Gå til innhold
Arkivverket

Mapper fra Ulven fangeleir

Isak Feste
 Del

Recommended Posts

Først og fremst er jeg usikker på om dette er rett sted å spør, men jeg tar sjansen. Jeg leter etter mappen til min oldefar Joachim Steffensen (født i 1924 i Bergen) som skal i følge min avdøde oldemor ha vært innsatt i Ulven fangeleir. Jeg har søkt på fanger.no, men da fant jeg kun ut at han var overført til Vollan kretsfengsel hvor han hadde fangenummer 1612. Hvor kan jeg finne hans mappe fra Ulven fangeleir hvis det eksisterer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Isak Feste skrev:

Først og fremst er jeg usikker på om dette er rett sted å spør, men jeg tar sjansen. Jeg leter etter mappen til min oldefar Joachim Steffensen (født i 1924 i Bergen) som skal i følge min avdøde oldemor ha vært innsatt i Ulven fangeleir. Jeg har søkt på fanger.no, men da fant jeg kun ut at han var overført til Vollan kretsfengsel hvor han hadde fangenummer 1612. Hvor kan jeg finne hans mappe fra Ulven fangeleir hvis det eksisterer? 

Jeg lenker til det andre emnet ditt, hvor det har fremkommet noen opplysninger, og så flytter jeg dette spørsmålet til Spør Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Via Arkivportalen ser vi at Riksarkivet har register over fanger på Ulven:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001330933?ins=RA

Ellers kjenner vi ikke til at det er bevart arkivmateriale fra Ulven fangeleir.

Dette finnes i Digitalarkivet, men pga. personsensitive opplysinger i deler av materialet, er det ikke fritt tilgjengelig: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001330933&municipalities[]=1301

Jeg har funnet et kort på Joachim Steffensen, som imidlertid ikke viser annet enn datoene 17.9.-25.9.1942, som tilsynelatende er tidsrommet han var på Ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette finnes i Digitalarkivet, men pga. personsensitive opplysinger i deler av materialet, er det ikke fritt tilgjengelig: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001330933&municipalities[]=1301

Jeg har funnet et kort på Joachim Steffensen, som imidlertid ikke viser annet enn datoene 17.9.-25.9.1942, som tilsynelatende er tidsrommet han var på Ulven.

Det som er litt kinkig er at han er oppkalt etter sin far som også satt på Ulven. Er du sikker på at det er Joachim Steffensen Jr. du har funnet? Han skal være født i 1924 og faren i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Isak Feste skrev:

Det som er litt kinkig er at han er oppkalt etter sin far som også satt på Ulven. Er du sikker på at det er Joachim Steffensen Jr. du har funnet? Han skal være født i 1924 og faren i 1888.

Det sto juniors fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det sto juniors fødselsdato.

Kunne du sendt bilde av kortet hans på mail til meg? Epostadressen min er isak.feste@gmail.com.

han var på listen over politiske fanger hvis jeg forsto det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Isak Feste skrev:

Kunne du sendt bilde av kortet hans på mail til meg? Epostadressen min er isak.feste@gmail.com.

han var på listen over politiske fanger hvis jeg forsto det riktig?

Det er nettopp gjort. - Så vidt jeg vet, har det vist seg at registeret ikke består utelukkende av politiske fanger. Du kan derfor ikke ta det for gitt at han var politisk fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er nettopp gjort. - Så vidt jeg vet, har det vist seg at registeret ikke består utelukkende av politiske fanger. Du kan derfor ikke ta det for gitt at han var politisk fange.

Tusen takk for hjelpen! Håper virkelig ikke du synes jeg maser nå, men årsaken for at han var på Ulven har vært et mysterium for familien siden krigen og jeg har da tatt på meg oppdraget å finne det ut. Vet du hvor jeg bør lete nå (f.eks om det finnes et arkiv i   Bergen eller lignende) eller er det ikke noe håp om å finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Isak Feste skrev:

Vet du hvor jeg bør lete nå (f.eks om det finnes et arkiv i   Bergen eller lignende) eller er det ikke noe håp om å finne ut av det?

Dessverre. Her må jeg vise til min kollega Anita Riises svar lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fangeprotokoller over tyskernes og Statspolitiets fanger innsatt i Bergen fengsel (ikke Ulven, men de som kom her kunne bli overført til Ulven senere). Jeg fant ham der og innsettingsgrunnen er oppgitt til untersuchung, altså undersøkelse.

Forummet her er ikke ment for bestilling av oppslag; da skal man bestille via skjema, -men siden jeg allerede har slått det opp får du en kopi av oppslaget på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider