Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av føderådskontrakt

Ingunn Klauset
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å pusle sammen helheten i kontrakten mellom Iver Engebretsen og hans mor Kari Hansdatter?  Det er en føderaadskontrakt og jeg har prøvd så godt jeg kan å finne helheten. Jeg synes selv jeg har kommet ganske langt men det er noen partier som er ekstra vanskelige som jeg håper noen kan hjelpe meg med. 

Det er kontrakt no 24:  Tinglysingsmateriale: SAH, Sør-Gudbrandsdal tingrett, H/Hb/Hba/L0006: Pantebok nr. I 6, 1797-1810, s. 685 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Dette er så lang jeg selv har kommet, og jeg frykter det er mange feil underveis 

...Kari Hansdatter, enke efter Engebret Olsen Iverstuen

har besluttet ...........   .................samtykke at overlade min

gaarbond? plads Iverstuen under gaarden Sundet anliggende .......til min eldste

sønn Iver Engebretsen og hans kone Tore Torsdatter til brug og besiddelse efter.....

..................  ...........  und......   ................................................................................................

..........overdragelse?   betinger?mig af min sønn Iver Engebretsen og kone  .................

agtbar? og kjærlig? .............................følgende føderaad særlig.......................................

...........................2 1/2..................................................korn.....................................................

...........................................................................16 salt?..........................................................

....................................................................... kornfad og 4...................................................

....................................................endelig måling........................snur og ..............................

tilbørlig ..         markering?- har min søn Iver og Kone etterkommer/t tilbørlig

dette ..........................., og ..........og sannferdig?,                                samt  

min død, .........................  min................................................................................................

beslutning af................................føderaad...................ham og kona..................................

................................................................................................................................................

efter min død dermellom ham og hans andre søskende?

samt .......Iverstuen....................1807 Kari hansdatter.....................Anders

Bryn, .......................................... af min moder Kari hansdatter forbinder? 

mig og kona ubrytelig at ..........................og barnlig .......................................datum

..................Iver Engebretsen. Til ................................underskriving ....: Iver Erland-

sen (et gårdsnavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

01 Da ieg Kari Hansdatter, Enke efter Engebret Olsen Iverstuen

02 har besluttet med Præsten Hr. Moss’s Samtykke at overlade min

03 paaboende Plads Iverstuen, under Gaarden Sundet beliggende til min ældste

04 Søn Iver Engebretsen og hans Kone Tore Torærdtt(?) til Brug og Besiddelse efter den

05 Overenskomst som de med Præsten hr. Moss kan træffe, saa er det ieg for

06 Denne Overdragelse betinger mig af min Søn Iver Engebretsen og Kone først en

07 agtbar og kiærlig Omgiengelse og dernest følgende Føderaad Aarlig saalænge

08 ieg lever 2 1/2 Tønde / : Toe og en halv Tønde : / godt samtaget Korn, hvorfra Letkornet

09 forsvarligt er frataget. 1 Mæhle Ruug, 1 pund(?) Salt, 1/2 pund(?) Fisk, 6  / Sex / Alen Strie –

10 Tre Alen Læret – 1 (??) Stor [‹underprikket› dvs overstrøket] Koe fød og 4 /fire/ Souver fødde, Jord

11 til en (??) Liinfrøe Sæd – Endelig vil jeg have vardet(?) Huus og paa min Alderdom

12 tilbørlig Opvartning . – Naar min Søn Iver og Kone efterkommer tilbørlig

13 dette foreskrevne, og omgaaes mig med Barnlig Kiærlighed, samt efter

14 min Død forskaffer mig en med min Stand sammelig [sømmelig?] Begravelse, da vil ieg

15 i Betragtning af denne svære Føderaad overlade ham og Kone ene uden Af-

16 kortning Pladsens Huuse Hjemme og paa Sætteren; hvorimod mit øvrige Ef[ter]

17 ladenskab, skal efter min Død deeles imellem ham og hans andre Sødskende (??)

18 (??) (??) Iverstuen den 6te(?) Junii 1807 Kari Hansdatter Som Laugværge Anders(?)

[ny side]

01 Bryn. Ovenstaaende Fordringer af min Moder Kari Hansdatter forbinder

02 ieg mig og Kone ubrødelig at holde og opfylde med barnlig Redelighed: Datum

03 ut Supra Iver Engebretsen. Til Vitterlighed underskriver Moss Iver Erland-

04 sen Gyvlevolden(?). –

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Dette var midt i blinken.

Det er utrolig hvordan disse menneskene kommer til live gjennom en kontrakt mellom mor og sønn for over 200 år siden. 
Jeg ser jeg trenger øve mer på formuleringer og ord som var vanlige på den tiden for å klare å tyde selv. 

Mvh Ingunn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en sidebemerkning: Jeg har tydet en del kontrakter og skifter ‹oppigjennom›, men tror (hukommelsen kan svikte) at jeg aldri før har støtt på formuleringer som barnlig Kiærlighed, barnlig Redelighet etc. Er jo nesten litt ‹søtt› – sett med nåtidens blikk 🙂

Uansett hyggelig å kunne være til hjelp – og sist, men ikke minst: Velkommen til forumet!

Mvh

Edit: Også ganske morsomt at hun kontraktfester i linje 7 at sønnen og konen ‹skal være greie mot henne› 😉 betinger . . . en agtbar og kiærlig Omgiengelse.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider