Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Norra Råna 25/2-1748: Karin Svensdotter f. 24/2. Men hvilke gårder er foreldre og faddere på?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038477_00073

Nokså midt på høyre side:

"[født]24 [døpt]25. Karin Svensdotter på Knock.../Hwock...(??) 

Föräldr: Sven Jonson och Elin Johansdtr. Fadd.: Jonas Mathson ns(?) Oluf Knutson ibid.

(d?). Nils Månson i öff. Råda. (d?) Pehr på Siögnsu....  h. Stina Mathsdtr. på [samme gård som dåpsbarnet?] 

h. Britta Benaldsdtr ibidem."

"Siögnsu..." er antagelig Sjögården..." (Tillagt etter noen minutter og et oppslag over gårdene som fins)

Endret av tom askerøi
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Karin Svensdotter på Knock.../Hwock...(??) 

Det er ein variant av B eg ikkje har sett før, men eg fann han omsider her:

331426.thumb.jpg.eca47efeb7d8e62d2ad103a75f5c2fcc.jpg

Altså: Broddheden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK - ikke minst for "kurset". Jeg er relativt nybegynner på disse gamle, håndskrevne greiene og oppdager stadig (for meg) nye varianter av (særlig store) bokstaver.  

Så dette var flott!

TAKK også for info om "annex av Ekshärad"! Det siste er et navn jeg har sett i både kirkebøker og husförhörslängder i Norra Råda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig pirk - jeg har akkurat funnet familien jeg leter etter nettopp på Östra Råda i husförhörslängden Norra Råda 1783-1792:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038442_00207

Men trenger litt "korrekturlesning":

"Kyrkow[erge?]: Sven Jonson [f] 1714 21/9 Udsg.rn"

"H: Ingeborg Nilsd. [f 17]26  24/11 Acksön"

"[overstrøket] S[on] Jan [f 17]63 18/4"

"S[on] Lars [f 17]67 7/12"

"1785 till Rissa Her Piga Britta Elofsdtr [f 17]61 10/1 Lakene"  -  [vel uinteressant (i familiesammenheng) tjenestejente?]

"Gardiesina(?) H[ustru]: Karin Svensdtr [f 17]48 24/2 B...[vel Broddheden igjen]"  -  [første ordet har kanskje noe med at hennes mann var soldat og fraværende?]

"[overstøket] p[iga] Marit Elofsdtr [f 17]69 27/1"  - [antagelig nok en uinteressant tjenestejente?]

"D[atter] son Sven [f 17]76"  - [skulle stått 1778...] sønn til husbondens datter Karin...]

"[delvis overstrøket] 1786 i Strälpne D[atter] D[atter] Maria [f 17]73" 

"D[atter] D[atter] Ingeborg [f 17]83"

"Son Hust[ru] Stina Clemmensdtr [f 17]68 Stulpet(?)" -  [Jan eller Lars sin hustru?]

"[overstrøket] (?) Anna Nilsdtr"  -  [antagelig husbondens stedatter, Ingeborgs datter fra et tidligere ekteskap - men dette har jeg ikke fått tid til å undersøke enda...]

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tom askerøi skrev:

Acksön

kanskje Acksiön

Rissa Her

Rissätter, trur eg

B...[vel Broddheden igjen]

ja

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Stulpet

Stjelpet? (=Stjälpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrkow[erge?

Trur kanskje den siste bokstaven er ein h med ekstra sving, altså Kyrkoh[erde], sokneprest

Strälpne

Stjälpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK begge to.

Det uforståelige "Gardesina" tenkte jeg kanskje hadde noe med en omtale av en "gardistfrue" (a la "fotballfrue") å gjøre siden mannen ikke var på plassen - men i militæret (uten å ane om han var gardist eller noe helt annet).

I senere husförhör er han tilbake på gården og da har hun ingen annen tittel enn "H[ustru].".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

image.png.047195ce42f281b9cf1684b8f2b04002.png

forstår eg ikkje!

Eg er kanskje langt ute på jordet no, men kan det stå:

Gardswin.a = Gårdswärdinna ? (w, jmf w i "Kyrkow" øverst). Googlar du på gårdswärdinna, gårdswärdinnan, gårdswärd, får du ein del treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint, men....

Kyrkow[erge?]: Sven Jonson [f] 1714 21/9 Udsg.rn" Kyrkow/ärd/? Modern svensk: Kyrkvärd

"H: Ingeborg Nilsd. [f 17]26  24/11 Acksön" Acksiön = Acksjön i Ekshärad?

"[overstrøket] S[on] Jan [f 17]63 18/4"

"S[on] Lars [f 17]67 7/12"

"1785 till Rissa Her Piga Britta Elofsdtr [f 17]61 10/1 Lakene"  -  [vel uinteressant (i familiesammenheng) tjenestejente?]  till Rissätter

"Gardiesina(?) H[ustru]: Karin Svensdtr [f 17]48 24/2 B...[vel Broddheden igjen]"  -  [første ordet har kanskje noe med at hennes mann var soldat og fraværende?]

"[overstøket] p[iga] Marit Elofsdtr [f 17]69 27/1"  - [antagelig nok en uinteressant tjenestejente?] Jeg leser Ma.... (Marit?) Ersdr (far: Erik)

"D[atter] son Sven [f 17]76"  - [skulle stått 1778...] sønn til husbondens datter Karin...]

"[delvis overstrøket] 1786 i Strälpne D[atter] D[atter] Maria [f 17]73"  i Stiälpe = i Stjälpet?

"D[atter] D[atter] Ingeborg [f 17]83"

"Son Hust[ru] Stina Clemmensdtr [f 17]68 Stulpet(?)" -  [Jan eller Lars sin hustru?] Stjelpet

"[overstrøket] (?) Anna Nilsdtr"  -  [antagelig husbondens stedatter, Ingeborgs datter fra et tidligere ekteskap - men dette har jeg ikke fått tid til å undersøke enda...]

https://kso.etjanster.lantmateriet.se

er en bra lenke. F.eks. ortnamn,  Värmlands län, bebyggelse, Hagfors kommun, og börjar med eller innehåller (denne er viktig. NB at Norra Broddheden ikke kommer med på "börjar med Brodd", men på "innehåller Brodd". Og hvis mann ikke velger noenting i menyen får man "börjar med" og ikke "innehåller"!)

Stjälpet - det som jeg finner ligger i Filipstads kommun.

Gardies...? klarer jeg ikke å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...