria og Hans i Oslos  kirkebøker i perioden fra  1838 -40.  Der vil trolig hennes pikenavn stå.  Men vielsen kan jo ha skjedd i Danmark.

a.   Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at Maria Magdalena har hatt Horne som pikenavn?

Da han giftet seg i Storbritannia 1908 oppgav han farens navn som Baron Andreas Horne, og at han var død.  Faren Andreas Marinius  Mogensen døde imidlertid ikke før i 1918.   Men jeg har ikke funnet noe sted i Hans Thorleifs militære papirer at han selv kalt seg "Baron", likevel

b.  Hvis det er en kobling til en dansk Horne-slekt, er der noe sannsynlighet for adelskap der?

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen vi tidligere lette etter Baron Horne, fant jeg en god del om familien Horne i Fåborg sogn. Uten å legge ut alle kilder, så ligger mye allerede ute på FamilySearch https://www.familysearch.org/tree/person/details/LHG2-5PW

Hans Jørgen Horne er sønn av Søren Jørgensen Horne, som er nevnt både som skipper og skredder (så dette kan være to forskjellige personer)

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp.  Da var det som jeg trodde:  "Baronen" tok i bruk sin farmors pikenavn.  Horne høres for meg mer engelsk ut enn Mogensen, og gjorde det kanskje lettere å  bløffe under vervingen  i 1896.

1.    Men jeg er ikke så flink til å lese gotisk håndskrift, og klarer ikke å lese fødestedet til Hans Mogensen - se første innlegg av Torodd Kinn?

2.   Per H. Skaug vet tydeligvis mer.  Siden jeg har fått tilsendt mappa hans med tjenestepapirer er verveperiodene godt dekket: 1896 - 1902, 1904 - 1912 og 1914 - 18.    

Om tidsrommet før 1896, mellom verveperiodene  og etter 1918 ville det være spennende å få vite mer.

Bildet nedenfor viser han som en av de ytterst få nordmenn som deltok i Boerkrigen på britisk side.

16.  Thorleif Mogensen (Horne)i Boerkrigen, ca 1900.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert at Maria Madgdalena er datter av Hans Jørgen (Sørensen) Horne og Birgitte W(?)ejerup, som Carl Nilsen var inne på og som det står på FamilySearch.

18 hours ago, Carl Nilsen said:

Muligens hennes Hans Jørgensen Horne født 1772 i Fåborg til Søren Jørgensen Horne og Anne Hansdatter Lindegaard (nr 32):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137575#179230,30397689

Hans Jørgen Horne hadde også en datter Caroline (Birgitte) Horne som var født den 17 Juli 1819 i Fåborg. Selv om hun døde i Fåborg i 1883, er hun nok identisk med den Caroline Horne som var i Norge ved FT i 1865.

Kombinasjonen Maria Magdalena Horne født i 1811, datter av en Hans Jørgen(sen) Horne og med en søster Caroline født i 1819 er nok ikke så veldig vanlig.

Det står for øvrig en god del om familien lengre bakover i skifteutdrag fra Fåborg. https://www.brejl.dk/faaborg.html

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider