Gå til innhold
Arkivverket

Tora "Springer" Pedersdatter (f. 1892) og Hans Andreas Torbjørnsen (f. 1889), Eiker

Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg hjelper en venn med å kartlegge hans aner, og finner at han er etterkommer av Thora Johanne Augusta Pedersdatter og Hans Andreas Torbjørnsen i Øvre Eiker. Thora var datter av den smått berømte "Per Springer". Jeg har funnet en god del i kirkebøker og folketellinger, og håper det er andre som sitter på utfyllende informasjon. Min venn kjenner lite til familiehistorien, og fortjener virkelig en fyldig oversikt over slekta - mer enn bare navn og datoer som jeg har kompetanse til å finne. 

Det jeg konkret er på jakt etter, er:

- Thoras mor, Anne Marie Johannesdatter. Hvem var hun, og hvor ble hun av? Stemmer det at hun var omstreifende tigger?

- Thora vokste opp (iallfall noen år) på Vego, Fiskum. Ser ut som hun var bortsatt, stemmer det, og i tilfelle av hvem?
- Jeg har funnet følgende barn av Thora og Hans: Frida Marie, Anne Marie Elise, Marie, datter, Thorleif, Reidar, Trygve. Var det flere?
- Thora og Hans skal på 1920-tallet ha bodd ved Hoensvannet Skjølsetra er nevnt ved tre siste barnas fødsel. Bodde de på andre plasser ved Hoensvannet?
- Når ble Hans og Thora skilt? 
- Thora fikk datteren Astrid Marie i 1928 med Martin Borge, som hun senere giftet seg med. Hva skjedde med dem, holdt de sammen? 
- Thora skal ha dødd på Kongsberg i 1977, men jeg finner ingen kilder som bekrefter dette. Har noen en kilde på dette?
- Når og hvor døde Hans? Ser han var i live ved onkelens død i 1950.
- Alt av historier, anekdoter og lignende er av stor interesse.

På forhånd mange takk for all informasjon. Det vil bli satt stor pris på av meg, og ikke minst av min venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel Thora:

Thora Johanne Augusta - Ministerialbok for Eiker prestegjeld, Bakke sokn 1889-1897 (0624P) - Digitalarkivet

og

SAKO, Eiker kirkebøker, F/Fc/L0002: Ministerialbok nr. III 2, 1889-1897, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060607050162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god kandidat til Anne Marie Johannesdatter født 1869. Født utenfor ekteskap ref. FT1875 over.

Anne Marie - Ministerialbok for Nedre Eiker prestegjeld 1853-1877 (0625Q) - Digitalarkivet

SAKO, Nedre Eiker kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1853-1877, s. 75
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031340077

Lenke til kommentar
Del på andre sider