Gå til innhold
Arkivverket

Even Torjersen og Ambjørg Olsdatter som 28.10.1759 døpte dattera Ingrid i Hovin, Telemark

Kristian Hunskaar (privat)
 Del

Recommended Posts

Even Torjersen og Ambjørg Olsdatter døpte 28.10.1759 dattera Ingrid i Hovin, Telemark: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211330667 (nr. 59 til høyre)

Kan dette være det samme paret som kom til Lakehullet under Kleiva i Gjerpen? Se https://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Kleven/Lakehullet.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke her og nå gi deg et endelig svar på spørsmålet ditt, men et indisium på at du er på rett spor er at en Even Torjersen - nok samme mann - døpte datteren Margit i Hovin 19/2 1758. Morens navn nevnes ikke, men jeg ser noen av de samme fadderne (nr. 12 venstre side):

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1757-1810, s. 4-5
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211330664 

Dessverre mangler det forrige bindet av min.bok 1734-1757 for Tinn slik at det ikke nytter å lete etter tidligere innførsler. 

Det var mange fra Tinn som søkte seg utover mot kysten på denne tiden, og jeg har tidligere sporet opp flere av dem i Gjerpen.

I 1730-manntallet for Tinn finner jeg en kandidat i passende alder for Even på Bøen i Hovin:

Sitat

Bøen Halvor Olßøn 84 aar, ej tient, bruger 2 tÿnder, udreder soldat for 2 tÿnder, er gifft med Birgit Knuds daatter 59 aar, har en man til at bruger for sig: Torger Sommelesøn 40 aar, har tient, er gifft med Gro Halvors daatter 41 aar, har 4 barn:  Kittil Torgersøn 11 aar, Birgit Torgers daatter 6 aar, Even Torgersøn 2 aar, Giermund Torgersø ½ aar, kand føde 8 kÿer, 2 quier, 1 soug, 2 gietter, en hæst, saaer 2 ½ tÿnde, høster 8 tÿnder, er jngen temmer skoug, en stuel til gaarden.

Jeg merker meg at Even og Ambjørg ifølge skiftene hadde sønnene Halvor og Samuel som med denne kandidaten passer med oppkalling etter Evens besteforeldre, samt at fadderen Kittil Torgersen i 1759 kan være den samme som sønnen på 11 år i 1730.

Når det gjelder Ambjørg, fins de to med rett patronymikon i 1730, på Brynjulvsrud-eiet i Austbygda og i Omdalen Hovin, men begge synes å være i eldste laget. Jeg tar dem likevel med slik at de kan sjekkes opp.

Sitat

Brÿnilds Ruj  Østen Brÿnilsøn 30 aar, har tient for soldat, bruger 1 tÿnde, udreder soldat for en tÿnde, er gifft med Gro Sigurs daatter 50 aar, har en hus mand Ole Gunlichsøn 50 aar, ej tient, er gifft med Margit Jhans daatter 40 aar, har 3 sønner Tof Olsøn 18 aar, Aarsten Olsøn 12 aar, Johans Olsøn 7 aar, , har 3 døtter Gro Ols daatter 16 aar, Anbiør Ols daatter 10 aar, Joran Ols daatter 1 1/2 aar, kand føde 3 kÿer, 1 quie, 1 kalf, 4 souger, 3 gietter, en half hæst, saaer 2 tÿnder, høster 8 tÿnder, er temmer skoug, kand drivis til Tind skiøe, en stuel til gaarden.

Sitat

Aamdahlen Ole Nirjsøn 46 aar, har tient, bruger ½ tÿnde, udreder soldal for 2 ½ quartel, er gifft med Gÿrj Giermuns daatter 30 aar, har 2 sønner Nirj Ols |-daatter-| søn 11 aar, Giermun Olsøn 4 aar, 2 døtter Anbiør Ols daatter 14 aar, Boril Ols daatter 8 aar.  Har sin moder hos sig:  Birgit Ols daatter 60 aar.  Kan føde 4 kÿer, 1 kalf 6 souger, 4 gietter, en hæst, saaer 5 quartel, høster 5 tÿnder, er temmerskoug drivis til Omdals elfuen.  Har en hus mand Aalve Aalvesøn 60 aar, har tient, er gifft med Gunil Larsdaatter 40 aar, har 2 sønner Lars Aalvesßøn 20 aar, Ole Aalvesøn 12 aar, kand haandverch drej skaaler.  Har en hus quinde Karj Mathis daatter 50 aar, har en lide plas kand føde 4 gietter, saaer 1 seting, høster 1 quartel. Har en søn Mathis Pedersøn 12 aar, Johans Pedersøn 10 aar, Ole Pedersøn 4 aar, Margit Peders daatter 13 aar.

Alle sitatene etter Odd Arne Hellebergs transkripsjon av "Gaarde mandtal over Tinds præstegield for anno 1730" datert Håkanes på Tinn 14/4 1730.

En annen mulighet er at det var Ambjørg som ble døpt i Hovin 19/8 1731 med far Ole Almelien - morens navn nevnes ikke (omtrent midt på venstre side):

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1717-1734, s. 73
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211330644 

Det fins i hvert fall et Almelien som bnr. 2 av Dårud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2021 den 20.56, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg kan ikke her og nå gi deg et endelig svar på spørsmålet ditt [...]

Mange takk for fyldig og grundig svar på spørsmålet! Årsaken til min interesse er at sønnen Halvor fra senest 1791 bodde i Hedrum prestegjeld. I 1791 og 1795 døpte han barn fra Moen under Auklev i Hvarnes sokn, og i FT1801 bodde han på [Brua under] Haugen i Hvarnes sokn, hvor han så døde i 1802.

Jeg sysler litt med demografisk statistikk og forsøker derfor å bestemme - eller i alle fall å sannsynliggjøre - fødestedet til hver enkelt person i noen utvalgte prestegjeld (bl.a. Hedrum) i FT1801. Her blir jeg fristet til å anføre Hovin sokn for Halvors vedkommende. Han er oppgitt å være 55 år i FT1801 (f. ca. 1746) og 54 år ved begravelsen i 1802 (f. ca. 1748). Begge aldersoppgavene kan være i høyeste laget, men det er i alle fall god grunn til å tro at han kan ha vært født før 1757, og at det derfor ikke vil være mulig å få stadfestet noen dåp i Hovin (eller Tinn prestegjeld for øvrig). Jeg vet ikke Gard Strøms grunnlag for å estimere fødselsåret til 1765, men jeg tror jeg kan se bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av helgen har jeg lett for å se om det er mulig å få dette bekreftet - evt. det motsatte. Siste gang jeg har funnet Even og Ambjørg i Hovin er da de samme dag i 1760 gravla de to barna vi hadde funnet døpt. De skrives da fra Uverud, nok som brukere eller innerster - og da passer det med gårdshistorien (s. 103) at de måtte ut omtrent ved de tider. Deretter forsvinner de fra bygda før Gard Strøm har funnet dem igjen i Gjerpen fra 1778.

Det viser seg at Even hadde hele 8 søsken som vokste opp, og de synes å ha hatt et nært forhold til hverandre bl.a. gjennom gjensidige fadderskap som også inkluderte deres ektefeller. Even og Ambjørg var også tydelig del av det nettverket før de forsvant fra bygda. Dessverre har bygdeboka, Hovinsoga, ikke noe om denne slekten annet enn noen få spredte opplysninger som ikke ses i sammenheng. Even, Ambjørg og barna er ikke nevnt. 

Det synes som om familien etter tiden som brukere av Bøen har flyttet over som brukere av Midtgarden (Megarden) i Hovin. Bygdeboka (s. 73) nevner ikke hvem disse brukerfolkene var, men når vi får kirkebøker igjen fra 1757 skrives flere familiemedlemmer derfra. Og derfra gravlegges også gamlefar Torger Samuelsson i 1767: Torjer Samuelsen - Ministerialbok for Tinn prestegjeld 1757-1810 - Digitalarkivet 

Dessverre finner jeg ikke noe skifte etter ham eller kona, som nok var død før 1757.

Men i 1781 finner jeg skifte der etter Evens barnløse bror Samuel, der vi får vite at Even bor i Gjerpen:

Skiftekort:

SAKO, Nedre Telemark sorenskriveri, H, 1667-1810, s. 2988
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224682989 
Skifteprotokoll:

SAKO, Nedre Telemark sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0015: Skifteprotokoll, 1775-1784, s. 515b-516a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090114630519 

Hvor har de vært i mellomtiden? Det viser seg at Even da de forlot hjembygda tok seg hogstarbeid for Sølvverket på Kongsberg, der vi finner ham i 1765-manntallet med 3 års tjenestetid: Even Torgersen Raje - Manntall ved Kongsberg Sølvverk 1765 - Digitalarkivet 

Det står det at han bodde på en nyryddet plass på Raje, som er inne på åsen mellom Sandsvær og Luksefjell i Gjerpen. Videre får vi vite at han hadde 3 sønn og 2 døtre, hvorav to av sønnene også arbeidet for Sølvverket. Jeg ser ikke umiddelbart av manntallet hvem den andre sønnen i arbeid var, men en av dem var utvilsomt Halvor som er oppført som 11 1/2 år gammel og med 2 1/2 års tjenestetid: Halvor Evendsen - Manntall ved Kongsberg Sølvverk 1765 - Digitalarkivet 

Og så finner jeg i Sandsværs historie IV s. 424 noen linjer som viser at dette er rett Even: Gårds- og slektshistorie (nb.no) 

Jeg finner i hvert fall 2 barn døpt i Sandsvær:

Ågot 2/7 1770: Even Torgersen - Ministerialbok for Sandsvær prestegjeld 1725-1809 (0629P) - Digitalarkivet 

Samuel 16/8 1772: Even Torgersen - Ministerialbok for Sandsvær prestegjeld 1725-1809 (0629P) - Digitalarkivet 

Og så ser jeg at Sandsværs historie har tolket også dette barnet som hans selv om patronymikonet er skrevet Torkilsen:

Anders 2/2 1768: Even Torkilsen - Ministerialbok for Sandsvær prestegjeld 1725-1809 (0629P) - Digitalarkivet 

Videre er det mulig at dette også er samme Even selv om han her skrives som en Halvorsen (og med Raje som bosted i originalen) da han døpte sønnen Torger 24/11 1765: Even Halvorsen - Ministerialbok for Sandsvær prestegjeld 1725-1809 (0629P) - Digitalarkivet 

Grunnen til at jeg mistenker det å være feilskrift er at samme Even Halvorsen (som nå var død) hadde et nytt barn til dåpen 9/3 1766 - og moren introduseres begge gangene i passe avstand fra dåpen. Siden jeg kjenner ikke til mer enn en Even Halvorsson i Raje på den tiden, går dette ikke i hop på annen måte enn at det må være en feil i kirkeboka ved den første dåpen.

Dermed burde vi ha en sikker bekreftelse på spørsmålet ditt, og du kan nok ganske trygt føre opp Halvor som født i Hovin. 

Jeg er enig med deg at vi bør kunne se bort fra Gard Strøms aldersestimat for Halvor, og legger merke til at det er til dels store forskjeller for flere av de andre barnas alder i det han skriver på denne siden og når han omtaler dem på bostedene deres. Med opplysningene over bør Halvor være født i 1753 eller 1754.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du nå har fått svar på ditt spørsmål, tar jeg av hensyn til evt. andre interesserte med litt bakover:

Evens far, Torger Samuelsson, var fra Feten i Busnesgrenda i Gransherad der opphavet hans fins i Gransheradsoga på s. 376: Gransheradsoga (nb.no)

Han og Gro Halvorsdatter trolovet seg på Tinn prestegård lørdag 21/3 1722 og ble viet 26/4 1722 i Hovin kirke (neste side) :

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1717-1734, s. 24
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211330595 

Jeg har ikke funnet ut hvem hun var.

Sønnen Even ble døpt fra Feten i Gransherad kirke 27/12 1726:

SAKO, Hjartdal kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1716-1754, s. 126-127
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310311 

Jeg har ikke funnet sikkert ut hvem kona hans, Ambjørg Olsdatter, var. Siden hun synes å ha blitt mor så sent som utpå 1770-tallet, kan kandidaten på Brynjulvsrudseiet helt sikkert avskrives. Det viser seg at hun var fra Skavlebø øverst i Tessungdalen i Austbygda og født i 1719 (se Tinnsoga 2 s. 253). Kandidaten i Omdalen levde og var ugift da det var skifte etter faren hennes 1742, men må være født før den eldste kirkeboka for Tinn begynner i 1717 og dermed enda mindre aktuell som mor utpå 1770-tallet (se Hovinsoga s. 296 - der hun utrolig nok er utelatt). 

Dermed gjenstår Ola Almeliens datter født i 1731 som den mest sannsynlige. Her er hverken far eller datter nevnt i bygdeboka (s. 112) som først begynner omtalen en generasjon senere. Men av spredte opplysninger andre steder i boka skjønner jeg at det må ha vært en familie som bodde der fra rundt 1730 og utover. Det er mulig at det er denne familien som i 1730-manntallet omtales slik som husmannsfolk under Dårud (fortsatt i O.A. Hellebergs transkripsjon):

Sitat

... en hus mand Ole Olsøn 40 aar, har tient, er gifft med Ragnil Nirisdaatter 39 aar, har |-har-| 3 sønner Nirj Olßøn 12 aar, Torchil Olßøn 7 aar, Kittil Olsøn 3 aar, Margit Ols daatter 5 aar, er ubrugelig plas, kand iche saa noget slags seed. 

Det som taler mot at dette er opphavet hennes, er at navnene ikke synes å passe med de vi kjenner blant hennes og Evens barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider