Gå til innhold
Arkivverket

Sverige Dåp og husförhörslängd 1811-1815 i Norra Råda. Sven Hjelm igjen...

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038447_00119

Den "midterste" gruppen på fem personer - jeg har tolket etter beste evne slik:

"? Pär Pärson 21/1-94 Smo x x     Sjögränd 1813      ?asterad ????:"                                                   (resten av linjen er vel bare prestens besøk og uinteressante?)

"Inh. Enk. Karin Svensd 48  x                                      ur mantal"                                                           - " -

"Inh. Skom. S. Hjelm 14/5-78 Råda x x / Carlstad 1809 (?) Räntåtter(??) 1823(?) varit landtvärn"    - " -

"H. Maria Olsd. 87 Arvika x x /"                                                                                                                - " -

"S. Sven Daniel 6/2-07 Frykerud"                                                                                                            - " -

"Räntåtter" skal muligens være Rännelanda (hvor han flyttet i 1823), "varit landtvärn" betyr vel at han har vært i militæret?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som helst erfaring med svenske husforhør dessverre, og er like så meget ‹i det blå› som deg. Tror imidlertid at førstemann Pär er/har vert Casserad et-eller-annet. Muligens det samme som vårt gamle Afskjediget et-eller-annet? Altså pensjonert/avgått. Hos oss gjerne brukt i forbindelse med militær posisjon. Jaja, «posisjon» – tror jeg har støtt på afskjediget Soldat også.

Og varit Landvärn betyr nok at han har vært i militæret ja. Hæren, noe i retning av heimevernet kanskje. Som vi hadde i sin tid. (Hvis noe tilsvarerende svensk fantes dengang.)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Räntåtter (??) - Her mener jeg det står Ransätter (i dag skrives det Ransäter)

Endret av Tove D. Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tove D. Johansen skrev:

Leser:  Ransätter

Må jeg få lov å spørre, ren nysgjerighet iom at jeg er ‹helt blank› på slektsgranskning ‹øst for langfjella› 😉 : Hva betyr dét?

Mvh

Edit: Å for tusan! 😉 : Stedsnavn. Beklager, var så inni yrker .  . .

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Sverige Dåp og husförhörslängd 1811-1815 i Norra Råda. Sven Hjelm igjen...
3 timer siden, tom askerøi skrev:

Her er forresten dåpen hans:

Hvem sin dåp?  Pärs? Og hvor på siden[e]? Vær så snill å presisér dette bedre. Mener du Per, tredje innføsel på høyre side? Hans patronym er Eliason.

Beklager at jeg blir litt matt nå. Tidspunktet kan selvfølgelig også ha sitt å si . . . 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Note to self: Kanskje lurt å lese overskriften? 😉

Sven Hjelm. Beklager. Venstre side, nest nederste innførsel:

Sven Erlandson i Sättren

Foräldr Erland Eliason och Karin Svendsd

Faddr Nils Person i Asplunden, Sven

Janson i Ø: Räda, H: Ingeborg Nilsdtr ibid

Enkan Ingeborg Henriksdtr i (??)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var riktig person du tydet dåpen til, Even. Han var kanskje født 14.. når jeg ser nærmere etter. 🙂

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det var riktig person du tydet dåpen til, Even. 

Ok. Takk, Anne-Lise. Ble forvirret av patronym og datoer. Hvis ‹min› var den rette, så ser det ut for meg som om datoene er hhv. 14de og 17de.?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er vel moren den enke Karin Svendsdatter f. 1748 som står på linjen over Sven i mitt (foreløpig) siste innlegg med lenke...?

Endret av tom askerøi
brukerinnleggnummer oppdateres fortløpende...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dagslyset hjalp ikke meg stort . . . Hvor er «enke Karin Svendsdatter f. 1748» i linjen over Sven?? I linjen over Sven Erlandson er en fadder fra dåpen over, Karin Persd. Men det er jo klart fra dåpsinnførselen jeg tydet at mor til Sven er Karin Svendsdatter. Total forvirring fra min side her nå . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Even - jeg er nok litt påvirket av koronaforvirringen - det er selvfølgelig i den FØRSTE lenken i debatten....

Beklager, beklager, beklager! Og for sikkerhets skyld her er'n igjen:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038447_00119

Endret av tom askerøi
best å ikke vitse bor en tabbe...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Og da er vel moren den enke Karin Svendsdatter f. 1748 som står på linjen over Sven <snip>

Det er overveiende sannsynlig. Skomakeren står riktignok bare som S. og intet patronym, men fødselsdatoen stemmer, (14/5). Selv om man da må gå ut fra at 78 er rettet til 76. Hvilket det kan se ut som er forsøkt gjort. Alt i alt så er det så mange sammenfall at jeg nok ville konkludert med at S. Hjelm = Sven Erlandson og at «Enkan» er hans mor.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider