Etterlysning Skrevet Februar 10, 2021 Del Skrevet Februar 10, 2021 Til Arkivverket Etter det jeg erfarer, så tar Arkivverket ikke lenger på seg oppgaver med å lete fram konkrete opplysninger om personer, jf forespørsler i forbindelse med slektsforskning. Det er vel få personer som bare forsvinner 'i løse luften', så det fins vel spor på ulike steder. Et eksempel: En av mine oldeforeldre het Peder Tomas Olsen Sæterbø. Han var født i Aure på Nord-Møre den 14.5. 1864. Han vokste opp i Kristiansund. Han var far til et 'uekte' barn, som var min bestefar, Adolf Sæterbø, født i 1887 i Hamn i Senja. jf. registrering i Kirkebok. Bestefar vokste opp hos fosterforeldre og hadde ingen kontakt med sin biologiske far. Siste livstegn vedrørende Peter, som jeg har klart å finne, er fra folketellingen i 1891. Da oppholdt han seg i Bergen og var 1. fyrbøter på dampskipet Heinsa fra Kristiansund. Jeg finner han ikke i folketellingen for 1900 og 1910. Jeg har også forsøkt å lete i relevante kirkebøker for å finne flere opplysninger. Men dette blir jo litt som å lete etter nåla i høystakken. Trolig døde han før 1900, jf det nevnte om 'fravær' i folketellingene. Han figurerer heller ikke i emigrantslister. Ett eller annet sted må det vel foreligge opplysninger om hva som skjedde etter 1891? Er det mulig å få tips/hjelp om hvilke ytterligere undersøkelser som kan gjøres for å finne hvor 'det ble av han'? På forhånd takk! Med hilsen Bjørnar Sæterbø Sendt fra min iPhone Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Februar 10, 2021 Del Skrevet Februar 10, 2021 Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn: https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name Generelt så finner du hjelp til slektsgranskning her: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning Bortsett fra å søke i diverse kilder og på ulike måter i Digitalarkivet(dette er såpass tidlig at sjansen er stor for at det fins noe på DA), så kan du også se om du finner noen som han var arveberettiget til (foreldre/ søsken uten egne etterkommere) som dør etter at du har mistet ham av syne: Om der var arv som skulle fordeles, så kan der finnes opplysninger i dødsfallsprotokollen. Ellers så flytter jeg emnet ditt til Brukerforum i tilfelle der er noen som kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grethe Flood Skrevet Februar 10, 2021 Del Skrevet Februar 10, 2021 4 timer siden, Etterlysning skrev: Siste livstegn vedrørende Peter, som jeg har klart å finne, er fra folketellingen i 1891. Da oppholdt han seg i Bergen og var 1. fyrbøter på dampskipet Heinsa fra Kristiansund. Har du lenke til folketellingen 1891? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carl Nilsen Skrevet Februar 10, 2021 Del Skrevet Februar 10, 2021 10 minutter siden, Grethe Flood skrev: Har du lenke til folketellingen 1891? https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052994058980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå