Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning

Etterlysning
 Del

Recommended Posts

Til Arkivverket

Etter det jeg erfarer, så tar Arkivverket ikke lenger på seg oppgaver med å lete fram konkrete opplysninger om personer, jf forespørsler i forbindelse med slektsforskning.

Det er vel få personer som bare forsvinner 'i løse luften', så det fins vel spor på ulike steder.
Et eksempel: En av mine oldeforeldre het Peder Tomas Olsen Sæterbø. Han var født i Aure på Nord-Møre den 14.5. 1864. Han vokste opp i Kristiansund. Han var far til et 'uekte' barn, som var min bestefar, Adolf Sæterbø, født i 1887 i Hamn i Senja. jf. registrering i Kirkebok. Bestefar vokste opp hos fosterforeldre og hadde ingen kontakt med sin biologiske far.
Siste livstegn vedrørende Peter, som jeg har klart å finne, er fra folketellingen i 1891. Da oppholdt han seg i Bergen og var 1. fyrbøter på dampskipet Heinsa fra Kristiansund.
Jeg finner han ikke i folketellingen for 
1900 og 1910. Jeg har også forsøkt å lete i relevante kirkebøker for å finne flere opplysninger. Men dette blir jo litt som å lete etter nåla i høystakken. Trolig døde han før 1900, jf det nevnte om 'fravær' i folketellingene. Han figurerer heller ikke i emigrantslister.
Ett eller annet sted må det vel foreligge opplysninger om hva som skjedde etter 1891?

Er det mulig å få tips/hjelp om hvilke ytterligere undersøkelser som kan gjøres for å finne hvor 'det ble av han'?

På forhånd takk!

Med hilsen

Bjørnar Sæterbø

Sendt fra min iPhone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Generelt så finner du hjelp til slektsgranskning her:

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

Bortsett fra å søke i diverse kilder og på ulike måter i Digitalarkivet(dette er såpass tidlig at sjansen er stor for at det fins noe på DA), så kan du også se om du finner noen som han var arveberettiget til (foreldre/ søsken uten egne etterkommere) som dør etter at du har mistet ham av syne: Om der var arv som skulle fordeles, så kan der finnes opplysninger i dødsfallsprotokollen.

Ellers så flytter jeg emnet ditt til Brukerforum i tilfelle der er noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Etterlysning skrev:

Siste livstegn vedrørende Peter, som jeg har klart å finne, er fra folketellingen i 1891. Da oppholdt han seg i Bergen og var 1. fyrbøter på dampskipet Heinsa fra Kristiansund.

Har du lenke til folketellingen 1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.