Gå til innhold
Arkivverket

Borgerlige ekteskap og arbeidsanstalter i Aust-Agder rundt 1900-tallet.

Olav Sevland
 Del

Recommended Posts

Kirkebøker: SAK, Tvedestrand sokneprestkontor, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1885-1916, s. 64 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg viser til ovenstående side 64 i Ministerialbok for Tvedestrand prestegjeld 1855 - 1916.

Som det går fram av denne ble Sally Mathilde Salvesdatter født 15.07. og døpt 15.09.1901. Far, Salve Hansen, er arbeider og født i 1831. Mor, Bertine Olsdatter Sæveland, er født 1861. Foreldrenes bopæl er Grændstøl, Tvedestrand. I merknadsrubrikken skriver presten følgende: "Faderen slet menneske. Havt en tur på arbeidsanstalten 1901? Borgerligt egteskap 97.6.18." (18.06.97?) Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger om denne familien? Hvor kan jeg finne opplysninger om det borgerlige ekteskapet (sannsynligvis inngått i Tvedestrand eller Arendal? Finnes det opplysinger om arbeidsanstalter i Aust-Agder i 1901 og hvem som har oppholdt seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carl Nilsen skrev:

Borgerlig vielse, nr 4 i kirkebok (inngått hos sorenskriveren i Holt):

https://media.digitalarkivet.no/view/3998/19

Tusen takk for opplysningen. Det var dette jeg var på jakt etter. Siden presten har notert i kirkeboken at "Faderen slet menneske. Havt en tur på arbeidsanstalten 1901", regner jeg med at Salve er blitt dømt for et eller annet straffbart forhold i 1901 eller tidligere. Vet du hvilke tingbøker jeg kan lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteparet bodde på Grenstøl i Holt.

Det fantes en arbeidsanstalt i Holt. Den var stiftet i 1832 på initiativ av jernverkseier Jacob Aall og hadde som formål å "skaffe alle Fattige, som kunne arbeide, det for Enhvers Kræfter og Evner passende Arbeide". Arbeidsanstalten fungerte slik at bygdefolk bidro med frivillige gaver i form av ull, treverk (eller penger som man kjøpte inn materialer for), dette ble så delt ut til de fattige som strikket strømper, vanter eller produserte diverse treartikler. Etter omkring 10 år ble arbeidsanstalten lagt direkte under fattigvesenet. 

Hvor lenge arbeidsanstalten var i funksjon, kjenner jeg ikke til. Ellers høres det ut som en annen type arbeidsanstalt Salve Hansen hadde "havt en tur på" 

Endret av Knut Holt Sandblost
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantes det arbeidsanstalter i Agder rundt 1900-tallet hvor straffedømte sonet sin straff? Finnes det digitalt materiale hvor det er mulig å søke i rettsdokumenter, f eks tingbøker i Agder i samme tidsperiode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider