Gå til innhold
Arkivverket

Johan Berntinius Johannesen Halten. Født 05.02.1879 på Sauøen, Froan. Emigrerte til USA 1904 med mål: Bemidji, MN.

Torbjørn Strømsvik
 Del

Recommended Posts

Siste kjennskap til Johan er at han tok båten Dominion til USA i 1904, med oppgitt bestemmelsested Bemidji, Minnesota.

Siden har ingen hørt fra ham. Har forsøkt å lete gjennom Minnesota People Records search for årene etter 1904, uten resultat.

Vi er interessert i opplysninger om Johan. Selvfølgelig så mye som mulig, men minimum dødsår/dato.

Torbjørn Strømsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så reiste Johan fra Trondheim med feederskipet Tasso med linjen Dominion sannsynligvis til Hull og jernbane derifra til Liverpool.

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000157216

Jeg har funnet flere av de som reiste sammtidig fra Trondheim ankommet i Amerika, men ikke ham. Dette kan skylles mange årsaker, en annen båt fra Liverpool eller han brukte et annet navn som er vanskelig å kjenne igjen.

Det som også står er at han reiste på forhåndsbetalt billett, ergo kjenta han noen i Bemidji da han hadde det som reisemål. En sambygning eller slektning?

De andre som reisete sammen med ham fra Trondheim med linjen Dominion ankom Quebec 15 mai, med skipet Canada. De reiste fra Liverpool den  5 mai.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Beklager det med brukernavnet. Forsto ikke at det skulle brukes fullt navn.

Riktige navn i tabellen din er: Johan Berntinius

Far: Johannes Johannesen Berget Sauø Halten. Født på Sauøy i Froan. Fisker på Halten 1880 til 1910. Flyttet til byen i 1913 og tok farfarens etternavn: Bye.

Døde som Johannes Bye i Trondheim 1921.

Mor: Karen Margrethe Pedersdatter fra Åfjord. Født 1851. Døde i Trondheim i 1930 som Karen Margrethe Bye.

Min partners oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Berntinius ikke nevnt i dødsfallsmeldingene etter faren og moren.

Johanes Bye d. 1921 (høyre side) - Sør-Trøndelag, Trondheim Byfogd, Dødsfallsmeldinger, 1906-193473.jpg

Karen M Bye d. 1930 (nederst venstre side og forts. på høyre side) - Sør-Trøndelag, Trondheim Byfogd, Dødsfallsmeldinger, 1906-1934301.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, grunnen til jeg spurte om dødsfall er å sjekke opp i dødemeldingene. 

Fant faren  i Trondheim, etterlatte er konen og 3 barn. Hvis Johan er et av de 3, så levde han enda når faren døde.

https://www.digitalarkivet.no/view/15/pa00000000137322

Så at Egil svarte mens jeg skrev denne 🙂

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Johan Berntinius var ikke nevnt blant de 3. Kanskje døde han på reisen? Det er litt merkelig at han ikke ga lyd fra seg.

De 3 yngste , Mikal, Elen Marie og Magda var de eneste gjenlevende av de 10 barna Karen Margrethe fikk.

Men den eldste sønnen til Karen M., som hadde annen far: Martin Edvard Olaussen Strand, f. 1870 i Froan, reiste fram og tilbake til USA i 1907.

Jeg finner han ut med Salmo 17/4, og så ut med Salmo igjen 26/6! Denne gangen med frue.

Han må ha kommet raskt hjem fra den første turen, for 9/6 gifter han seg i Sletta kirke.

Men ser egentlig ingen forbindelse med Johan Berntinius her. JB var forresten sjømann rundt 1900, uten at jeg har funnet noen opplysninger.

Takk til begge 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Torbjørn Strømsvik said:

Jeg finner han ut med Salmo 17/4, og så ut med Salmo igjen 26/6! Denne gangen med frue.

Er dette samme person?

Martin Strand født ca 1863.

Utreisen 17/4 1907 er nok ikke den første, for han er listet som amerikansk borger da og reiser sammen med Laura M. Strand. Ved grensekryssingen til US står det at de kom til Quebec med skipet Virginian den 6 mai, reiste fra Liverpool 26 april. Han skal hjem til Minneapolis. Laura er hans søster fra Bjugn.

Martin Strand født ca 1871:

Utreise 26 Juni 1907 også amerikansk borger. reiste til Minort, ND. sammen med sin kone Ida B.

Dette er nok en av de to som har reisemål Trondheim:

Name: Martin Strand
Port of Departure: New York, New York, United States
Arrival Date: 20 Jan 1907
Port of Arrival: Southampton, England
Ports of Voyage: New York
Ship Name: New York
Shipping Line: American Line
Official Number:

130616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk.

Finner Martin Johannes(en) f.1871, utreise august 1893 til Minneapolis, via/fra Christiania.

Han kommer tilbake i januar 1907, og reiser igjen i juni 1907. Senere kommer han tilbake til Trondheim og blir fiskhandler.

Dette hjelper ikke oss så mye med søket etter Johan Berntinius. Han reiste første gang i 1904, som vi har diskutert ovenfor.

De kan ha vært at Martin betalte billetten hans?

Så det store spørsmålet er: Kom Johan B. til Amerika, havnet han i slummen i NY, falt han i Atlanteren eller døde han i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan utelukke slummen i NY, da Dominion linjen seilte til Canada.

Av de 21 som reiste fra Trondheim denne dagen med Tasso med Dominion linjen til Hull har jeg funnet 12 i ankomstlister i Amerika. 10 av dem i grensepasseringer til USA. De 9 som jeg ikke har funnet, utenom Johan Berntinius som skulle til Bemidji, hadde steder i Canada som reisemål. Og alle de 8 andre som jeg ikke har funnet er fra Sverige, en gruppe jeg ikke har brukt tid på. Alle utenom Johan har jeg funnet i «UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960» som reist fra Liverpool den 5 mai 1904 med skipet Canada.

Det kan være flere årsaker til at Johan ikke er funnet: Han kan ha ombestemt seg før resten av reisefølge steg om bord i båten i Liverpool, skiftet til en annen båt, endret sitt navn eller forulykket. Det er 135 som reiste med Tasso den dagen fra Trondheim så han kan også ha funnet annet reisefølge og endret reiserute av den grunn.

Her er de som reiste med linjen Dominion denne dagen fra Trondheim.

image.png.bc62ee60f08ab3caf79c276a3a7dc877.png

Hvor X betyr at jeg har funnet de i avgangslister fra UK, og Qubec at jeg har funnet de ankommet til Amerika.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig grundig svar.

Mannen vi leter etter, Johannes, er altså den eneste som er falt ut av listen.

Jeg vil prøve å finne den som betalte reisen hans til USA.

Martin Strand reiste altså i aug 1893 til USA som Martin Johannes.

Han kan ha vært i Minnesota mellom 1893 og 1907, dvs. i 1904. Han hadde det som reisemål i 1893.

Men selv om det var Martin som betalte billetten, er det liten sjanse for å finne Johannes.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker og tips videre.

Uansett hvem som betalte billetten for Johan, så var det noen som kjente han og da familien. Man vil anta at familien i Norge hadde fått beskjed om Johan hadde ankommet eller ikke og om han forulykket like etter at han kom over.

Om Martin bodde I Bemidji rundt 1904 så er han sannsynligvis den som Johan skulle til. Hvis man antar at Martin var den som betalte billettene, så brakte han sikkert beskjed til familien da han var hjemme og giftet seg i 1907 om ikke før med brev. Det er en folketelling i 1905 i MN som kunne bekrefte det. Jeg husker ikke I farten hvor tidlig det finnes adressebøker for Bemidji, jeg har sett noen rundt 1911. Bemidji er jo en ung by i 1904, grunnlagt i 1896.

Men Martin bor ikke i Bemidji i de kildene jeg har funnet, i 1910 bor han i ND. Samme stat som datteren Rose er født i, i 1908. Og hvor han er listet som farmer ved gifte i Norge i 1907. Det er en familieside over Martin med søsken og foreldre på Ancestry, hvor det er et bilde av Martin hvis det skulle være av interesse.

US FT 1910:

Name:

Martin Strand

Age in 1910:

39

Birth Year:

abt 1871

Birthplace:

Norway

Home in 1910:

Palermo, Mountrail, North Dakota

Street:

West Road

Race:

White

Male

Immigration Year:

1891

Relation to Head of House:

Head

Marital Status:

Married

Spouse's Name:

Ida B Strand

Father's Birthplace:

Norway

Mother's Birthplace:

Norway

Native Tongue:

North Mbundu

Occupation:

Carpenter

Industry:

House

Employer, Employee or Other:

Wage Earner

Home Owned or Rented:

Own

Home Free or Mortgaged:

Free

Farm or House:

House

Naturalization Status:

Naturalized

Able to read:

Yes

Able to Write:

Yes

Years Married:

2

Out of Work:

N

Number of Weeks Out of Work:

10

Neighbors:

View others on page

Household Members

Relationship

Martin Strand

39

Head

Ida B Strand

31

Wife

Rosy F Strand

2

Daughter

Har du sjekket døde i kirkebøkene etter Johan, hvis han forulykket på reisen over kanskje foreldrene evt. presten har  fått beskjed og da kan han være listet opp der. Størst sjanse i ministerialbøkene, ikke i klokkerbøkene.

Når transkriberingen av FT 1920 for Trondheim  blir frigitt, gå inn og sjekk på moren Karen Bye der OG gå inn og sjekk den skannede originalen som vil gi deg opplysninger om antall barn og hvor mange som levde da.

image.png.2ab81f0f12ac56ebc8ef24c9dcbda36e.png

(Eksempel fra en annen kommune som jeg går igjennom nå for å få en fullstendig transkribering)

En annen tanke: Johan er den første som står i reisegruppen for Dominion linjen, de ovenfor reiste med Allan linjen. Kan jo være en liten mulighet for skrivefeil, at han reiste med Allan linjen. De som reiste på denne datoen med Allan linjen ankom Halifax 17 mai med skipet Numedian og de reiste 2 dager senere fra Liverpool den 7 mai. Uten at jeg så han blant de utreiste fra Liverpool.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på folketellingen Trondheim 1920, og der har Karen Margrethe bare 4 barn i live.

Det vil si at Johan B. er død. 

Ellers finner jeg Martin Strand i Marsh Grove Township, Marshall, Minnesota i census  for 1905.

Det er ca. 100km nordvest av Bemidji, som er største byen der.

Så jeg kan vel med rimelig sikkerhet si at Martin betalte billetten for halvbroren i 1904.

Finner ingen Johan B. Johannesen eller lignende i MN state census 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider