Gå til innhold
Arkivverket

Anders Andreassen Skøieneie fra Løten, til Wisconsin i 1904, hva skjedde så?

Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Anders var født 2. april 1882 på Sagaabakengen (mener jeg det skal stå) på Løten i Hedmark. Hans foreldre var Andreas Johansen Asplund og Oline Andersdatter Asplund. Disse var husmannsfolk og bodde forskjellige steder, blant annet Skøieneie og Sigstad, til de etterhvert ble selveiere.

Anders giftet seg 9. mai 1902 på Løten med Johanne Karoline Andersen Horneeie fra Romedal. De hadde sønnen Alfred Asbjørn.

Den 21 år gamle gifte arbeideren Anders Andreasen Skøieneie fra Løiten er registrert utvandret fra Oslo til Wisconsin 11. mars 1904 med Montebellolinjen.

Senere samme år blir datteren Margit født, på moras hjemsted Horneeie i Romedal. 

Det kan se ut som Anders og Johanne ble skilt, for ved konfirmasjonen til sønnen Alfred Asbjørn i 1916 er det oppgitt at foreldrene var ugift. Anders er "Former Aadalsbr. Ugift" mens Johanne er "Syerske Ugift". Konfirmanten (og trolig hans mor) bor på Horneeie.

Ved FT 1910 er syerske Johanne Andersdatter på plassen Granrud i Romedal. Hun bor sammen med sine barn Asbjørn Andersen og Margit Andersdatter, og sine foreldre, som forpakter jorda. De har også ei pleiedatter.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036400000737

Da lurer jeg på om det er mulig å finne ut hva som skjedde med Anders etter at han utvandret?

Endret av Jon Anders Holtan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jon Anders Holtan said:

Da lurer jeg på om det er mulig å finne ut hva som skjedde med Anders etter at han utvandret?

Anders Skoien

in the Wisconsin, U.S., State Censuses, 1855-1905

Name:Anders Skoien

Race:White

Marital Status:Single

Birth Year:abt 1883

Birth Place:Norway

Residence Date:1 Jun 1905

Residence Place:Alma, Jackson, Wisconsin, USA

Line:10

Neighbors:View others on page

Household MembersAgeRelationship

Hans Haugen35Head

Augusta Haugen24Wife

Mathas Skramstad24

Christian Skramstad22

Anders Skoien22

Berg Andreas21

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MM3H-66B

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du har funnet!

Jeg er ganske sikker på at hans foreldre og åtte søsken ble i Norge (for de fleste er jeg helt sikker).

Jeg er også ganske sikker på at ingen av hans onkler og tanter utvandret.

Jeg vet ikke om andre slektninger heller, men det kan jeg ikke utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider