Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn/stedsnavn for Peder og Hans sønns fornavn Hendrich

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

5 minutes ago, Even Stormoen said:

Peder Find, leser jeg.

Mvh

Takk, ett ikke helt vanlig navn hvis Peder er fra Leka/overhalla, men det blir i annet forum. mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jan Eikeland skrev:

Takk, ett ikke helt vanlig navn hvis Peder er fra Leka/overhalla, men det blir i annet forum. mvh

Det var kanskje ikkje så mange samar i området då?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Det var kanskje ikkje så mange samar i området då?

Jeg får leite mer. Har av og til spurt meg om kriteriene for å være same etterkommere av same?

Får leite mer da jeg egentlig søker etter Henrik Pedersen Leknes f.1784 (uten at jeg har funnet ham i dåp innen Overhalla) død 1846 (uten at dette heller ikke er bekreftet av vektige kilder ala kirkebok.
Fant Hendrich mef far Peder Find 1988..i Overhalla, Ranem.

Men jeg får vel søke mer evt. ta opp dette i annen seksjon av forumet. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Peder Finds

Barn

– leser jeg.

Mvh

Jeg også leser det samme...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jan Eikeland said:

Jeg får leite mer. Har av og til spurt meg om kriteriene for å være same etterkommere av same?

Får leite mer da jeg egentlig søker etter Henrik Pedersen Leknes f.1784 (uten at jeg har funnet ham i dåp innen Overhalla) død 1846 (uten at dette heller ikke er bekreftet av vektige kilder ala kirkebok.
Fant Hendrich mef far Peder Find 1988..i Overhalla, Ranem.

Men jeg får vel søke mer evt. ta opp dette i annen seksjon av forumet. mvh

Fant dette på Store Norske Leksikon: "I Norge er kravene at man (a) selv oppfatter seg som same, og at (b1) en selv, eller minst én av ens besteforeldre eller oldeforeldre har hatt samisk som hjemmespråk under oppveksten, eller (b2) at minst én av ens foreldre står eller har stått i valgmanntallet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er aldeles korrekt i våre dager. Hvordan man oppfatter seg selv, og hvordan ‹stamtreet› ser ut. Har selv familie av samisk opphav som forholder seg til akkurat dét.

I Peder Finds tilfelle var det imidlertid snakk om hvordan presten oppfattet ham. Som Find – altså same i den tids ‹språkdrakt›. Så jeg er litt usikker på hvor du vil hen med det ovenstående?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Even Stormoen said:

Dette er aldeles korrekt i våre dager. Hvordan man oppfatter seg selv, og hvordan ‹stamtreet› ser ut. Har selv familie av samisk opphav som forholder seg til akkurat dét.

I Peder Finds tilfelle var det imidlertid snakk om hvordan presten oppfattet ham. Som Find – altså same i den tids ‹språkdrakt›. Så jeg er litt usikker på hvor du vil hen med det ovenstående?

Mvh

hei, Fikk spørsmål fra noen bekjente som lurte på om de var av samisk slekt? Føles ut fra SNL som en nesten umulig oppgave for en  utenforstående å finne ut av B1. Kanskje det finnes noen lister med slektsnavn? Er valgmantallet tilgjengelig tro? mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Eikeland skrev:

hei, Fikk spørsmål fra noen bekjente som lurte på om de var av samisk slekt? Føles ut fra SNL som en nesten umulig oppgave for en  utenforstående å finne ut av B1. Kanskje det finnes noen lister med slektsnavn? Er valgmantallet tilgjengelig tro? mvh

Her er jeg dessverre ‹blank›. Hvis Peder Find er en av dine spørsmålsstilleres aner, burde i hvert fall Find gi en indikasjon. Så er det vel bare å lete seg møysommelig fremover. Kan beklageligvis ikke komme med noen bedre forslag.

Botsett fra å lete seg bakover i dine bekjentes slekt, selvfølgelig 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Even Stormoen said:

Her er jeg dessverre ‹blank›. Hvis Peder Find er en av dine spørsmålsstilleres aner, burde i hvert fall Find gi en indikasjon. Så er det vel bare å lete seg møysommelig fremover. Kan beklageligvis ikke komme med noen bedre forslag.

Mvh

takk, np. tar det i en evt. annen del av forumet. Peder Find var bare et navn som dukket opp ved søking etter Henrichs f.1784 foreldre. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan Eikeland skrev:

takk, np. tar det i en evt. annen del av forumet. Peder Find var bare et navn som dukket opp ved søking etter Henrichs foreldre. mvh

Ok. Da er nok brukerforumet det rette stedet. Lykke til! 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider