Gå til innhold
Arkivverket

Joachim Steffensen (norsk krigsfange under krigen)

Isak Feste
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg leter etter informasjon om min oldefar Joachim Steffensen som skal ha vært fange i Ulven fangeleir og Vollan kretsfengsel under krigen. Han var født 12. April 1924 i Bergen. Jeg får treff på fanger.no om at han ble flyttet til Vollan i høsten 1943, men ingenting om hans tid i Ulven. Han har frem til sin død i 2004 aldri ville fortalt om krigen og hans historie.
Jeg håper spesielt på å finne ut hva han har gjort for å bli fange. Ettersom tyskerene var så dyktige på å dokumentere er jeg helt sikker på at det finnes en mappe på min oldefar, men jeg aner ikke hvor jeg skal lete.  Takk på forhånd for hjelp.

Mvh Isak Feste

Edit: Jeg har nettopp funnet ut at hans far Joakim Steffensen (født i 1888 i Bergen) satt også inne i Ulven fangeleir. Jeg lurer på om dette kan ha noe å si.

Endret av Isak Feste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Isak Feste skrev:

Ser det står årsak til løslatelse på han, men jeg klarer ikke å lese den skriften som står der. Har du mulighet til å prøve?

Ikke helt klart for meg, noe «marine kriegs...». Du kan prøve tydeforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M

Akkurat nå, Carl Nilsen skrev:

Ikke helt klart for meg, noe «marine kriegs...». Du kan prøve tydeforumet?

Marine Kriegs gericht = sjømilitær krigsrett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

M

Marine Kriegs gericht = sjømilitær krigsrett

Hva vil dette si? Har hørt noe rykter i familien om at han har rømt fra et skip under transport eller noe i den dur. Kan dette ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isak Feste skrev:

Hva vil dette si? Har hørt noe rykter i familien om at han har rømt fra et skip under transport eller noe i den dur. Kan dette ha en sammenheng?

Det tør jeg ikke si; jeg bare leser hva som står.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det tør jeg ikke si; jeg bare leser hva som står.

Den er grei! Men vet du noe om hvordan jeg kan få innsyn i mappene fra Ulven fangeleir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Isak Feste skrev:

Den er grei! Men vet du noe om hvordan jeg kan få innsyn i mappene fra Ulven fangeleir?

Det er ikke gitt at det finnes / er bevart slike mapper. Still spørsmål i Spør Arkivverket om hva som eventuelt finnes, så får du veiledning fra en arkivar om hvordan du kan gå fram videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er ikke gitt at det finnes / er bevart slike mapper. Still spørsmål i Spør Arkivverket om hva som eventuelt finnes, så får du veiledning fra en arkivar om hvordan du kan gå fram videre.

Takk for hjelp! Har spurt der nå, og håper på å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider