Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn

Birger Moksnes
 Del

Recommended Posts

Skifte av prest og dermed nye problemstillinger...  Jeg har egentlig to spørsmål knyttet til etternavn her:

1.  Presten har lagt inn barnets slektsnavn i kommentarfeltet. Jeg har begynt å legge navnet i feltet "Barn etternavn" og sløyfer kommentaren i merknadsfeltet. Er det en OK måte å gjøre det på?

2. Etter morens fornavn er det lagt inn en tankestrek. Jeg oppfatter dette som et gjentakelsestegn slik at morens etternavn er lik farens. Om jeg legger inn bindestrek er det kanskje ikke opplagt for brukerne at dette betyr gjentakelse. Er det bedre å erstatte tankestreken med farens etternavn - eventuelt med en stjerne bak?

https://www.digitalarkivet.no/kb20050330050065

Endret av Birger Moksnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja det er ok !  Barnets slektsnavn bør føres opp i "Barn etternavn", når det som her helt klart fremstår at det er det det er.

2. Slik det framstår her, er jeg enig i at tankestreken er en gjentakelse av etternavnet til ektemannen.  Da må tankestreken byttes ut med "Etternavn*" evt med "f. pikenavn" bak.

mvh

Steinar Vasaasen

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til punkt 1. Disse etternavnene virker som de ble innført samtidig med dåpsinnførselen og da skjønner jeg etternavnsrubrikken kan brukes. Når bevillingen til endring av slektsnavnet skjer 40-60 år senere, bør vel dette bare forbli i merknadsfeltet? I noen tilfeller har presten (i ettertid) skrevet det inn i feltet for barnets navn. Hva er da kildetro avskrift? Skal det nye etternavnet tas med ved fornavnet eller utelates?

Se nr. 219 - Arnt

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 7 (1905-1915), Fødte og døpte 1911, Side 186
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213071203

Siden disse kirkebøkene er søkbare, ville det jo vært greit å kunne søke på barnets etternavn også, men det har ikke presten skrevet.  Om etternavnene skal være med vil jeg gjerne ha beskjed. (Har i så fall ca. 3 500 navn å føre inn... 😳)

@Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får høre hva Marianne sier...    I dette konkrete tilfellet som Birger tar opp, er vi i 1926, etter at den nye navneloven kom. Det er mulig det da skulle føres inn slektsnavn ?   I den tiden jeg jobber mest med nå, 1860-1900, er det nesten aldri snakk om slektsnavn knyttet direkte til dåpsbarnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Birger Moksnes

1. Det å skrive etternavnet i feltet "barn etternavn" er en helt OK måte å gjøre det på som også @Steinar Vasaasen skrev! 🙂 Det er utvilsomt den nye navneloven som kom i 1924 som krevde at alle skulle ha et slektsnavn/etternavn som har ført til at prestene begynte å skrive inn dette i merknadsfeltet. (Om noen av dere i stedet skriver/har skrevet merknaden "Slektsnavn: Moksnes" i merknadsfeltet i stedet for å skrive det i feltet for "barn etternavn" er det også helt OK).  

2. Tankestreken oppfatter jeg også som en gjentagelse av mannens etternavn på lik linje som om det skulle stått ibid/do/ditto eller lignende. Jeg synes derfor ikke det egentlig er nødvendig å skrive en * etter kvinnens etternavn i disse tilfellene, men veldig fint om dere tar med f. Hansen for å markere kvinnens pikenavn. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Til punkt 1. Disse etternavnene virker som de ble innført samtidig med dåpsinnførselen og da skjønner jeg etternavnsrubrikken kan brukes. Når bevillingen til endring av slektsnavnet skjer 40-60 år senere, bør vel dette bare forbli i merknadsfeltet? I noen tilfeller har presten (i ettertid) skrevet det inn i feltet for barnets navn. Hva er da kildetro avskrift? Skal det nye etternavnet tas med ved fornavnet eller utelates?

Se nr. 219 - Arnt

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 7 (1905-1915), Fødte og døpte 1911, Side 186
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213071203

Siden disse kirkebøkene er søkbare, ville det jo vært greit å kunne søke på barnets etternavn også, men det har ikke presten skrevet.  Om etternavnene skal være med vil jeg gjerne ha beskjed. (Har i så fall ca. 3 500 navn å føre inn... 😳)

@Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket

@Anne-Lise Hansen: Når det gjelder navnebevillinger o.l. som kommer til lenge etter selve dåpsinnførselen som i tilfellet med Arnt over skrives det ikke i feltet for "barn etternavn". Hvis dere velger å skrive inn merknader i merknadsfeltet, som er helt frivillig om dere tar dere tid til eller ikke, kan dere skrive inn navneendringen der som den står i kirkeboken, eller bare skrive E: mer info i kirkeboken.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider