Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av fengselsprotokoll

Helene Libæk
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

01 Ane Marie Grundahl

02 24 Aar gl. afl[evert] den 15 Marti fra Kbhavn paa 2 Aar for 4G[angs] Tyveri og Bædrageri

03 efter § 232 og § 251 (Klædes?? 31 Kr. 50 Øre, Bedrageri nogle Grøntsager og en Kurv (3 Kr. 94 Ø.).

04 Straffet tidl. fra sit 17de Aar 3G. for Tyveri, sidst i 1877 for 3GT. med 1 1/2 Aar (jevnfør

05 239). Løsl[att] herfra d. 28 Marti f. A. Kom hun paa Optagelses?? , fik derfra en Tste [tjeneste] hos en Proprietær Kalko

06 var der 1/2 Aar, tog her til Byen, fik en Tste, hvor hun var i kun 1 Maan. og hvor hun begik det Tyveri hvor

07 for hun nu straffes. bode med en annen Pige i en 14 Dages Tid og blev saa arresteret. Arrest i 3 Maan.

08 Har lidt av Saar i Munnen sidste Gang hun var her og var deraf noget svækket. Hun har en Kjæreste i Byen som hun søge efter og derfor forlod

09 hun Tsten hos Kalko (efter eget Udsagn). Hun paastaar, at hun har stjaalet for at skaffe Kjæresten Pænge.

10 Cellefange 15/3 79 (24/5 79 forstukket Tougværk i sin Køie) ( 18/6 79 Mislighed med Arbeidsmaterialet)

11 Kl. 1.2. 15/12 79 fg(?) i 22 (??) 7/7 80 Kl. 3 [dette handler om ‹klasser› fangene ble inndelt i]

12 Løsl. 15 Juli 1880 og taget under Forsorg. Ikke aldeles upaavirket. Meget fattig.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

18 timer siden, Even Stormoen skrev:

Klædes??

"Klædningssty", fork. for Klædningsstykker (jf. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21691148#413589,76040153)

Optagelses??

"Optagelseshuset"

11 Kl. 1.2.

"Kl. 2"

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Står det ikke et ettall nedenfor også? Derfor mitt dårlige 1.2.

Eg kan ta feil, fuglane veit godt at det kan eg, men eg les "1"-talet som ei korrekturhake, "^", som skal markera at her skal det settast inn (i dette tilfellet:) eit tal, talet som står over linja. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg kan ta feil, fuglane veit godt at det kan eg, men eg les "1"-talet som ei korrekturhake, "^", som skal markera at her skal det settast inn (i dette tilfellet:) eit tal, talet som står over linja. 

Aha! Det ‹makes sense› – Takk!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.